Gå til innhold

Hybelkollektiv for studenter

Anbefalte innlegg

Gjest aøaaøaøa
Skrevet

Jeg bor i et hybelfellesskap med 4 andre studenter. Vi deler kjøkken, stue og bad. Pluttselig dukker huseier opp for to dager siden og spør om det er noen rom ledige. Det er to ledige rom. Han sier at det kanskje skal flytte inn to arbeidere fra malaysia. Han ene jeg bor med hadde sett de, og de var i 30-årene.

Kan ikke si at vi studentene som bor her er så veldig happy for dette. Ikke har huseier sagt noe ifra om dette på forhånd. Hadde jeg vist dette, hadde jeg sagt opp på flekken og flyttet. Tror de skal flytte inn umiddelbart. Hva synes dere? Hvordan hadde dere reagert om det var dere? Jeg er ikke rassist eller noe slikt, men syns ikke det er høvelig at det flytter inn utenlandsk arbeidskraft i 30-årene, og som skal bo sammen med oss studenter. Ikke kan de et ord norsk heller...

Vi ymtet frempå for huseier at vi ikke syntest det var så kult at han skulle la de flytte inn. Og vi påpekte at når vi flyttet inn så fikk vi forståelsen for at dette var et bofellesskap for studenter.

Hva tenker dere om dette`? Er mest irritert for at han ikke har informert oss om dette i god tid på forhånd. Nå er husleien for juni mnd allerede betalt... og jeg må minst bo her en mnd til, i værste fall sammen med disse mannlige arbeiderne. Er jente selv.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hva tenker dere om dette`?

Sånn er det med liberalistiske samfunn. De som har penger har all makt. Og de som ikke har penger er maktesløse. Liker du ikke at det er markedessituasjonen som skal avgjøre hva huseier kan tillate seg, foreslår jeg at du stemmer rødt ved stortingsvalgene.

Skrevet
Sånn er det med liberalistiske samfunn. De som har penger har all makt. Og de som ikke har penger er maktesløse. Liker du ikke at det er markedessituasjonen som skal avgjøre hva huseier kan tillate seg, foreslår jeg at du stemmer rødt ved stortingsvalgene.

Ja, for da kan vi alle få samme bostandard som i Sovjet-Russland! Gleder meg skikkelig...

Dersom det står i husleiekontrakten at det skal være et studentkollektiv, kan dere selvsagt klage til huseier. I utgangspunktet skal en muntlig avtale gjelde like mye som en skriftlig, men i praksis er det vanskeligere å bevise... Uansett er det lurt å skrive brev, slik at dere får alt skriftlig, istedet for å bare snakke med huseier.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, for da kan vi alle få samme bostandard som i Sovjet-Russland!

Bostandarden i Sovjet-Russland var betydelig bedre enn bostandarden i post Sovjet-Russland. Det er bare et mindretall som har fått det bedre. Flertallet har fått det verre. Men det er en annen sak.

Man trenger ikke ta den helt ut med kommunisme for å hindre at det er markedssituasjonen som avgjør hva huseier kan tillate seg. Det holder med reguleringer. Og det er de røde som er villig til å gjøre noe med det. Liberalistene ikke er villig til å gjøre noe som helst, fordi de anser det som frihet at markedet avgjør hva huseier kan tillate seg. Men som denne studenten har erfart er det bare frihet for huseieren. Det er ikke frihet for de som befinner seg i markedets vold og på huseierens nåde.

Det er også ved valgurnene vi avgjør hvordan samfunnet skal se ut, og ønsker man ikke at det skal være slik som denne studenten har opplevd, så stemmer man ikke liberalistisk.

Skrevet

Hybler leies ut hver for seg, og det er helt opp til huseier hvem h*n leier ut til.

Gjest Gjest
Skrevet

Kan du ikke snart drite i å dra inn liberalisme inn i alle sammenhenger, Bønna.

Gjest Gjest
Skrevet
Kan du ikke snart drite i å dra inn liberalisme inn i alle sammenhenger, Bønna.

Hvorvidt vi har et samfunn hvor utleiere kan herje som de vil med leietagerne, har en klar sammenheng med hvorvidt samfunnet er liberalistisk eller ei. Så jeg forstår ikke hvordan noen kan irritere seg over at noen går til problematikkens kjerne i denne saken. Eller i andre samfunnsrelaterte saker for den saks skyld.

Gjest Gjest
Skrevet

Det liberalistiske samfunnet har i alle fall sørget for internett-tilgang på Gaustad. Tydeligvis.

Skrevet
Hva tenker dere om dette`? Er mest irritert for at han ikke har informert oss om dette i god tid på forhånd. Nå er husleien for juni mnd allerede betalt... og jeg må minst bo her en mnd til, i værste fall sammen med disse mannlige arbeiderne. Er jente selv.

Jeg skjønner ikke helt problemet ditt. Du bor jo sammen med 4 andre studenter også. en måned sammen 2 malaysere kan da umulig være så ille. Hva tror du kommer til å skje?

Gjest Gjest
Skrevet
Det liberalistiske samfunnet har i alle fall sørget for internett-tilgang på Gaustad. Tydeligvis.

Er det argumentet ditt mot at man må velge ikke-liberalistisk ved urnene, dersom man ønsker å forhindre at det er markedssituasjonen som skal avgjøre hvorvidt huseiere kan herje med leietagerne som de ønsker?

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, det var et argument mot liberalismen.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, det var et argument mot liberalismen.

Nå leste jeg litt feil. Svaret var ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...