Mie Skrevet 30. mai 2007 #1 Skrevet 30. mai 2007 Vi har lysrør under kjøkkenskapene, men vurderer å bytte disse ut med noe som lager et litt mer trivelig lys. Har sett både på enkle downlights og dowlights montert i skinne og elektrikeren foreslår en løsning med tre eller fire halogenlamper à 20w, men vi er usikre og vet ikke helt hva vi skal gå for. Det vi ønsker oss er godt arbeidslys, men ikke så kaldt og skarpt lys som lysrørene lager. Skal ikke ha lyslist under skapene og kan ikke ha dimmebryter på spottene. Anbefalinger noen?
Gjest bada Skrevet 31. mai 2007 #2 Skrevet 31. mai 2007 (endret) Vi har halogenspotter montert på undersiden av overskapene, og de gir et veldig fint og godt arbeidslys. Endret 31. mai 2007 av bada
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2007 #3 Skrevet 31. mai 2007 En bekjent av meg felte inn downlights i selve skapene, men det krever jo blant annet at skapene tas ned og at man har en overfres. Det ble utrolig stilig
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2007 #4 Skrevet 31. mai 2007 Vi har lysrør under kjøkkenskapene, men vurderer å bytte disse ut med noe som lager et litt mer trivelig lys. Har sett både på enkle downlights og dowlights montert i skinne og elektrikeren foreslår en løsning med tre eller fire halogenlamper à 20w, men vi er usikre og vet ikke helt hva vi skal gå for. Det vi ønsker oss er godt arbeidslys, men ikke så kaldt og skarpt lys som lysrørene lager. Skal ikke ha lyslist under skapene og kan ikke ha dimmebryter på spottene. Anbefalinger noen? Fant noen fantastiske flotte belysningløsninger i Finland. Der finnes bla lange strimler med lyspunkter på som man kan lime hvor som helst. Virkelig moderne. De gamle spotene som krever stor plass og blir glovarme, er historie! De finnes på adr www.oversol.fi Sidene får du på mange språ. Bruk flagget øverst i venstre hjørne. Det finnes sikkert tilsvarende i Norge hvis man spør en forhandler. Se og la deg inspirere! Lykke til og la oss gjerne høre hvordan det gikk.
Samba Skrevet 31. mai 2007 #5 Skrevet 31. mai 2007 Vi har halogenspotter montert på undersiden av overskapene, og de gir et veldig fint og godt arbeidslys. Dette har vi også, og vi er veldig fornøyde. Vi kjøpte dette på Ikea, enke og greie å montere var de også.
Mie Skrevet 31. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 31. mai 2007 Takk for svar og tips. Dere som har vanlige spotter; har dere montert dimmer på? Eller syntes dere lyset er ok i utgangspunktet? Er det noen som har hatt lysrør tidligere og som kan si noe om lyset blir annerledes? (mindre kaldt)
Samba Skrevet 31. mai 2007 #7 Skrevet 31. mai 2007 Vi har ikke dimmer, og har ikke følt behov for det heller. Synes det er helt ok sånn som det er. Hadde jeg synes lyset ble for sterkt, hadde jeg sikkert bare byttet ut halogenpærer med lavere watt.
Gjest bada Skrevet 31. mai 2007 #8 Skrevet 31. mai 2007 (endret) Dere som har vanlige spotter; har dere montert dimmer på? Eller syntes dere lyset er ok i utgangspunktet? Er det noen som har hatt lysrør tidligere og som kan si noe om lyset blir annerledes? (mindre kaldt) Det kan hende at spotter ikke er riktig ord - lampeterminologi er ikke min sterkeste side! Det er mulig at det kalles downlights, de måtte i hvertfall bore hull i undersiden på skapene når de skulle settes i. Vi har dimmer montert på, men vi har ikke hatt bruk for det ennå. Det kan være at det blir fint til vinteren, hvis vi vil ha bare "stemningslys" på kjøkkenet. Halogenlys og lys fra lysstoffrør kan ikke sammenlignes! Førstnevnte gir et rent og klart lys som gir en hyggelig stemning, mens lys fra lysstoffrør er som du sier hardt og kaldt. Endret 31. mai 2007 av bada
Mie Skrevet 31. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 31. mai 2007 Det kan hende at spotter ikke er riktig ord - lampeterminologi er ikke min sterkeste side! Hva vet vel jeg, men jeg forstår hva du mener. (og hva jeg selv mener) Hvor mange spotter bør man regne da, dvs - hvor lang avstand mellom hver? Vil ha godt arbeidslys uten å lage perleporten-belysning.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2007 #10 Skrevet 31. mai 2007 Halogenlamper er gammeldagse, sluker energi og kan være brannfarlige fordi de blir så varme, og Edisons glødelamper er nå helt avlegs. Nå brukes LedLite i forskjellige utforminger og til forskjellig bruk. De bruker kun 10 % av den strømmen som halogenlamper bruker og har mye lengre levetid. De blir ikke varme, kan monteres av hvem som helst uten problemer. De kan brukes på samme steder som halogenspotlamper, bare mye enklere å montere. Anbefales på det varmeste. Ta en titt på www.oversol.fi trykk på svensk flagg, les om firmaet, dets produkter og la deg overraske. Hva med en stjernehimmel i soveromstaket? Eller småspots i garderobeskapet?
