Gå til innhold

Barnehageavd o-5 år

Anbefalte innlegg

Gjest Dalwhinnie
Skrevet (endret)

Vi er blant de heldige som har fått barnehageplass i Oslo og priser oss lykkelige for det. Jeg ser imidlertid at barnehagen vår kun har én småbarnsavdeling, men i tilleg to med barn fra 0 til 5 år i samme avdeling.

Vesla er 13 mndr når hun begynner, svært sosial og elsker å leke med både barn på sin egen alder og større unger, så i utgangspunktet er jeg ikke så veldig bekymret for at hun skal komme i 0-5-avdeling. Litt skeptisk er jeg imidlertid. Ser for meg at de minste fort kan bli overkjørt og herjet litt for mye med av de store ungene.

Noen som har erfaringer med 0-5 avdelinger?

Endret av Dalwhinnie
Videoannonse
Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Vi har erfaring med en en-avdelingsbarnehage med barn fra 2-6. Det fungerer kjempefint!

De er flinke til å dele opp i grupper, og har faste aktiviteter for småbarna og de store barna hver for seg på faste ukedager.

Jeg tror det er mye positivt med en sånn aldersblanding. De store lærer seg å ta hensyn til og hjelpe de små, og de små lærer av de store.

Vi har hatt to av barna i denne barnehagen, og vi har alltid vært fornøyd med hvordan det har fungert, både når de har vært blant småbarna og når de har vært blant de eldste.

Endret av Bodillen
Skrevet

Jag gillar åldersblandade avdelningar och har samma erfarenhet av det som Bodillen:

Jeg tror det er mye positivt med en sånn aldersblanding. De store lærer seg å ta hensyn til og hjelpe de små, og de små lærer av de store.

Personalen gör aktiviteter med de små barnen och med de större som passar deras utveckling och barnen leker gott tillsammans och lär av varandra.

Skrevet

*abbonerer*

Lurer på det samme selv,siden vi er i nøyaktig samme situasjon.

Gjest Gjest_thapara_*
Skrevet

Blanda avdelinger er nesten utelukkende positivt! De store ungene mykner fullstendig opp rundt de små. Jeg har aldri sett noen av de store "herje" med de små. Samtidig betyr det at barnet får (teoretisk sett) ha de samme voksne voksne rundt seg i hele barnehagetiden. Det er også færre barn pr voksen på blanda avdelinger (i forhold til tradisjonelle storbarnsavd), noe som gir mulighet for å bli bedre kjent med hvert enkelt individ.

Om barnehagen da i tillegg jobber noe med aldersinndelte grupper, burde du ikke ha noe å bekymre deg for! :)

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Så godt å høre masse positive erfaringer med blandede avdelinger :) Jeg ser jo at hun synes det er veldig stas å leke med de store ungene, så jeg tror at dette blir bra.

Skrevet

En venninne av meg leder en barnehage der de nettopp har gått over til slik inndeling. Og hun sier de er veldig fornøyde og at det fungerer bra, også for de små.

Selv er jeg i utgangspunktet skeptisk.

Skrevet (endret)

Eg er førskulelærar, og har jobba både på småbarnsavdeling (1-3 år), stor avdeling (3-6 år) og i aldersblanda avdeling (1-6 år).

Eg foretrekker personleg aldersdelte avdelingar, sjølv om eg ser fordelar med begge delar. Eg har erfart at både det fysiske miljøet (leikar, utstyr o.l.), rutinar, pedagogisk opplegg o.l. blir bedre tilrettelagt for den aktuelle aldersgruppa, når barna er delt inn etter alder. Når eg sjølv får barn, kjem eg til å velga å ha barna mine i ein barnehage som har aldersdelte avdelingar.

Endret av Mirabella76
Gjest Jytte
Skrevet

Min eldste gikk i barnehage med barn fra 0-6 år.

Han begynte der da han var 14 måneder og bedre barnehage tror jeg du skal lete lenge etter - vi var kjempefornøyde. Der var to barn under 2 år og de hadde en barnepleier som kun tok seg av dem ...

Skrevet
Eg er førskulelærar, og har jobba både på småbarnsavdeling (1-3 år), stor avdeling (3-6 år) og i aldersblanda avdeling (1-6 år).

Eg foretrekker personleg aldersdelte avdelingar, sjølv om eg ser fordelar med begge delar. Eg har erfart at både det fysiske miljøet (leikar, utstyr o.l.), rutinar, pedagogisk opplegg o.l. blir bedre tilrettelagt for den aktuelle aldersgruppa, når barna er delt inn etter alder. Når eg sjølv får barn, kjem eg til å velga å ha barna mine i ein barnehage som har aldersdelte avdelingar.

Du pratar ändå om åldersblandade avdelningar - om än inte fullt lika blandade.

Har du eller någon erfarenhet med helt åldersindelade avdelningar? Alltså avdelnignar för -04:or, -05:or och så vidare.

De har det på vissa dagis här i närheten och jag gillar inte tanken. Jag tänker mig att idéen är att barnen ska vara ungefär lika långt komna men det skiljer mycket mellan januari och december. Det är min farhåga/rädsla att januaribarnet inte får tillräckligt med stimulans och utmaning eller utveckling medan decemberbarnet kanske inte hinner med då.

Jag tror att det är bättre anpassat på en åldersblandad avdelning där det är min uppfattning att de tittar MER på barnets utveckling och gör aktiviteter som passar barnen mer än att de säger att HELA gruppen ska göra det.

Men jag kan ha fel. Det är bara min förutfattade mening. Det vore kul att höra erfarenhter kring det

Skrevet

I bhg der sønnen min går er avdelingene oppdelt i 0-2år og 2-5år. Jeg synes det er positivt. De små barna trenger nok mer ro på seg, enn de over 2år.

Han begynte da han var 2, og det som var bra er at han lærte mye av de større barna. Plutselig ville han slutte med bleie og gå på do sånn som de store guttene :)

De har forøvrig grupper der barna på samme alder har forskjellige aktiviteter sammen en dag i uken. Det er fint for barna, de har opplegg tilpasset alderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...