Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

tenkte å gå av meg et par kg før sommeren. men jeg spiser mye egg, er det egentlig bra når man slanker seg? kjøtt spiser jeg veldig lite av, så egg er vell den største protein kilden jeg ha da..

spiser veldig mye grønnskaker og frukt som agurk, tomat, avocado, paprika, broccoli og gulrot, epler, melon og mango.

kan man spise for mye av det?

prøver å få i meg minst mulig karbohyrdater, så spiser ikke ris, pasta eller brød.

hvordan syns dere dette ser ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Egg har endel kcal -så jeg dropper det på skiva i lunsjen nå som jeg vil ned. Samtidig er det ikke så ille at du MÅ kutte ut om du ikke vil.

Jeg er ikke tilhenger av lite/ingen karbo og i Vektklubb.no skal man faktisk ha ganske mye av det - noe jeg syns er toppen. Ned går jeg likevel.

Frukt er sundt for kroppen men har faktisk endel kcal og sukker (ritignok naturlig og egentlig bra for deg,men ikke noe jeg vil putte i meg FOR mye av om jeg skal ned i vekt.)

Magert kjøtt er ikke noe man trenger å holde tilbake på. Bytt ut kjøttdeig m karbonadedig og pølser m kyllingpølser feks så har du spart masse.

Avocado er nam og har mye sundt fett..men igjen ganske mye kcalogså så jeg prøver å holde meg unna.

Jeg prøver å spise som vanlig, men litt mindre og gjør kutter kcal enkelt ved å velge magrere varianter av ting jeg allerede liker.

Endret av *Emma*
Gjest Kristin_
Skrevet (endret)

Først og fremst, ikke for å stikke hull i noen ballong eller noe, men det er veldig mye karbohydrater i frukt, raske sådan, men det betyr ikke at du bør ligge unna. Høyproteindietter har blitt veldig frontet de siste årene, og det er det forskjellige grunner til. Den viktigste er at proteiner metter mer enn karbohydrater så man blir mett på færre kalorier og går i kaloriunderskudd, akkurat som en hvilken som helst annen slankekur.

Det er ikke noe problem å spise verken brød, ris, eller pasta, men velg grovt, det er sunnere og gir ikke så store svingninger i blodsukker. Generasjoner før oss spiste MYE mindre proteiner og mye karbohydrater, mer enn det vi gjør nå, og var likevel mye slankere, stikkordet er fysisk aktivitet. Hvis du beveger deg er det ikke noe problem å spise karbohydrater, men sukker, hvitt brød, hvit ris og pasta kan du godt unngå, det er kalorier uten noen særlig næringsverdi i forhold til kaloriinnholdet. Pass også på ferdigmat, billigmat og "lettprodukter" de er ofte fylt med hvitt mel og sukker for å gjøre dem billigere eller for å få fettprosenten ned.

Hvis du er glad i egg, spis egg, men kast en del av plommene. Der ligger nemlig mesteparten av kaloriene, og alt fettet, av typen mettet usunt fett. Når det gjelder gulrøtter, brokkoli og resten av grønnsakene (unntatt avokado) er det bare å slå seg løs egentlig. Bare pass på at et veldig høyt inntak av broccoli kan gjøre deg til en kjemisk bombe ;)

Ikke tenk på at gulrøttene har høy GI, du må spise så sinnsykt mye gulrøtter for å få i deg noe særlig sukker uansett at dette er småplukk. Avocado er sunt og godt, men kaloririkt, så det bør man ha i bakhodet :)

Og alt blir selvfølgelig mer effektiv om du også er masse fysisk aktiv :) Lykke til!

Endret av Kristin_
Gjest Gjest
Skrevet

Da jeg skulle gå ned i vekt spiste jeg egg hver morgen. Og gikk ned. Og har holdt vekten i flere år etterpå.

Egg inneholder bra protein, og har masse vitaminer og mineraler, er vel bare vitamin C som ikke finnes i egg så vidt jeg husker.

Så, som en del av et balansert kosthold er egg bare sunt.

Skrevet

man trenger ca 60% karbo, 10-15% fett og 20-25 % protein.

alt overskudd lagres som fett uansett hvilken form det inntaes i. Trener du mye, spesielt styrke kan du godt få i deg litt mer protein.

Du trenger karbo for å forbrenne fett, fordi kroppen starter ikke med å forbrenne fett før etter ca 20 min aktivitet. Og selv etter det trenger kroppen tilgang til karbo for å klare å holde aktivitetsnivået oppe.

Kroppen har normalt et karbo lager som varer i 60-90 min med anstrengende aktivitet. er det høyerer intensitet kan det vare kortere, da trenger du påfyll underveis.

Det er mye hysteri ute og går. Og det beste rådet jeg kan gi er å uansett ikke satse på dietter, de varere ikke. Skal man virkelig gå ned kilo og holde seg der bør man legge om livsstilen.

Skrevet

Egg er en bra proteinkilde, men du kan jo også kjøpe proteinpulver. Om du lager eggerøre, kan du ta ut noen av eggeplommene, f.eks. bare beholde en av dem. (PS: Det er sunt fett i egg, men det spørs hvor mange kalorier du vil holde deg på..)

Grønnsaker med mye farge er bra, bedre enn frukt da frukt inneholder en del fruktsukker. Ikke noe galt å få i seg frukt, det bør du absolutt. Du kan f.eks. lage en smoothie etter trening, da får du opp fylt opp energilagrene etter trening samtidig som du får i deg antioksidanter.

Tips til smoothie: 2 dl. eplejuice uten tilsatt sukker, 2 dl. skummet kulturmelk, 1 kopp blåbær, 1 halv/hel banan.

Skrevet
man trenger ca 60% karbo, 10-15% fett og 20-25 % protein.

alt overskudd lagres som fett uansett hvilken form det inntaes i. Trener du mye, spesielt styrke kan du godt få i deg litt mer protein.

Når man slanker seg, skal man ha mer protein enn når man bygger muskler.

Hvor får du de tallene der fra, forresten?

Gjest Kristin_
Skrevet

55 % karbohydrat, 15% protein og max 30% fett er jo de "vanlige" anbefalingene. Jeg pleier å spise en del mer protein enn det, på bekostning av fettet. Men du _må_ ikke. Det å legge opp til lavkarbo og spise vilt med frukt betyr strengt tatt at man ikke har satt seg helt inn i ting heller.

Men det er helt sant, det er lurt å øke protein når man slanker seg for det er vanskelig å overspise på protein, og man blir fortere mett også, og blir man fortere mett får man i seg mindre kalorier :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...