Gå til innhold

P-sprøyte?

Anbefalte innlegg

Gjest Janna
Skrevet

Har noen her prøvd p-sprøyte som prevensjon?

(Hvordan virket den og evt. hvilke bivirkninger fikk du?)

Jeg har nemlig lest at den kan brukes når man ammer. Har liten baby på snart 1 mnd og trenger SIKKER prevensjon, IKKE p-pille

Skrevet

Har prøvd den. Og har startet mitt eget, lille korstog mot p-sprøyta. Den er nemlig litt for effektiv!!

Gjør et søk på forumet, og se selv.

Skrevet

Har brukt P-sprøyte i snart 1 1/2 år. Er fornøyd med å ikke tenke på prevensjon mer enn hver 3 mnd, og ikke få mensen. Har ikke blødd en gang siden oktober 2001!

Men i det siste har jeg lurt på om det kan være noen langtidsbivirkninger inne i bildet. Mer sopp, rare slimhinner, mindre sexlyst. Jeg går på en del andre medisiner som også kan gjøre rare ting med kroppen, så det kan være en kombinasjon. De første månedene på p-sprøyta, før de andre medisinene, var det helt konge!

Så jeg er fornøyd, men litt mer usikker på hvor bra det er i det store og det hele akkurat nå.

Catzy

PS: Grattis med den lille! Håper alt er bra.

Skrevet

Har hørt at man kan bli plaget med å bli gravid etter å ha gått på p-sprøyte. En veninne av meg sluttet med sprøyten for over et år siden, og hun er veldig plaget med blødningsforstyrrelser nå. Hun brukte den i ca ett år. Hun prøver å bli gravid nå, men plages veldig. Legen hadde sagt det kunne ta opp til tre år å bli gravid etter å ha brukt p-sprøyte.

Bentebent

Gjest Embla s
Skrevet

jeg brukte lenge p-sprøyte. Fungerte veldig bra (slapp å huske piller hver dag). Det var to grunner til at jeg sluttet.

Den minsket sexlysten (sånn sett veldig prevantiv, som en annen også er inne på...). Da jeg sluttet med den, var det som om kroppen "skulle ta igjen det forsømte" en laang periode. Det ble nesten litt pinlig, følte meg veldig (jeg mener virkelig veeldig) lidenskapelig! hele tiden!!

Den andre grunnen til at jeg sluttet var faktisk at jeg mistet menstrasjonen. I begynnelsen syntes jeg det var fantastisk å slippe dette, men etterhvert "savnet jeg det". (ja det er noe herk, men det er en del av meg allikevel, tegn på at jeg er frisk, m.m. vanskelig å forklare, egentlig).

Skrevet

Tja.. Jeg la på meg 15kg... Og venninna mi blødde konstant i tre mnd..

Også fikk jeg masse kviser på ryggen...

Menmen..

Dette med prevansjon er jo veldig individuelt... Den kan fungere godt for deg men dårligere for andre, (mtp bivirkninger) slik som alle andre hormoner... :)

Har du tenkt på spiral?

Gjest Jamila
Skrevet

Jeg har brukt P-sprøyte i 3 år nå, og er kjempefornøyd. Så lenge du ikke ønsker å planlegge en ny graviditet umiddelbart (jeg har hørt at det bare er 1 år fra du går av sprøyta, ikke 3!!!) så vil jeg absolutt anbefale den.

Jeg har ikke merket noen bivirkninger. GIkk opp noen kilo ja, men det var mentalt og ikke pga sprøyta!!!

Gjest Janna
Skrevet

Jeg har nå lest litt rundt omkring på nettet, og har nesten bestemt meg for p-sprøyte.

Alternativet var minipiller (vil helst ikke ha spiral; fremmedlegeme i kroppen=skrekk) og det er jo litt mindre sikkert enn mange andre prevensjonsmidler.

P-sprøyta skal visst også være enda litt mer sikker enn p-piller, fordi den går rett i blodet, og ikke går gjennom fordøyelsessystemet før den går ut i blodet slik som pillene gjør.

Eneste som virker til å være litt pes er å måtte dra til legen hver 3. mnd, men hva gjør man ikke. :lol:

Hvordan foregår det når man skal ha p-sprøyte?

Man bestiller legetime, såpass vet jeg... Men setter han sprøyta den timen, eller får jeg bare resept og så må jeg ut og kjøpe den selv før jeg kommer tilbake så han får satt den? (Høres i tilfelle veldig tungvint ut)

Hvor lang tid tar det før man er sikker med p-sprøyta? (Har lest både 1 uke og 14 dager.. hva stemmer?)

Og siste spørsmål: Hva koster den?

Skrevet

Hvordan foregår det når man skal ha p-sprøyte?

Man bestiller legetime, såpass vet jeg... Men setter han sprøyta den timen, eller får jeg bare resept og så må jeg ut og kjøpe den selv før jeg kommer tilbake så han får satt den? (Høres i tilfelle veldig tungvint ut)

Hvor lang tid tar det før man er sikker med p-sprøyta? (Har lest både 1 uke og 14 dager.. hva stemmer?)

Og siste spørsmål: Hva koster den?

Du bestiller en time til legen. Første time får du resept på sprøyten som du må hente selv. Du får nok også en ny time for setting av sprøyte. Egentlig burde denne settes i begynnelsen av mensdagene. Jeg vet ikke når den virker hvis du setter den utenfor en menstrasjon.

Når du da kommer til legen igjen, får du beskjed om å dra ned buksa. Du får et lite stikk også er det over! :)

Bare husk på å spør om du kan få resept på mer enn en gang, så slipper du å dra innom legen mer enn en gang pr tredje mnd. ;)

Sprøyten kan også settes av sykepleiere...

Skrevet

Det er jo også noe nytt som heter p-ring.. kanskje d hadde vært noe?

Gjest Duchess
Skrevet

Spiral er ikke farlig da....har hatt min kobberspiral i 6 mnd jeg og er kjempefornøyd.

Så slipper du å tenke på prevensjon de neste 5 åra.....

Skrevet

Vet om ei som bruker p-sprøyte, hun går på apoteket og kjøper sprøyta og så går hun på legekontoret og får hjelp til å sette den der uten å bestille time først. Er kanskje forskjellig fra sted til sted, men å sette en sprøyte tar jo ikke lang tid.

Lykke til!

Gjest Jamila
Skrevet

Legen gir deg en "reit 3" på resepten, så du kan hente sprøyter for et helt år.

Jeg får en sykepleiervenninne til å ta sprøyten på meg, funker like greit det. Dessuten slipper jeg å stikke innom legekontoret hver gang..

Gjest sunshine
Skrevet

Jeg gikk på p-sprøyta i 2 1/2 år, og var veldig fornøyd. Men det føles veldig unaturlig ut å ikke ha mensen på over 2 år. Trodde ikke jeg ville savne den, men... :) Min venninne begynte samtidig med sprøyten og hun la på seg nesten 20 kg, så dette er fra person til person. Den er sikrere enn p-pillen og du slipper å ta den hver dag. Jeg fikk tilbake mensen ca et halvt år etter jeg sluttet ettersom jeg hadde brukt den såpass kort tid. Men de anbefaler ikke kvinner over 35 år, hvis de ikke har fått barn, å ta den ettersom det tar en stund før mensen kommer tilbake.

Skrevet

Det virker som om du har bestemt deg, Vinga, men jeg prøver likevel :-)

Først må jeg få si at jeg var veldig fornøyd med p-sprøyta mens jeg brukte den - riktignok la jeg på meg en god del kg som er vanskelige å få av, men det var faktisk den "verste" bivirkningen jeg fikk. Mistet mensen helt, og hadde et veldig stabilt humør. Jeg syntes det var kjempefint å slippe å tenke på å ta pillen min til riktig tid og riktig dag - og blødningene klarte jeg meg også fint uten... Var MEGET fornøyd mens jeg brukte den, og sluttet fordi jeg hadde lyst på barn.

Men veninnene mine som har prøvd sprøyta har bl.a opplevd blødninger i måndesvis (sammenhengende.. og når sprøyta varer i 3 mnd, så gjør også bivirkningene det) depresjoner, og store humørsvingninger - så dette er veldig individuelt. Det eneste jeg vil at du skal være klar over, er at HVIS du opplever ukule bivirkninger, så vil de henge i en stund..

Nå er det halvannet år siden virkningen av min siste sprøyte gikk ut av kroppen. Har vært prøvere i et års tid, kalte det ikke prøving i den første perioden, fordi jeg var innstilt på at det kunne ta tid.. Har ikke hatt normale menstruasjoner siden. Har også oppdaget ved en tilfeldighet at jeg har alt for mye prolaktin i kroppen - og hormonspesialisten jeg var hos sa at han hadde sett dette hos en del jenter som har brukt p-sprøyte. Resultatet er at jeg ikke kan bli gravid uten medisiner - og at jeg må belage meg på å bruke disse pillene helt til overgangsalderen fordi jeg har klusset for mye med kroppen min nå.. Jeg er 29 - så det blir noen år...

Jeg har vært hos 3 forskjellige leger de siste par mnd (alt fra fastlege til spesialister på hormonforstyrrelser), og alle 3 sier det samme - at man bør klusse minst mulig med kroppen, og at p-sprøyte ikke er noen god løsning, hvis man planlegger graviditet i overskuelig framitid. Min fastlege gikk så langt at hun sa "da dette kom for et par år siden, tenkte vi "herlig, så enkelt", men nå har vi sett litt for mange bivirkninger, desverre.. Jeg skriver ikke ut resept til andre jenter enn de som ikke bør bli gravide f.eks pga narkotikamisbruk eller store handicap".

