Gjest Donna Skrevet 9. mars 2003 #1 Skrevet 9. mars 2003 Jeg har noen bake- spørsmål. 1 - Når man lager bolle/rundstykkedeig for hånd - er det da lurt å røre /kna mye eller lite i deigen før heving? 2 - Bruker dere dobbel mengde gjær til dobbel deig - hvis dere har dårlig tid? 3 - Hvor lenge lar dere bollene/rundstykkene heve før steiking? 4 - Når vet man at de er ferdigsteikte? I vanlig steikeovn. 5 - Skal man varme væsken i smørret? - eller har det ikke så mye å si når man bruker tørrgjær? 6 - Skal man kna deigen mye på bordet før man triller ut? 7 - Man pensler med egg vispet sammen med litt vann sant? 8 - Hva er feil dersom deigen er seig? :oops: :oops: :oops: Det er aldri for seint å lære er det noen som har sagt .......
Tilde Skrevet 9. mars 2003 #2 Skrevet 9. mars 2003 Nå er jeg ingen ekspert på baking, men jeg kan jo svare det jeg tror. 1 - Når man lager bolle/rundstykkedeig for hånd - er det da lurt å røre /kna mye eller lite i deigen før heving? Mye 2 - Bruker dere dobbel mengde gjær til dobbel deig - hvis dere har dårlig tid? jepp, men for mye gjær gjør ikke godt for magen. 3 - Hvor lenge lar dere bollene/rundstykkene heve før steiking? 20-40 min,eller til et lett fingertrykk glir sakte tilbake 4 - Når vet man at de er ferdigsteikte? I vanlig steikeovn. Ehem...riktig temperatur,riktig tid,passe brune, ta ut en og sjekk... 5 - Skal man varme væsken i smørret? - eller har det ikke så mye å si når man bruker tørrgjær? Pleier å gjøre det, ved tørrgjær kan væsken gjerne være oppmot 40 grader 6 - Skal man kna deigen mye på bordet før man triller ut? Litt iallefall.. 7 - Man pensler med egg vispet sammen med litt vann sant? Jada, noen bruker melk 8 - Hva er feil dersom deigen er seig? Ikke knadd nok, for lite mel..
Lisle Skrevet 9. mars 2003 #3 Skrevet 9. mars 2003 er deigen seg har du brukt for lite mel. slike oppskrifter er aldri helt nøyaktige. kna deigen veldig nøye og bruk nok mel slik at den er fin og fast og ikke sitter fast i fingrene dine. heller for mye mel enn for lite! jeg pleier å heve deigen i 30 min men det skader ikke om du lar den stå 15 min ekstra. jeg pleier å pensle dem med egg. bollene er ferdige når de har en fin brunfarge, 10-15 min. er du ikke sikker, ta en bolle ut og stikk en tannpirker eller noe lignende inni bollens underside og trekk den ut. hvis deigen ikke klebrer seg til pinnen er de ferdige....
Gjest Lea Skrevet 9. mars 2003 #4 Skrevet 9. mars 2003 Er heller ingen ekspert, men deigen skal knas ganske mye før heving. Jeg varmer væsken i smøret, men bruker ikke dobbel dose gjær til dobbel deig.. tilsetter heller litt hjortesalt. Pensler boller med melk både før og etter steking.. men det er fordi jeg liker dem MYKE og ikke med skorpe på. Rundstykker med vann og/eller egg. Steker til de er gylne og fine.
Gjest Donna Skrevet 9. mars 2003 #5 Skrevet 9. mars 2003 hehe drister meg til å komme med enda et spørsmål jeg .....*hvisker* har noen prøvd slike poser med ferdig mix? som man bare har væske og olje eller noe slikt i?blir de gode - og er det mye lettere enn å lage deigen helt selv? :oops: Og tusen takk for svar dere som har svart meg sålangt :-)
Gjest Lea Skrevet 9. mars 2003 #6 Skrevet 9. mars 2003 Har prøvd sånne mix-er ja.. ELSKER ferdig-blandinger og har flere i skapet. Rundstykkene er gode, bollene har litt for mye kardemomme synes jeg.. ellers er de lette å få til og ganske gode. Kakene er toppen av lykke :blunke: . Disse posene er i alle fall greie å ha stående.. smeller sammen en bolledeig eller kakerøre på null-komma-nix hvis jeg får lyst på noe godt eller får plutselig besøk. De inneholder vel stort sett det samme som en vanlig deig/røre tror jeg. Kakene har kanskje litt sånn jukse-egg og sånt.