Gjest Opa Skrevet 31. mai 2007 #11 Skrevet 31. mai 2007 Vi har trekanta downlights, de er bredere mot veggen og smalest mot skapet (litt pyramide, o m noen skjønner hva jeg mener ). Har dimmer, dvs de dimmer når man tar på dem. da har vi veldig godt arbeidslys, men også stemningslys på kvelden.
Gjest bada Skrevet 1. juni 2007 #12 Skrevet 1. juni 2007 Hvor mange spotter bør man regne da, dvs - hvor lang avstand mellom hver? Vil ha godt arbeidslys uten å lage perleporten-belysning. Vi har en spott montert midt under hvert overskap (dvs. skapdør - noen av overskapene er nemlig doble), og det er det som er mest vanlig i følge hun vi kjøpte kjøkkeninnredningen av. Overskapene våre har 45 cm brede skapdører, og det er en passende avstand mellom spottene, synes jeg. Hvis dere skal ha veldig brede overskap er det kanskje best å ha to under hvert skap. Vet ikke om jeg uttrykte meg helt klart her.
Mie Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #13 Skrevet 1. juni 2007 Vet ikke om jeg uttrykte meg helt klart her. Krystallklart. *finner frem målebånd* Spotter som dimmer ved berøring hørtes jo smart ut. Tror jeg skal fortsette å spamme elektrikeren med forskjellige forespørsler før vi plukker ut hva vi vil ha.
Gjest Lea Skrevet 1. juni 2007 #14 Skrevet 1. juni 2007 Pass på at du får noen som tåler at skapene rister litt da. Våre pærer gikk etter få dager pga dører som ble åpnet og lukket hele tiden. Vet ikke om det finnes spotter som tåler mer risting enn andre, men det kan være verd å sjekke i alle fall.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2007 #15 Skrevet 1. juni 2007 En bekjent av meg felte inn downlights i selve skapene, men det krever jo blant annet at skapene tas ned og at man har en overfres. Det ble utrolig stilig Høres kult ut. Men er det lovlig med hensyn til brannfare?
Mie Skrevet 2. juni 2007 Forfatter #16 Skrevet 2. juni 2007 Pass på at du får noen som tåler at skapene rister litt da. Våre pærer gikk etter få dager pga dører som ble åpnet og lukket hele tiden. Vet ikke om det finnes spotter som tåler mer risting enn andre, men det kan være verd å sjekke i alle fall. Har hørt om det problemet ja, det er det som gjør at jeg har droppet tanken om å kjøpe på Ikea og heller få elektriker til å anbefale noe. Men dere har vel gått for den ordentlige løsningen dere også, og likevel ryker pærene. *sukk* Ikke enkelt dette... (og så må jeg bestemme meg i løpet av neste uke, for da kommer elektrikeren - det er egentlig noe helt annet han skal fikse, jeg tenkte bare å få fikset dette når han først er her.)
Gjest Lea Skrevet 2. juni 2007 #17 Skrevet 2. juni 2007 Vi hadde IKEA-spotter Men elektrikeren har fortalt meg at dette er et problem med spotter fra andre produsenter også. Det er jo logisk at pærene går når de stadig får seg et dunk. Og i de fleste hjem blir jo overskapene åpnet og lukket ørten ganger om dagen. Vi vurderer faktisk å gå for lysstoffrør denne gangen. Mye bedre at man har litt kaldt lys enn ikke noe lys (fordi man glemmer å kjøpe nok små pærer).
øyenstikker Skrevet 2. juni 2007 #18 Skrevet 2. juni 2007 Vi har trekantede spotter i stål under kjøkkenbenken. Litt vanskelig å forklare men jeg skal prøve: Det er en trekantet boks i stål med en spot inni. Disse festes under skapet helt intil veggen bak. Så er den litt høyere bak en fram, så lyset ikke blir rett ned. Jeg er veldig fornøy, og det er et topp arbeidslys jeg har ikke dimmer på disse, da jeg har spotter i tak på kjøkkenet med dimming, og syntes det var nok.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2007 #19 Skrevet 28. juni 2007 LED er foreslått flere ganger her, med referanser til oversol.fi. For å få det klart, det er en dårlig ide! På kjøkkenbenken trenger man godt arbeidslys og det klarer ikke LED å levere.. enda.
Gjest Gjest_Geir_* Skrevet 2. desember 2008 #20 Skrevet 2. desember 2008 Vi har lysrør under kjøkkenskapene, men vurderer å bytte disse ut med noe som lager et litt mer trivelig lys. Har sett både på enkle downlights og dowlights montert i skinne og elektrikeren foreslår en løsning med tre eller fire halogenlamper à 20w, men vi er usikre og vet ikke helt hva vi skal gå for. Det vi ønsker oss er godt arbeidslys, men ikke så kaldt og skarpt lys som lysrørene lager. Skal ikke ha lyslist under skapene og kan ikke ha dimmebryter på spottene. Anbefalinger noen? 12V spotter på IKEA fungerer utmerket ! Det du gjør er å kjøpe ekstra dekksider som du legger under overskapene. men før du gjør dette borer du hull der ledningen til spotten skal komme - trekk ledningen (e) igjennom, fres spor til der du vil ledningen(e) skal komme opp i skapet og videre til transformatoren. Legg ledningene ned i fresesporene, fest spotten og monter platen. Det blir utrolig fint. Har nettopp gjort det selv !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå