Gjest Bodillen Skrevet 29. mai 2007 #1 Skrevet 29. mai 2007 Et barn i minsten sin barnehage inviterte hele barnehagen i bursdagsselskap på et slags lekeland et stykke unne - midt i barnehagetiden...! Dette er en liten en-avdelings barnehage, med barn fra 2-6 år. De avklarte det selvfølgelig med de ansatte i forkant, og de ansatte hjalp til med kjøring, samt tilsyn (sammen med bursdagsbarnets mor) under feiringen, så den biten er i og for seg grei. Det jeg for vår del reagerer på, er at vi blir "tvangsinvolvert" i en bursdagsfeiring, med gave og det hele, til et barn vi ikke kjenner, ei lita jente som er yngre enn minsten vår, og som han aldri leker med - i barnehagens kjernetid. Synes ikke noe om sånt, jeg. Grei måte for foreldrene å slippe alt peset en barnebursdag fører med seg i heimen, da, men likevel... Hva mener andre?
Gjest Vampyra Skrevet 29. mai 2007 #2 Skrevet 29. mai 2007 vel egentlig så synes jeg det hørtes greit ut.. barna får ha det koselig og kanskje få nye venner? men om det forventes gave av alle er det kanskje litt feil? til vanlig går jo klagene på at barna ikke blir invitert... Nei jeg er usikker!
Gjest Pjusk Skrevet 29. mai 2007 #3 Skrevet 29. mai 2007 Jeg synes det hørtes ut som en kjempekoselig dag for barna. Bursdagsfeiring og avbrekk fra "normal" dag i barnehagen. Det jeg for vår del reagerer på, er at vi blir "tvangsinvolvert" i en bursdagsfeiring, med gave og det hele, til et barn vi ikke kjenner, ei lita jente som er yngre enn minsten vår, og som han aldri leker med - i barnehagens kjernetid. Synes ikke noe om sånt, jeg. Grei måte for foreldrene å slippe alt peset en barnebursdag fører med seg i heimen, da, men likevel... Hva mener andre? "..med gave og det hele" - hvordan da mener du? Skjønner ikke hvorfor du reagerer?
Wildy Skrevet 29. mai 2007 #4 Skrevet 29. mai 2007 Skjønner ikke helt at dette skal være problematisk? Alle blir invitert, ungene har en strålende dag, foreldre slipper pes med å hente/bringe på ettermiddagen og bursdagsbarnets foreldre slipper å koste kakesmuler i fjorten dager..... Om dette er problematisk, bare vent noen år til de er på skolen. Da blir det mange bursdager til unger de ikke har kontakt med. Og de verst... de bursdagene de ikke er invitert i....
Gjest Bodillen Skrevet 29. mai 2007 #5 Skrevet 29. mai 2007 (endret) Jeg synes det hørtes ut som en kjempekoselig dag for barna. Bursdagsfeiring og avbrekk fra "normal" dag i barnehagen. "..med gave og det hele" - hvordan da mener du? Skjønner ikke hvorfor du reagerer? Jeg reagerer vel fordi alle måtte delta i en bursdagsfeiring, pluss at jeg måtte dra ut og kjøpe en gave, til ei jente jeg ikke engang vet hva heter. For sønnen vår sin del ble det hele ganske fjernt, i og med at dette er en jente som er endel yngre, og som han aldri leker med. De kunne jo valgt å feire dagen på vanlig vis - tatt med en kake i barnehagen? Endret 29. mai 2007 av Bodillen
Gjest Bodillen Skrevet 29. mai 2007 #6 Skrevet 29. mai 2007 Skjønner ikke helt at dette skal være problematisk? Alle blir invitert, ungene har en strålende dag, foreldre slipper pes med å hente/bringe på ettermiddagen og bursdagsbarnets foreldre slipper å koste kakesmuler i fjorten dager..... Om dette er problematisk, bare vent noen år til de er på skolen. Da blir det mange bursdager til unger de ikke har kontakt med. Og de verst... de bursdagene de ikke er invitert i.... Jeg har to eldre barn, og har vært igjennom dette med bursdager både for egne og andres, men det er første gang jeg har opplevd at noen har brukt barnehagetiden på privat bursdag. Synes bare det er en snodig greie å gjøre. Vi har 3 barn, men jeg har aldri sett på det som problematisk å arrangere bursdagsselskaper for dem hjemme, selv om jeg må koste kakesmuler i 14 dager. Synes bare det virker som om folk er litt late, rett og slett...
