Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Morthen V.
Skrevet

Overskriften sier vel det meste.

Sjefen sier at mailønna blir utbetalt når jeg skal ha ferie. Har han lov til å holde igjen lønna mi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, lønnen din kan han ikke holde igjen. Feriepengene derimot kunne han ha holdt igjen jfr. Ferielovens §11.

Det praktiske resultatet blir imidlertid ikke så veldig forskjellig, så spørsmålet er om dette er verdt å lage noen stor sak ut av ut over å påpeke at hvis noe skal holdes igjen, så må det være feriepengene.

Gjest _Leela_
Skrevet (endret)

Tror vi har noe lignende der jeg jobber hvis jeg forstår deg rett.

Det jeg mener er at den måneden man får feriepenger får man ikke lønn. Man har jo ikke vanlig lønn for ferien, feriepengene skal jo kompensere for dette. Og hos oss kommer feriepengene før ferien (junilønnen) og så får man vanlig lønn i juli og august da de fleste har ferie.

Endret av _Leela_
Gjest Morthen V.
Skrevet
Nei, lønnen din kan han ikke holde igjen. Feriepengene derimot kunne han ha holdt igjen jfr. Ferielovens §11.

Det praktiske resultatet blir imidlertid ikke så veldig forskjellig, så spørsmålet er om dette er verdt å lage noen stor sak ut av ut over å påpeke at hvis noe skal holdes igjen, så må det være feriepengene.

Okai... Gidder ikke lage noe bråk jeg da... Men d r en flatskjerm TV tilsalgs serru.. Får vel leve på knekkebrød og vann resten av mnd... :legrine:

Skrevet

Du har selvfølgelig helt rett, Leela! Jeg misforsto trådstarter og var litt rask på tastaturet. Jeg lurer litt på om ikke trådstarter kanskje har misforstått litt.

Det er helt normalt å ikke utbetale lønn i den måneden feriepengene utbetales, som regel i juni. Arbeidsgiver vil da få utbetalt lønn som vanlig når h*n tar ferie.

Gjest Blondie65
Skrevet

Han sjefen din bør gå et kurs i presentasjonsteknikk, istedenfor populistiske forklaringer på at mailønnen kommer senere (som er vås!) bør han forklare hva som FAKTISK er tilfelle:

Det er fullt lovlig å trekke i lønn all ferien den måneden man har feriepengeutbetaling. Forutsetningen for dette er at den ansatte har hatt full opptjening av feriepenger året før, slik at man faktisk får betalt for ferien man tar ut. Skulle man ikke ha full opptjening har man krav på ferie og enten

- trekk for den ferien man har planlagt å ta ut

eller

- trekk av ferien etterhvert som man tar ferien ut (og da selvsagt bare for den ferien man tar ut)

Det er altså ikke slik at mai-lønnen kommer senere, du har fått trekk for ferie (rettmessig hvis du har opptjent alle feriepengene i fjor). Gleden er at du ikke blir ruinert når ferietiden kommer.

Dette er den mest vanlige måten å gjøre dette på - noen velger å la være å betale ut lønn i juli - dvs at all lønnen for ferietiden blir trukket da.

Skrevet
Okai... Gidder ikke lage noe bråk jeg da... Men d r en flatskjerm TV tilsalgs serru.. Får vel leve på knekkebrød og vann resten av mnd... :legrine:
Du må nok det! :ler: Nå misforsto jeg deg litt, så arbeidsgiveren din har helt rett, men er kanskje litt dårlig til å forklare.

Uansett ville du bare ha flyttet det økonomiske "problemet" til den perioden du skal ha ferie. Det gjøres nemlig på denne for å forhindre at arbeidstakere bruker alle pengene sine på "breifelger og gullsmykker" når de får feriepenger og sitter igjen blakke som kirkerotter når de skal ha ferie.

Skrevet

Men hva har du tenkt å leve på den måneden du har ferie, da..? Når du verken får feriepenger eller lønn?

Skrevet

Man får vel mer i feriepenger enn hva man ville fått i lønn... Kanskje TS ikke skal på ferie og hadde tenkt å bruke det han hadde fått mer enn i lønn til TV.. Jaja, lykke til med knekkebrød og vann :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...