Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da det ble slutt med eksen, som jeg holdt på å bygge hus sammen med, ble det etterhvert avgjort at jeg skulle overta huset og gjelda, ettersom han var tilflytter og ville tilbake til sin hjemby.

Jeg gjorde huset ferdig, og da jeg fikk ny kjæreste kjøpte han seg inn så nå eier jeg og min kjære det sammen. Allerede før vi flyttet inn, for ca et år siden så kom det et par store regninger på arbeid min eks hadde fått utført på huset uten å ha gitt beskjed til meg. Noen av disse inkluderte elektriske artikler som var installert i huset og jeg aksepterte derfor å betale det selv om regningene sto i hans navn og jeg ikke visste om at dette ikke var betalt. Jeg brukte ca 15000 på dette.

Så i går, omtrent et år etter vi overtok huset får jeg telefon fra et transportselskap som vil ha betaling for grus de har levert til tomten. Denne leveransen ble gjort lenge før huset ble skrevet over på meg og jeg overtok eiendommen grusbelagt, i god tro om at dette var betalt.

Grusen var selvfølgelig bestilt i min eks`s navn, men etter å ha prøvd å få tak i ham i et år så ville de prøve seg hos meg, og lurte på om ikke jeg kunne betale dette....

Varen er altså bestilt av min eksmann, i hans navn, uten at jeg er informert om dette. Vi er separert, skilsmissen er i papirmølla, men ikke bekreftet, hvis det har noen betydning for saken.

Er det på noen måte mulig for firmaet å overføre denne regninga på mitt navn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik du fremstiller historien: Nei.

Gjest Blondie65
Skrevet

Bare hvis du aksepterer regningen.

De må gå på eksmannen din og få han til å betale. I neste runde kan han fremme et krav overfor deg. Men siden du har overtatt et hus slik det sto og i god tro tviler jeg på at han har noe å stille opp med.

Hvorfor firma som leverte grus ikke har sendt din eks til inkasso for lenge siden viser rot og dårlige kreditrutiner hos dem - men DET er ikke ditt problem.

Den eneste grunnen de kan ha for å få aksept for den regningen er hvis de har pant for leveransen i huset. Det er heller tvilsomt.

Skrevet

Ok... Da høres det jo ut som om jeg er rimelig trygg!

Skrevet

Har det ingenting [ si at de var gift og eide huset eller byggeprosjektet sammen n[r grusen ble bestilt/levert?

Jeg p[st[r det ikke alts[, jeg bare lurer...

Beklager rare bokstaver....veldig sykt tastatur.

Gjest Blondie65
Skrevet
Har det ingenting [ si at de var gift og eide huset eller byggeprosjektet sammen n[r grusen ble bestilt/levert?

Jeg p[st[r det ikke alts[, jeg bare lurer...

Beklager rare bokstaver....veldig sykt tastatur.

Nei for de har skiftet og da får man en skifterklæring der det står at alle mellomværender er oppgjort. Altså kan firma gå på eks'en og be han betale. Han kan i sin tur sende regning til MrsP og hun kan tørke seg bak med den og henvise til skifteattesten.

Skrevet
Nei for de har skiftet og da får man en skifterklæring der det står at alle mellomværender er oppgjort. Altså kan firma gå på eks'en og be han betale. Han kan i sin tur sende regning til MrsP og hun kan tørke seg bak med den og henvise til skifteattesten.

:legrine: Du får nå sagt det!

Skrevet

Ok, da veit jeg det :ler:

Skrevet

Regninger kan foreldes, jeg tror det skjer hvis det går seks måneder uten at man hører noe (uten at jeg skal være bombesikker). Jeg ville ihvertfall sjekket det opp, kanskje de ikke har krav på penger fra noen av dere.

Jeg vil nesten gjette på at de har purret på eksen din, men gått over til deg ettersom han sikkert nekter å betale. Jeg tror ikke de har noe å hente hos deg hvis du står på ditt. :)

Skrevet

Som de skriver så kan de ikke gå på deg. Men at du bruker det som et argument at han har bestilt grus uten å ha oplyst deg om det virker rart. Du var vel til stede og tittet på huset av og til; og da så hva som skjedde? ;)

Man må jo også få kvitteringer og oversikt over ting når man kjøper noen ut.

Så der lørte du nok noe av prossessen. Men de kan ikke ta deg nei :)

Skrevet
Regninger kan foreldes, jeg tror det skjer hvis det går seks måneder uten at man hører noe (uten at jeg skal være bombesikker). Jeg ville ihvertfall sjekket det opp, kanskje de ikke har krav på penger fra noen av dere.

Foreldelsesfristen er 3 år.

Den alminnelige foreldelsesfrist

Skrevet

:ler:

Hehe... Men da trenger jeg ikke bekymre meg hvertfall. Skjønner at det kan virke litt rart at ikke jeg visste om det, men han eksen min bestilte ting i hytt og pine, og vi hadde jo begge tilgang på lånekontoen, så jeg regnet liksom med at han betalte ting etterhvert som han bestilte det. Kan vel si jeg har lært noe av det, ja... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...