Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skifter jobb, og lurer litt på om jeg skal få årets ferie utbetalt fremfor å avvikle den. Vil det utgjøre noen forskjell for neste års feriepenger dersom jeg velger å få det utbetalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg skifter jobb, og lurer litt på om jeg skal få årets ferie utbetalt fremfor å avvikle den. Vil det utgjøre noen forskjell for neste års feriepenger dersom jeg velger å få det utbetalt?

Du kan ikke velge å få utbetalt ferien. Du får kun betalt for ferie dersom du faktisk ikke tar den, altså vil du få betalt fullt hver måned dersom du ikke tar ferie i det hele tatt. Og dette kan kun gjøres i samråd med arbeidsgiver.

Du får selvfølgelig uansett utbetalt feriepengene fra nåværende arbeidsgiver, men dette er uavhengig av om du tar ut ferie eller ikke, dette er rettigheter du tjente deg opp i fjor. Forskjell for neste års feriepenger er det kun dersom du får utbetalt også feriepenger opptjent i år fra gammel arbeidsgiver ved sluttoppgjør. Da får du selvsagt mindre neste år, i og med at du har mindre enn fullt års opptjeningsperiode hos ny arbeidsgiver.

Skrevet

Jeg blir litt usikker på hva du mener, men hvis ikke arbeidsgiver allerede har trukket deg i lønn for den ferien du skulle ha hatt, så har du heller ikke noe krav på å få noe ekstra utbetalt dersom du ikke skal ha ferie.

Har derimot arbeidsgiver allerede utbetalt feriepengene og samtidig trukket deg i lønn for fastsatt ferie (Vanlig fremgangsmåte og skjer i mai/juni i de fleste bedrifter), vil du ha krav på å få utbetalt lønn for de ukene når du slutter. Dette må du imidlertid avtale med arbeidsgiver.

Skrevet

Arbeidsgiver har allerede trukket for ferie for i år, ja, slik du tenkte leo. Det jeg egentlig da lurte på, men som jeg ikke helt klarte å formulere er om dersom jeg får ferien utbetalt om det regnes med i feriepengegrunnlaget for neste år eller ikke? Men det blir kanskje akkurat det samme som er feriepengegrunnlaget uansett om jeg avvikler ferien eller ikke?

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom du får ferien utbetalt vil det si at du har jobbet i ferien din, og du får selvfølgelig feriepenger av arbeidsinntekt. Så ja du skal ha feriepenger av utbetalt ferie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...