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2003 #7 Skrevet 9. mars 2003 For å kjene om baksten er ferdig kan du banke på den på undersiden. Det skal komme en slags hul lyd hvis den er ferdig. Etterheving er også veldig viktig for at bollene/rundstykkene ikke skal bli tunge.
Mirella Skrevet 9. mars 2003 #8 Skrevet 9. mars 2003 Jeg har en rundstykke-oppskrift som er BOMBESIKKER at du får til!!! I tillegg er den super-rask og lage, sidens deigen ikke skal forheve. Man slår opp rundstykkene med en gang,nemlig! Men dette er FINE rundstykker! Du kan prøve deg frem med grovt i, men da må nok deigen sikkert forheve litt! Bruker du fersk gjær er du garantert et godt resultat hva heving angår, men tørr-gjær går også bra. ...og den er som følger: (oppskriften har jeg fra mamma;...ergo: ) Muttern's Rundstykker ca.30-35 stk. 800 g hvetemel 4 ts sukker 4 ss smør 4 dl vann + 2 dl melk ELLER 6 dl melk* 50 gram gjær 2 egg Gjør så her: Bland hvetemel og sukker, og smuldre smøret i blandingen. Varme væsken og rør ut gjæra. Bland melet med væsken + de 2 eggene som du først visper lett sammen. Kna deigen godt og tilsett evt. mer mel eller mer væske. Deigen skal IKKE forheves, så rundstykkene skal trilles ut med en gang og settes til heving. Pensle evt. med melk eller egg,eller la være! Stekes i 10-15 minutter ved 225 grader midt i ovnen. * Noen baketips: hvis du av en eller annen grunn plages med at gjærbaksten din ikke hever orntlig, kan det komme av at du muligens bruker for mye melk i baksten! Hvis oppskriften oppgir kun melk som væske- innhold, kan du dele opp væske-mengden og ha litt melk og litt vann, da vil deigen bli lettere ! Et annet tips kan være å gå over til fersk gjær hvis du tidligere bare har brukt tørr-gjær. Fersk gjær har litt mere futt i seg, og deigen hever bedre. Da gjenstår det bare og ønske lykke til
Cilla Skrevet 9. mars 2003 #9 Skrevet 9. mars 2003 Lisle skrev heller for mye mel enn for lite. Obs på for mye mel for da blir det ferdige resultatet lett tungt, og er bare godt nystekt. *jeg lar deigen heve en time før utknaing og 20-30 min etter utbaking. *Pensler søtbakst med egg og grovbakst med vann eller melk. *Bruker ALLTID fersk gjær, tørrgjær bare til pizzadeig. *Når deigen hever legger jeg over plastfolie og et håndkle oppå det.
Usikker Skrevet 9. mars 2003 #10 Skrevet 9. mars 2003 Jeg liker IKKE å bruke ferdig-blandinger. Har prøvd det på boller......men synes de ble seige/tunge. :-? Jeg har en bolle-oppskrift etter Ingrid Espelid - som blik suksess hver gang. :enig_animasjon: En ting som ble sagt: Blande tørr-gjær i væsken!!!???? :o NEI - den blander jeg i de tørre ingrediensene.........sammen med mel/sukker og den slags........ Men bruker jeg fersk gjær - JA, da røres den ut i væsken. Forresten så bruker jeg tørr-gjær til all gjær-bakst jeg, har aldri opplevd at baksten blir mislykket av det jeg! Mirella: Den rundstykke-oppskriften skal jeg prøve. 8)
Gjest pulverheksa ulogget Skrevet 10. mars 2003 #11 Skrevet 10. mars 2003 Virgo skrev: 2 - Bruker dere dobbel mengde gjær til dobbel deig - hvis dere har dårlig tid? Ikke gjør det. Det har lett for at bakverket kan smake gjær etterpå. Når man dobler en oppskrift til gjærdeig, dobler man alt untatt gjæren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå