Gå til innhold

Blomsterfluer er noe dritt!


Sirius

Anbefalte innlegg

Nå er det så fullt av sånne bittesmå blomsterfluer (bananfluer) i sua vår at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har masse forskjellige planter, derav to potter med amaryllusløker og det er i hovedsak i disse to pottene fluene bor. Er løkplanter ekstra atraktive for fluene eller, for jeg ser stadig vekk baby-fluer på bladene (suger sikkert næring fra bladene) som jeg tørker vekk med en fille. Dette er skikkelig ekkelt og nå er det like før jeg kaster ut disse plantene. Har hørt på blomsterbutikker om det finnes noe middel men det finnes ikke, blomsterfluer hører bare med sier de. Er det noen som har noen gode tips til meg???? Finnes kansje noen gamle kjerringråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et kjærringråd er å stikke fyrstikker ned i jorda. Det virker ganske godt. Du får også kjøpt et middel hos blomsterbutikken som skal ta knekken på fluene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrstikker med svovelen ned i jorda virker fint, prøv å dusje med grønnsåpevann i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Og for å bli kvitte de levende fluene er et stalltips å sette ut en skål med en blanding av søt saft (VELDIG søt), litt eddik og litt zalo.

Fluene strømmer til, men zaloen har tatt bort overflatespenningen i safta, så dermed drukner de i hopetall..

Borte på noen få timer... helt sant...

:-) elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmora

Lurt, det med saften skal jeg prøve!

Jeg er også kjempelei av fluene, har hevet ut alle plantene som hadde det på, så nå har jeg bare tre igjen + endel kunstige da (som passer helt fint til meg, krever ingen stell) :wink:

Men jeg har oppdaget fluer i akvariet, de svirrer rundt oppe under topplokket og litt ellers i huset *grrr*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte fluer (hærmygg) kommer bare av en eneste ting, overvanning (been there, done that). De kan finnes med i jorda en kjøper i butikkene, men de kan bare reprodusere seg selv hvis det er fuktig nok. Slutt å vanne så mye. Og klarer du ikke la være så vann på skåla.

Fyrstikktipset er veldig effektivt, det med eddik og zalo hadde jeg ikke hørt, og det var veldig spennende (skriver det bak øret).

Fluene fins i jorda og på røttene, ikke på bladene, så da har du i tillegg noe annet, Sirius. Lus?

Bananfluer er noe annet, de er brune og går på matrester i søppelkassa eller kompostboksen. Og elsker også fuktighet. En skikkelig rengjøring med salmiakk og flytte unna alt som er tiltrekkende av fuktighet, er svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fyrstikktipset virket tidligere, men ikke nå lengre. De har bytta svovelen på fyrstikkene med et annet brennbart materiale er jeg blitt fortalt. Er ikke sikker på om dette stemmer, men fyrstikkene virker iallefall ikke mot fluene lengre

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...