Gå til innhold

psykiater vs psykolog

Anbefalte innlegg

Gjest strikkhopp
Skrevet

Jeg har gått til psykolog over flere ganger,med dårlig resultat.Min fastlege vil ha meg til psykolog,men jeg er i tvil fordi jeg har hatt dårlig erfaring med psykologer tidligere(psyken har ikke blitt bedre).jeg vil ikke utlevere meg til nye personer hele tiden,men ser jo også at det er min eneste sjanse til å bli bedre.Er det noen som har erfaringer med psykiater?Som kan fortelle litt om arbeidsmetoder de bruker,og hvordan de går frem i behandlingen?

Vennlig hilsen strikkhopp

Skrevet

Psykiater og psykolog arbeider nok ganske likt. Den største forskjellen er at en psykiater kan skrive ut medisiner.

Jeg vil anbefale deg å gå til psykiatrisk sykepleier.

Hva med gruppeterapi? Ta en titt her.

Gjest Gjest_Moi_*
Skrevet

Jeg har selv gått til psykolog et par ganger, funket ikke for meg. Han bare lyttet på hva jeg ville fortelle.

Min tidligere samboer gikk til psykiater, og det fungerte mye bedre. Hun lyttet, men kom også med kommentarer og meninger, slik at han tenkte videre på de trådene, og selv kom frem til svarene. Hun var ikke redd for å si hva hun mente, på en konstruktiv måte selvfølgelig. I begynnelsen var hun mer forsiktig, slik at han ble trygg på henne.

Så for meg virker psykiater som det beste alternativet... :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg gikk først til psykiater, det funket VELDIG dårlig, ble så henvist til psykolog, det funket VELDIG bra.

En psykiater og en psykolog jobber nok på nogenlunde samme måte uansett tittel, men psykologen har ikke legeutdannelsen i bunnen som en psykiater har(og kan som Lillesky sier-ikke skrive ut medisiner).

Jeg tror at det å gå til samtalebehandling og effekten av det avhenger av mange faktorer, kjemi mellom pasient og behandler er veldig viktig, og ikke minst hvor pasienten står i forhold til sykdommen sin. Man må på en måte være klar for behandling også.

Når det gjelder psykiatrisk helsearbeider så er jeg ikke helt komfortabel med den form for behandling, bortsett fra situasjoner der behandling hos psykiater/psykolog ikke er noe alternativ(ikke nødvendig og slike ting). Men det er kun min personlige mening da :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Psykiater og psykolog er så og si det samme, bortsett fra at psykater kan skrive ut medisiner. Mange psykiatere kan bli vel interessert i å trille piller, på bekostning av samtaleterapi- men det gjelder ikke alle. Hva slags metoder terapeuten bruker, er ikke avhengig av om han eller hun er psykolog eller psykiater, men av hvilke interesser de har, hvilken videreutdannelse de har tatt osv. Det er mao om å gjøre å finne terapeuten som er rett for deg, altså individet som er rett for deg- uavhengig av om vedkommende er lege eller psykolog. Det viktigste er at du føler at kjemien er bra og at vedkommende jobber på en måte som føles OK for deg. Jeg ville spurt ut terapeuten litt i begynnelsen, om hvordan han eller hun jobber ( f .eks kognitiv terapi, psykodynamisk terapi el), be de forklare mer om det, hvilke alternative behandlingsformer som fins for din problematikk osv. Føler du ikke at det stemmer, prøv en ny! (Bare synd at det er køer....) Psykoterapiforskningen har vist at det er terapirelasjonen, altså alliansen mellom terapeut og pasient, og ikke metoden eller profesjonen som henger mest sammen med resulatet.

Skrevet (endret)

Man kan også gå til gestaltterapaut om det passer bedre.

Det kan være en som bare har utd i gestaltterapi, eller en psykolog eller psykiatriker. Det viktige her er å finne en som er flink og er solid plantet i seg selv for at det skal bli bra.

http://no.wikipedia.org/wiki/Gestalt

Endret av T.S
Gjest lazuli
Skrevet
Psykiater og psykolog er så og si det samme, bortsett fra at psykater kan skrive ut medisiner. Mange psykiatere kan bli vel interessert i å trille piller, på bekostning av samtaleterapi- men det gjelder ikke alle. Hva slags metoder terapeuten bruker, er ikke avhengig av om han eller hun er psykolog eller psykiater, men av hvilke interesser de har, hvilken videreutdannelse de har tatt osv. Det er mao om å gjøre å finne terapeuten som er rett for deg, altså individet som er rett for deg- uavhengig av om vedkommende er lege eller psykolog. Det viktigste er at du føler at kjemien er bra og at vedkommende jobber på en måte som føles OK for deg. Jeg ville spurt ut terapeuten litt i begynnelsen, om hvordan han eller hun jobber ( f .eks kognitiv terapi, psykodynamisk terapi el), be de forklare mer om det, hvilke alternative behandlingsformer som fins for din problematikk osv. Føler du ikke at det stemmer, prøv en ny! (Bare synd at det er køer....) Psykoterapiforskningen har vist at det er terapirelasjonen, altså alliansen mellom terapeut og pasient, og ikke metoden eller profesjonen som henger mest sammen med resulatet.

Veldig godt forklart.

Skrevet
Jeg tror at det å gå til samtalebehandling og effekten av det avhenger av mange faktorer, kjemi mellom pasient og behandler er veldig viktig, og ikke minst hvor pasienten står i forhold til sykdommen sin. Man må på en måte være klar for behandling også.

Veldig viktig det du sier, spesielt det jeg har uthevet.
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror at kan være mer avhengig av person enn profesjon. Kjemi er viktig uansett. Jeg tror det er vanskelig å si hva som er best av psykologer og psykiatere. Svarene du får her vil nok handle mest om ulike, tilfeldige erfaringer. Jeg ville tatt det jeg fikk, og sett om dette var en jeg hadde kjemi med, siden det uansett er lange køer over alt.

Men jeg har inntrykk av at psykiatere er mer glad i piller enn psykologer. Det er vel naturlig, siden psykologer ikke kan skrive ut. Fordelen med en psykiater er kanskje at man da kan få både piller og psykoterapi på et sted. Ulempen kan være at du får piller du ikke trenger.

Piller er egentlig bare symptomdempende. Det fjerner ikke årsaken til problemet. For mange er det bra med medisiner, gjerne i kombinasjon med terapi, men med mindre man er alvorlig syk, ville jeg vært litt skeptisk. Medisiner har også bivirkninger.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har gått til begge deler, og de hjalp meg begge to. Måten de jobbet på var i grunnen ganske lik.

Psykiateren (som jo har studert medisin) gikk jeg til i en periode da jeg var fysisk syk, han hadde mye kunnskap om sykdommen min og de psykiske plagene som fulgte med. Dermed var han bedre i stand til å hjelpe meg bedre. Så det kommer kanskje litt an på hva som er grunnen til at man går dit også?

• 2 år senere...
Skrevet

Noe "morsomt" hendte meg da jeg gikk til en psykiater for noen år siden. Han bragte opp piller allerede første gang jeg var hos han. Noen dager senere så jeg på TV at han var tiltalt for å ha feilinformert om effekten av psykiatriske medisiner. Jeg gikk ikke tilbake til han, for å si det sånn...Men det var veldig merkelig å se han på TV sånn.

Har ikke vært hos en psykolog selv, men kjenner ei som går til en kvinnelig psykolog. Virker som hun er ganske fornøyd så langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...