Jeg vet ikke hvor gammel du er, Vinga, eller hvor lenge det er til du evt. ønsker en søster eller bror til nurket ditt. Jeg er også veldig klar over at bivirkningene varierer fra jente til jente! Jeg håper likevel at du i hvertfall har disse ord i tankene når du drar til legen - og ønsker deg lykke til, uansett hva du gjør.

Skrevet

Vil bare tilføye et par ting :

- Det er stort sett helsesekretæren som setter disse p-sprøytene hos legen. Av og til er det legen som gjør det, men stort sett delegeres ansvaret til helsesekretæren. Sykepleiere jobber sjelden på legekontorer.

- Vinga : Om du og han vil, så kan til og med samboeren din sette sprøyten. Eller du selv, om du vil. En venninne av meg får sin samboer til å sette den og det går helt fint, og de sparer noen legebesøk på det :) Det er igrunn ganske enkelt : - )

Det mest negative jeg kan se med p-sprøyte er at får du bivirkninger med den, så varer de lenge. I og med at dette er en depotsprøyte, så varer jo virkningen en god stund, dsv. de tre månedene. Og det kan ta meget lang tid å bli gravid igjen etterpå. Men det er som mange andre sier, svært varierende fra person til person.

Håper du finner ut av det, Vinga!

Klem, Diva :D

Skrevet

Hei Vinga :)

Forutsatt at du ikke planlegger et barn til i nærmeste fremtid, tror jeg p-sprøyten er et godt alternativ for deg. I og med at du ammer, har du jo ikke så mye å velge mellom. Minipillen, som skal tas til fast klokkeslett funket rett og slett ikke for meg som nybakt mor. Hjemmeværende og med mye nattevåk.. da kan det være veldig lett å glemme den!

Så har du jo kondom da.. og sikre perioder..

Etter å ha fått to barn med to års mellomrom følte jeg at det definitivt var "kroken på døra" for en laang stund fremover. Jeg hadde behov for et prevensjonsmiddel som var sikkert og som jeg regnet med å bruke i lang tid fremover. Spiral var uaktuelt for meg av samme grunn som du nevner. Da var p-sprøyten et naturlig valg for meg. Jeg har ikke opplevd noen bivirkninger.

Jeg har jo hørt historiene om langvarige blødninger osv. når man slutter, men dette kan man jo regulere ved å begynne på en annen type hormonbasert prevensjon i en overgangsfase.

Når det gjelder sprøytesetting, jeg synes definitivt ikke det er noen god idè å la samboer sette injeksjonen med mindre han har opplæring i dette, jeg har selv sett en del stygge eksempler på "bomskudd". P-sprøyten er en intramuskulær injeksjon som settes i seteregionen, og hvis man ikke har kjennskap til forløpet av isjasnerven kan man treffe denne eller arteriene rundt. Dette kan føre til store smerter og i verste fall varig lammelse av muskler på baksiden av låret, leggen og foten. Injeksjoner bør utføres av kvalifisert helsepersonell.

Lykke til!

Gjest Labella ikke innlogget
Skrevet

Jeg vil på det sterkeste råde deg til å finne ett annet prevensjonsmiddel. I din situasjon kan vel spiral være et godt alternativ. Bivirkningene varierer selvfølgelig fra person til person, men får du dem varer de lenge! Dette har forresten vært diskutert her før, så hvis du søker vil du finne flere interessante tråder om dette.

Jeg var ikke plaget av bivirkninger i begynnelsen, men ble mer og mer misfornøyd etterhvert som tida gikk. Da jeg sluttet på sprøyta tok det nesten 1,5 år før jeg fikk mensen igjen, og nå, snart to år etter at jeg sluttet har jeg rundt 60 dagers syklus og sannsynligvis ikke eggløsning.

Jeg har i hvert fall bestemt meg for å aldri bruke p-sprøyte igjen, og jeg vil ikke anbefale den til andre heller.

Skrevet

birgitte242 : jeg mente ang det med å la andre sette p-sprøyten, at man selvfølgelig får "opplæring" i dette før man setter en intramuskulær injeksjon. Jeg har aldri sett noen av disse bomskuddene i min tid hos gynekolog, men det trenger selvfølgelig ikke bety noe. Blir man vist dette og holder seg på god avstand fra isjiasnerven, så er det faktisk superenkelt så lenge man er "mann" til å klare dette (mange har jo sprøyteskrekk) og man er interessert i å lære dette for å hjelpe sin kjære.

Jeg mener ikke at noen "hvemsomhelst" bare kan sette sprøyten uten noen som helst informasjon og opplæring. Men min venninne hadde fått beskjed av legen, at dette gikk helt greit. Og det gjør det, sålenge man gjør det riktig.

Diva

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...