Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger en ny sykkel, men kan dessverre veldig lite om det. I butikker får jeg bare følelsen av at de skal selge meg det aller beste, og kanskje bedre enn jeg trenger.

Sykkelen kommer til å bli brukt 90% som transportmiddel på asfaltveier i Oslo. 10% blir turer i marka på grusveier. Så er ingen ekstrem-syklist :)

Bør jeg gå for terreng- eller hybridsykkel??

Har ikke garasje, så sykkelen kommer til å stå i bakgården hjemme, og utenfor venner og jobben. Er derfor ikke intressert i å bruke veldig mye penger på en sykkel, for jeg regner nesten med at den blir stjålet før eller senere...

Noen som har erfaring med denne fra XXL, eller skjønner noe av den: https://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____47738.aspx Virker nesten for billig, denne...

Ellers ligger det jo mange sykler på XXL sine sider. Noen som har erfaring med noen av dem? Bra eller dårlig, blir glad for alt, jeg :)

Må jo ikke kjøpe hos XXL heller, bare gikk innom der i går. Men er takknemlig for all info jeg kan få.

Videoannonse
Annonse
Gjest Veronica Mars
Skrevet

Jeg ligger vel omtrent på samme nivå som deg vil jeg tro, og har overhodet ikke peiling, men basert på egen erfaring vil jeg absolutt anbefale en hybrid. Har blitt utrolig mye lettere å komme seg rundt etter at jeg fikk meg det, og spesielt når du sykler så mye på asfalt i forhold til terreng, skjønner jeg ikke hvorfor du skal ha en terrengsykkel.

Jeg kjøpte meg denne https://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____47508.aspx i fjor, bare at det da selvfølgelig var modellen fra året før der igjen, slik at den var mye billigere.

Skrevet

Jeg også er på sykkeljakt, og har har funnet ut at jeg vil gå for en såkalt bysykkel. Jeg skal bruke den rundt i Oslo sentrum og vil gjerne ha en med godt sete og kurv (må jo ha veska et sted ;))

Her er en artikkel hvor du kan finne riktig sykkel for deg.

På min ønskeliste er denne på topp: http://www.gresvig.no/gs/templates/Produkt...;printmode=true Dessverre er den for dyr for meg...

Har du forresten sjekket etter billige sykler her?

Skrevet

Ærlig talt syns jeg den sykkelen var bra nok! Du skal sykle til og fra steder, og ikke bruke den som trenings-sykkel. Den så heeeelt OK ut. Ikke noe krims krams luksus, og ikke dårlig heller. Tenk på det at den kommer til å bli fortere slitt ettersom den skal stå ute så og si hele tiden, og at den KAN bli borte er et faktum..

Syns ikke du bør leite etter noe mer avansert eller dyrere hvis du syns den ser ok ut, og er okei å sykle på!

Ikke tenk på prisen, at den er billig, behøver ikke bety den er dårlig:-)

Skrevet
Ærlig talt syns jeg den sykkelen var bra nok! Du skal sykle til og fra steder, og ikke bruke den som trenings-sykkel. Den så heeeelt OK ut. Ikke noe krims krams luksus, og ikke dårlig heller. Tenk på det at den kommer til å bli fortere slitt ettersom den skal stå ute så og si hele tiden, og at den KAN bli borte er et faktum..

Syns ikke du bør leite etter noe mer avansert eller dyrere hvis du syns den ser ok ut, og er okei å sykle på!

Ikke tenk på prisen, at den er billig, behøver ikke bety den er dårlig:-)

Sånn jeg tenker også, men mannen i butikken fremstilte det jo nesten som at det var tidenes dårligste kjøp, og at sykkelen ikke funket i det hele tatt. Men hvorfor i all verden selger de den da??? Er sjelden redd for å kjøpe de billigste alternativene, men sykkel kan jeg så lite om.

Takker for alle svar så langt! :)

Ikke akkurat sykkelvær idag, så utsetter nok kjøpet til helga...

Gjest Sille
Skrevet

Hei Bex!

Ville definitivt anbefalt en hybridsykkel. De klart beste syklene å komme seg rundt i byen med både pga. hjulstørrelse og dekktykkelse. Unødvendig å slite seg helt ut på en terrengsykkel i byen når hybriden er oppfunnet! :icon_smile:

Lykke til med kjøpet!

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Grunnen til at jeg ikke ville kjøpt den sykkelen er at det er mye tyngre å komme seg rundt på terrenghjul enn på landeveis/hybridhjul, og at den sannsynligvis veier omtrent et tonn. Men den funker garantert helt greit hvis man ikke har så store krav, du kommer deg helt sikkert dit du vil. :)

Skrevet

Visste ikke at terrengsykler er tyngre enn hybrid! Det er jo absolutt viktig at sykkelen er så lett som mulig.

Var kanskje uheldig med han jeg møtte i butikken i går, for synes jo at han burde fortalt sånne ting. Men vil absolutt sjekke vekta på syklene før jeg bestemmer meg. Ikke tenkt på det i det hele tatt, jeg...

Takk for info :)

Gjest sykklerendel
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å kjøpe terreng!! De i butikken vil anbefale deg å kjøpe hybridsykkel ettersom du skal sykle på asfalt. Selv sykler jeg endel, og må bare si at terrengsykkel er det beste. Den føles ikke så stiv å sykle på, og er derfor mer fleksibel. Den føles også mykere å sykle på;)

Jeg hadde ikke vært i tvil, var jeg deg, Terrengsykkel kan brukes overalt. Ruller meget bra på assfalt, og er ganske lette også. Hva med å kjøpe brukt? Finnes mye bra på markedet;)

Lykke til, og gå for terreng, selv om de sier hybrid i butikken!

Skrevet

Selv klarer jeg meg utmerket med en bysykkel (pedalbrems, 7 gir, brett bak osv) og det virker det som om stort sett resten av Europa gjør også.

Jeg sykler i Oslo og lite utenfor asfaltert veg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...