Gå til innhold

12-13 åringens plikter

Anbefalte innlegg

Gjest Slave :-(
Skrevet

Jeg lurer ganske enkelt på hvilke arbeidsoppgaver deres 12-13 åringer har hjemme.

Krever dere noe ekstra hvis de skal ha/være med på noe som koster mye penger?

Jeg er lei av å gå å rydde etter ho på snart 13 hele tida, og at ho i tillegg bare krever å få penger til alt mulig, så nå skal jeg sette opp en arbeidsliste til henne.

Det hadde derfor vært greit å vite hva dere andre her krever av deres barn på samme alder.

Det hadde også vært fint å vite hva dere evt gir de i uke/mnd lønn.

Videoannonse
Annonse
Gjest Vampyra
Skrevet

Da jeg var på den alderen fikk jeg ukepenger etter hva jeg gjorde. Jeg hadde en liste der jeg krysset av når jeg gjorde ting, og på fredag/lørdag summerte vi opp og jeg fikk "betalt".

Dersom man ikke ønsker å gjøre det på den måten synes jeg et minimum er at man rydder og vasker eget rom, går ut med søppel, hjelper til med å rydde av matbordet, henger opp yttertøy, og hjelper til med noe husarbeid.

Kanskje hun kan få sitt eget ansvarsområde? Hva med å gi henne ansvar for å støvsuge? evt, holde rent visse deler av huset?

Skrevet

Jeg har ikke barn, men jeg husker sånn ca hva jeg måtte gjøre selv hjemme i den alderen. Jeg ryddet mitt eget rom (og vasket gulv og vinduer på rommet mitt innimellom), vasket et bad hver uke (et lite et som det bare var meg som brukte), jeg hjalp til med middag noen ganger, handlet hvis vi manglet noen småting og hjalp til med oppvask innimellom. Jeg slapp å vaske klær, men måtte så klart sørge for å ha skittentøy i skittentøykurven og orden i det som ikke skulle vaskes.

Husker ikke nøyaktig hvor mye jeg fikk, fikk ikke mye i ukelønn, men pleide å få litt ekstra hvis det var noe spesielt. :)

Skrevet

Jeg måtte vaske badet annenhver uke, vaske opp en gang iblant og ta ut søpla, gå tur med hunden og slike ting. Det er ti år siden nå, så husker ikke helt hva ukelønnen var, tror den lå på ca 50kr per uke, og var til bruk på snop og blader og slikt. Klær og sko fikk jeg utenom etter behov.

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Nå blir min største 11 år da. Men jeg svarer likevel. Jeg begynte "tidlig" å få henne til å gjøre ting. Da jeg begynte med dette, så var jeg også dritlei av å rydde hele tiden etter dem.

Hun (og søsteren som er 7 nå) ble sur og gnålte en del. Men jeg gav ikke opp. Lillegutt på snart 4 hjelper også til. Nå hjelper jentene å henge opp klær, brette klær, tørke skåler/kasseroller som jeg har vasket, tømmer oppvaskemaskinen, koster opp smuler, støvsuger osv. Eldste har akkurat begynt med sengetøyskift.

Det er de siste mnd de har sluttet å lage så mye gnål og mas når de må gjøre noe. De ser tilogmed rot selv uten at jeg må si det.

De har bare godt av å lære dette tidlig, slik at det blir en selvfølge og ikke en "krig".

Skrevet

jeg ser heller ikke no negativt ved å hjelpe til hjemme. Jeg hadde også en liste med ting som jeg krysset av for etterhvert som jeg gjorde de, og fikk betalt for dette på lørdag. fungerte veldig greit for oss.

- rydde av middagsbordet/frokostbordet

- støvsuge

- holde orden på sitt eget rom og vaske det

- brette sammen klær

- støvsuge

jeg syntes dette er greie arb.oppg. for en 13 åring...

Når jeg var 13 bassa jeg mine søsken på 10 og 6 år uten problemer, og satte på potetene til middag...

Gjest Neria
Skrevet

Har ingen barn ennå selv, men jeg kan si hva jeg selv gjorde hjemme da jeg var 12-13 år.

Ryddet og vasket mitt eget rom. (Dette MÅTTE jeg gjøre, fikk ikke dra ut og treffe venner hvis rommet var helt "bomba")

Ryddet på plass rene klær etter vask og hang opp tøy til tørk innimellom hvis jeg ble bedt om det.

Lagde middag et par ganger i uka.

Passet søsteren min (som er seks år yngre enn meg)

Innimellom støvsugde jeg og vasket jeg hele huset.

