Gå til innhold

Vin til koldtbord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha tradisjonelt, norsk koldtbord, og der er det jo som de fleste vet litt av hvert å velge mellom av retter. Hva vil dere si passer best, rødvin eller hvitvin? Eller burde vi ha litt av begge deler? Jeg har for å være helt ærlig ikke peiling på vin, er ikke så innmari glad i det heller, derfor trenger jeg litt hjelp til dette.

Hvor mye vin burde vi dessuten beregne på hver person som kan drikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Vi skal også ha koldtbord men med innslag av varmretter og da også litt fra andre land.

Det er også flere tradisjonsrike retter.

Vi har valgt å ha både rødvin og hvitvin.

Rødvin passer vel egentlig best til kjøtt og hvitvin til fisk og skalldyr men det er selvfølgelig også en smakssak.

Vi blir ca 70 gjester. 13 barn + endel som skal kjøre hjem samme kveld.

Synes også det var vanskelig med beregning men regnet ca 50 drikkende.

Har ca 30 flasker rødvin + 10 flasker hvitvin

også skal vi ha øl og mineralvann samt isvann til maten.

Vanskelig dette med beregning men håper du finner ut av det.

Lykke til

Skrevet

Jeg ville valgt rosévin hvis jeg skulle hatt bare en type.

Skrevet

Jeg skal ha tapas i vårt bryllup og kommer til å ha både rød og hvitvin.

Mest rød da de fleste drikker rød.

Har ikke valgt merke ennå.

Jeg ville ikke valgt rosevin, synes ikke det er så godt og vet det er endel som ikke liker det.

Skrevet

Takk for svar. Tror nok det blir både rød-og hvitvin da, kanskje mest hvit siden det er det vi liker best. Noen som vet hvor mye vin en bør regne på hver person som drikker?

Skrevet

Svarer igjen jeg:)

Jeg tror jeg kommer til å beregne ca. 1 flaske pr.pers. inkl. 1 glass champagne som de får til velkomstdrikk.

Bedre med for mye enn for lite!Det blir jo endel timer festen varer og noen velger sikkert å fortsette å drikke vin utover kvelden, istedenfor drinker eller øl.

Skrevet
Svarer igjen jeg:)

Jeg tror jeg kommer til å beregne ca. 1 flaske pr.pers. inkl. 1 glass champagne som de får til velkomstdrikk.

Bedre med for mye enn for lite!Det blir jo endel timer festen varer og noen velger sikkert å fortsette å drikke vin utover kvelden, istedenfor drinker eller øl.

Ja, og særlig ettersom vinen og konjakk + likør til kaffen blir den eneste alkoholen som blir servert. Da er det kanskje lurt å ha litt. Har uansett hørt at Vinmonopolet tar tilbake uåpnede flasker.

Skrevet

Kontakt vinmonopolet for anbefalinger av vintyper (ta med en oversikt over hvilke retter som finnes på koldtbordet), samt for beregning av drikke

Skrevet

Jeg ville nok hatt begge deler. Jeg er en av de som er veldig glad i rødvin, og synes det er godt til koldtbord.

Når vi var på jentetur på Pers hotell på Gol spiste vi buffet. Der var det også noe varm mat. Men de anbefalte en italiensk rødvin som heter cantina et eller annet. Den har en liten pinne knytt fast til flasken. Husker ikke helt navnet.

Den var i hvertfall utrolig god.

Men jeg ville også hørt med de på vinmonopolet, og så prøvesmakt etterpå.

Gjest lillelou
Skrevet
Men de anbefalte en italiensk rødvin som heter cantina et eller annet. Den har en liten pinne knytt fast til flasken. Husker ikke helt navnet.

Den var i hvertfall utrolig god.

Men jeg ville også hørt med de på vinmonopolet, og så prøvesmakt etterpå.

Den heter Cantina Zaccagnini og er veldig god, en av mine rødvinsfavoritter. Koster rundt 130 kr på polet.

Skrevet
Takk for svar. Tror nok det blir både rød-og hvitvin da, kanskje mest hvit siden det er det vi liker best. Noen som vet hvor mye vin en bør regne på hver person som drikker?

Jeg ville nok hatt både rød og hvit ja, men jeg hadde helt klart hatt mest rød. Selv om dere er mest glad i hvitvin, er det som regel flest som drikker rødvin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...