Gå til innhold

Ginseng/rosenrot?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Har slitt med lite energi, hodepine (som blir værre om jeg konsentrerer meg), og trøtthet i øynene en god stund og er veldig lei dette nå. Så nå vil jeg prøve noe som hvertfall kan få energien litt opp, men jeg bare lurer på hva som da er best av rosenrot og ginseng? Noen som har noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Rosenrot. Ginseng skal helst ikke brukes av kvinner.

Bortsett fra det, kom deg ut på tur hver dag, spis regelmessig og sunt, og hold en stabil døgnrytme. Har du forresten vært hos optiker i det siste? Dårlig syn hjelper ikke på energinivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TuttaCalcutta
Rosenrot. Ginseng skal helst ikke brukes av kvinner.

Bortsett fra det, kom deg ut på tur hver dag, spis regelmessig og sunt, og hold en stabil døgnrytme. Har du forresten vært hos optiker i det siste? Dårlig syn hjelper ikke på energinivået.

Hvorfor skal ikke kvinner ta ginseng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, har vært hos optiker, ikke noe galt med synet mitt. Har også vært hos legen og på syehuset for en test (husker ikke hva den heter), og det var ikke noe galt da heller. Selvom jeg går tur, har et greit kosthold og god døgnrytme ser ikke det ut til å hjelpe noe særlig, dessverre. Men hvorfor skal ikke ginseng brukes av kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er på ingen måte noen ekspert på det, men om jeg husker rett har det noe med at det påvirker hormonbalansen, noe som ikke alltid har et heldig utfall. Var iverfall det som stoppet meg når jeg leste meg opp på ginseng.

Har ikke tid til å friske opp hukommelsen spesielt mye nå, men fra rolv står det:

“Unngå koffein og andre stimulerende midler samtidig som du tar ginseng. Bruk urten bare i kortere perioder, ikke mer enn 2-3 mnd. hvis du er ung, robust og aktiv. Generelt anbefales ginseng primært til personer som er 45-50 år eller eldre. I tradisjonell kinesisk medisin advares det mot å bruke ginseng hvis en person har underskudd på yin, noe som ofte oppleves som varmeoverskudd i kroppen. Ginseng skal heller ikke brukes ved akutt sykdom, akutt astma og sterk menstruasjonsblødning eller neseblod, og må dessuten unngås hvis man har svært høyt blodtrykk. Urten regnes ikke for trygg å bruke av barn, og må unngås av gravide og ammende.

Ved langvarig bruk av ginseng, særlig med doser på mer enn 3 g daglig, bør man være oppmerksom. Gutter i oppvekstfasen og andre som tok megadoser av ginseng for å bygge opp styrke og utholdenhet, erfarte østrogenlignende virkning, bl.a. ved smertefull opphovning av brystene. Andre alvorlige bivirkninger er også registrert ved bruk av store doser. Dette dreier seg om høyt blodtrykk, søvnvansker, utslett, diaré, irritabilitet, opphisselse, forvirring og depresjon.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Ok, takk for opplysningene :) Kan det komme bivirkninger hvis man bruker rosenrot for mye da?

Sannsynligvis. Alt som har en virkning har også en mulig bivirkning ;) Vet min mor fikk høy puls og "ekkel følelse i brystet" etter hun hadde tatt det en stund, men hun tok over forholdsvis lang tid. Hun har og hatt plager med høyt bldtrykk ellers.

Selv har jeg ikke merket noe negativt (eller positivt), men jeg har heller ikke brukt det over lengre tid enn et par dager. Glemmer det for fort. Samboeren har kun positiv virkning av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Gjest_eli_*
Sannsynligvis. Alt som har en virkning har også en mulig bivirkning ;) Vet min mor fikk høy puls og "ekkel følelse i brystet" etter hun hadde tatt det en stund, men hun tok over forholdsvis lang tid. Hun har og hatt plager med høyt bldtrykk ellers.

Selv har jeg ikke merket noe negativt (eller positivt), men jeg har heller ikke brukt det over lengre tid enn et par dager. Glemmer det for fort. Samboeren har kun positiv virkning av det.

Bivirkninger kvinner kan få av ginseng er uønsket hårvekst og flere mannlige hormoner. Altså kort fortalt, du vil etter en lang bruksperiode "bli mannlig" på en måte pga hårvekst og hormonene du får i deg av ginseng..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bivirkninger kvinner kan få av ginseng er uønsket hårvekst og flere mannlige hormoner. Altså kort fortalt, du vil etter en lang bruksperiode "bli mannlig" på en måte pga hårvekst og hormonene du får i deg av ginseng..

Ja, jeg grodde baller etter å ha brukt ginseng i en treukersperiode. :fnise:

'Sorry, alle seriøse mennesker der ute. Kunne ikke dy meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...