Skiftet strø og vasket kaninburet annenhver uke (byttet på med broren min)

Og hvis vi skulle ha gjester så huset måtte være litt ekstra strøkent var det en selvfølge at vi barna hjalp til med husarbeid, matlaging.

Hjelpe til hjemme mener jeg alle barn bør gjøre, og de kan starte når de er ganske små, oppgavene kan tilpasses alderen på barna.

Skrevet

Vi hadde også liste da jeg var yngre det jeg husker er;

10 kr for å gå ærend på butikken,

2 kr for å hente posten og gå ut med søpla,

5 kr for å lage middag,

10 kr for å vaske badet,

2 kr for henge opp vått tøy( fra vaskemaskinen)

Gå ærend for foreldre 10 kr, 20 kr om det tok mer enn en halv time.

Det å holde rommet ryddig var en selvfølge og det ble trukket 5 kr for hver kveld det ikke var ryddig.

De summene er dog 15 år gamle så de må sikkert oppgjusteres litt!

Skrevet

Dette har jeg svart på i et annet innlegg, men og her er ungene mine sine plikter:

Jente 12: Støvsuge og vaske trappa. Brette sammen klær fra tørkestativet og legge på plass. Rydde rommet. Rydde inn i oppvaskmaskinen sine egne tallerker/glass.

Gutt 14: Støvsuge og moppe gulv (ikke alle gulvene). Rydde rommet. Vakser bilen innimellom, klipper plenen innimellom.

Begge hjelper til med småting, som bære ut søppel, bære handleposer fra bilen osv......

Minner dem på at vi er et team hvor alle må bidra.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg liker ikke at barn skal få betalt pr jobb for å gjøre vanlige ting. Jeg vil at barna skal synes det er en selvfølge å bidra til fellesskapet. Derfor har de en rekke ting det er forventet at de skal gjøre, som å lage middag en dag i uka, vaske sine egne klær osv.

Ukepenger får de også fast. Igjen fordi de er en del av fellesskapet. Og fordi de trenger å lære å disponere egne penger. Disse får etter hvert mer penger, men også større ansvar for å dekke eget forbruk.

15 åringen får 17 000 kr i året, men må betale alt annet enn mat og husleie selv.

Skrevet

har ei på tolv, og ei på tretten.

De har fullstendig ansvar for eget rom, og sammen med lillebror på snart 9 har de også ansvar for å holde stue og gang ryddig (Bare tenke dere, tre unger som velter inn i gangen etter skolen, sekker, gymbager, sko og klær i en salig røre)

De støvsuger hjemme, hjelper til med oppvask, bretter og legger inn sine egene klær og smører matpakke. De må også selv sørge for at klær som skal vaskes havner på vaskerommet. Det som ligger andre steder blir ikke vasket.

MEN....lekser kommer alltid først. og jeg kan også si "greit, rydd i morgen du, siden du er bedt hjem til ei veninne"

Innimellom hjelper de også til med litt matlaging, eller de baker noe.

Fungerer helt greit, og de er ikke overarbeidet :-)

Mor har mere overskudd, og kan oftere overraske med en hjemmelaget pizza eller noe :-)

lommepenger får de ikke. Men de får lørdagsgodt, kinobesøk, tegneserier osv osv. Alt med måte.

Skrevet (endret)

Jeg måtte:

Tørke støv/rydde/støvsuge eget rom.

Tørke støv/støvsuge/vaske inngangsparti + gang og bad nede

Lage middag en dag i uken

Rydde inn etter meg selv etter middag

Endret av Donpedro
Skrevet

Jeg hadde veldig få plikter, for jeg var veldig aktiv ved siden av skolen, og mamma syntes nok at når jeg først var hjemme og hadde fri, skulle jeg få ha fri.

Da jeg var 13 ryddet jeg rommet mitt, vasket treningsklærne mine og ryddet ut av oppvaskmaskina, samt ryddet av middagsbordet et par ganger i uka.

Gjest Gjest
Skrevet

Da jeg gikk i sjette klasse (12 år) måtte jeg begynne å hjelpe til hjemme.

Hver fredag vasket jeg kjelleren som bestod av kjellerstue, bad, yttergang, lang gang samt trapp. (Støvsuging og støvtørk på kjellerstuen, gulvvask i gangene og trappen, vanlig vask av badet). Rommet mitt måtte jeg vaske annenhver uke.

I tillegg måtte jeg skrelle og sette på poteter de dagene da mamma jobbet dag eller lage pannekaker.

