Gå til innhold

Hva er forskjell på bakgård og hage?

Anbefalte innlegg

Gjest Tittiii
Skrevet

ja..spørsmålet sier seg selv :)

Videoannonse
Annonse
Gjest _Leela_
Skrevet

Det jeg fant i UiO sin nettordbok var:

bak|gård

1) bebyggelse bak bygning (som ligger ut mot gata) bo i b-en

2) gårdsrom med bebyggelse rundt bak bygning (ut mot gata) leke i b-en / overf: lite attraktivt område disse slumstrøkene er byens b- / område som domineres av en rik og mektig stat Latin-Amerika omtales som USAs b- / i sms: betegnelse på lite seriøs, ofte småsnuskete virksomhet bakgårdsfirma, bakgårdsklubb, bakgårdsverksted

hage m1 (norr hagi i bet. 2)

1) (inngjerdet) stykke (ved hus, gard) der en dyrker frukt, bær, grønnsaker el. prydplanter frukth-, grønnsakh-, kjøkkenh- / botanisk h- hage til bruk for botaniske studier / zoologisk h- anlegg der ville dyr blir holdt i fangenskap til vitenskapelige formål el. til framvisning / hengende h- beplantet terrasse som bæres av steinsøyler (særlig i det gamle Babylon)

2) inngjerdet stykke beitemark hesteh-, havneh-

---

I mitt hode er hage mer attraktivt enn en bakgård. I hagen er det grønt med busker, blomster og planter. Bakgården kan være så mye, alt fra der du parkerer bilen til søplekassa, også er den gjerne mer innestengt.

Skrevet

I mitt hode er en bakgård bak og mellom hus, altså typisk bygreie. Et avgrenset, og ikke særlig stort område mellom husvegger. Gjerne med adkomst via portrom eller gjennom bygningene.

En hage derimot er et område der noen har plantet busker/blomster/stauder/trær for at det skal være pent å se på og være i. Kan være både i byen og på landet, rundt en enebolig eller i en bakgård...

Det er i hvertfall mine definisjoner av bakgård og hage. :)

Skrevet

hehe, da var jeg ikke så langt unna ordbøkene da :)

Gjest Reven
Skrevet

Det kan være hage i bakgården. Hagen kan anlegges på alle sider av huset, mens bakgården er bak en høy fasade, gjerne inneklemt mellom flere hus.

Gjest vimselot
Skrevet

Bakgård er felles, og ofte bak en port som blir låst.

Noen er så vakre og fulle av planter, andre er søppelfyllinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...