For dette fikk jeg den nette sum av 50 kr som i mine øyne var alt for lite...

Mine yngre brødre slapp vesentlig billigere unna med bare litt gressklipping av og til, dette synes jeg var fryktelig urettferdig... :)

Skrevet

Da jeg var 13, ryddet jeg rommet mitt og vasket badet. Hvis jeg ikke gjorde dette, fikk jeg ikke ukepenger. Ukepengene gikk til godterier, kino, bøker etc, klær og slikt fikk jeg utenom. Summen husker jeg ikke helt, mener at det var 50 kr, men det er vel forhistorisk jfr i dag...

Gjest Gjest_Laura_*
Skrevet
Jeg liker ikke at barn skal få betalt pr jobb for å gjøre vanlige ting. Jeg vil at barna skal synes det er en selvfølge å bidra til fellesskapet. Derfor har de en rekke ting det er forventet at de skal gjøre, som å lage middag en dag i uka, vaske sine egne klær osv.

Helt enig i dette. Jeg får ikke betalt for å holde hus og hjem i orden og det kommer ikke datteren på 12 til å få når hun blir voksen heller. Hun får sjelden ukepenger, men får innen rimelighetens grenser penger til det hun trenger. Jeg er egentlig mer for å gi penger for gode resultater på skolen. Det er jo det som er "jobben" hennes.

• 2 uker senere...
Gjest aaaaaa
Skrevet
Vi hadde også liste da jeg var yngre det jeg husker er;

10 kr for å gå ærend på butikken,

2 kr for å hente posten og gå ut med søpla,

5 kr for å lage middag,

10 kr for å vaske badet,

2 kr for henge opp vått tøy( fra vaskemaskinen)

Gå ærend for foreldre 10 kr, 20 kr om det tok mer enn en halv time.

Det å holde rommet ryddig var en selvfølge og det ble trukket 5 kr for hver kveld det ikke var ryddig.

De summene er dog 15 år gamle så de må sikkert oppgjusteres litt!

Må ikke sønnen sette inn i oppvaskmaskinen etter seg da???

Skrevet (endret)

Ukepenger får de også fast. Igjen fordi de er en del av fellesskapet. Og fordi de trenger å lære å disponere egne penger. Disse får etter hvert mer penger, men også større ansvar for å dekke eget forbruk.

Dette er jeg helt enig i. Min lille kusine på 12 har fått betalt per oppgave i flere år- noe som resulterer i at hun spør "hva hun får for det" bare moren ber henne løfte en finger. Jeg ser at jeg ikke vil ha det sånn med mine egne barn når den dagen kommer. Det er faktisk ikke sånn her i livet at man får belønning/betalt for hver minste ting man gjør, det er kanskje like greit å lære seg med én gang. Dessuten er jeg veldig enig i det siste avsnittet ditt, ungene er en del av felleskapet.

Fra jeg var rundt 14-15 fikk jeg faktisk barnetrygden som månedslønn, men da måtte jeg også kjøpe alt unntatt maten min selv- alt fra vinterstøvler til skolebøker til truser til tannkrem til å betale for skoleturer. Da jeg innså at jeg trengte mer penger hvis jeg skulle ha mulighet til å kjøpe meg kule klær etc i tillegg til alt det nødvendige, ja da skaffet jeg meg en lørdagsjobb. Jeg lærte veldig av det, skjønte hvor kjedelig det var å være blakk, og skjønte hvor nyttig det var å spare. I tillegg innså jeg hvor fort pengene ble borte ;)

Endret av Drua
Gjest Mayamor
Skrevet

13 åringen vårs oppgaver:

* rydde rommet sitt hver fredag

* skifte sengetøy annenhver uke

* brette egne klær

* ta ut av oppvaskemaskin 1-2 ganger i uken

* holde orden i egen sekk/gymbag

* legge klær i skittentøy (inkludert treningsklær)

* ta inn posten på vei hjem fra skolen

* bære av egen tallerken etc etter måltidet

* hjelpe til å dekke bord innimellom

Ellers får hun 10,- pr 15 minutter med dugnad og kan på den måten tjene seg noen kroner om det er noe hun vil spare til. :)

Gjest Miss Cutie
Skrevet
Jeg liker ikke at barn skal få betalt pr jobb for å gjøre vanlige ting. Jeg vil at barna skal synes det er en selvfølge å bidra til fellesskapet.

Helt enig jeg også. Jeg har sagt til mine at vi alle roter og griser, og derfor må alle være med å holde det normalt her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...