Gjest Bodillen Skrevet 29. mai 2007 #8 Skrevet 29. mai 2007 Hadde gutten det artig i lekeland da? Det "husker han ikke"....
Gjest Pjusk Skrevet 29. mai 2007 #9 Skrevet 29. mai 2007 Det "husker han ikke".... Men det betyr jo ikke at han ikke hadde det gøy. Slik svarer mine unger hele tiden. "Hadde du det fint på skolen i dag?" "Husker ikke." Min yngste feiret sin bursdag på et Lekeland for en stund siden. Vi inviterte nok noen som på ingen måte kjente han (altså av foreldrene), men jeg har aldri tenkt på det som noe negativt. Hadde du reagert hvis dette barnet hadde invitert ditt barn hjem på bursdag? For det virker som om det er to ting du reagerer på a) at du måtte kjøpe gave til et barn du ikke kjenner/ditt barn ikke leker mye med og b) at bursdagen var på et lekeland.
Gjest Frysepulver Skrevet 29. mai 2007 #10 Skrevet 29. mai 2007 Jeg er litt enig med tanten min her jeg da Hvorfor må man legge en bursdag i barnehagetiden? Da pålegges jo andre foreldre at barnet skal være med på feiringen og pålegges også videre å kjøpe gave til et barn man normalt sett ikke ville vært invitert til. Den eneste grunnen til at dette barnet ber alle, er fordi det foregår i barnehagens åpningstid og da kan man ikke velge ut en gruppe aktuelle barn - all den tid folk betaler for barnepass i dette landet. Hva hvis man hadde et barnehagebarn fra Jehovas Vitner f.eks.? De feirer ikke jul, ikke påske og ikke bursdager. Skulle dette barnet måttet være hjemme fra barnehagen den dagen da? En venninne av meg er alenemor og for noen år siden styret hun noe voldsomt med barnehagen for å få feire bursdagen til sønnen sin der. Alle andre evner å gjøre dette på fritiden og hjemme/Hoppeloppeland/McDonalds etc. Husker ikke hva enden på visa ble, men jeg reagerte den gangen og jeg reagerer nå
Helen Skrevet 29. mai 2007 #11 Skrevet 29. mai 2007 Et barn i minsten sin barnehage inviterte hele barnehagen i bursdagsselskap på et slags lekeland et stykke unne - midt i barnehagetiden...! Dette er en liten en-avdelings barnehage, med barn fra 2-6 år. De avklarte det selvfølgelig med de ansatte i forkant, og de ansatte hjalp til med kjøring, samt tilsyn (sammen med bursdagsbarnets mor) under feiringen, så den biten er i og for seg grei. Det jeg for vår del reagerer på, er at vi blir "tvangsinvolvert" i en bursdagsfeiring, med gave og det hele, til et barn vi ikke kjenner, ei lita jente som er yngre enn minsten vår, og som han aldri leker med - i barnehagens kjernetid. Synes ikke noe om sånt, jeg. Grei måte for foreldrene å slippe alt peset en barnebursdag fører med seg i heimen, da, men likevel... Hva mener andre? Siden dette er en liten avdeling er det ikke noe rart at alle blir innvitert. Selv om du ikke kjenner denne jenta gjør nok sønnen din det siden avdelingen er liten. Jeg kjenner ikke alle ungen som mine unger har vært i bursdag til, så det er helt naturlig. Jeg synes du skal være glad for at din sønn ble bedt, at det ikke blir gjort noen forskjell. Tenk også på de utgiftene den mora har hatt, for å feire bursdag på lekeland er slettes ikke billig.
Gjest Elastica Skrevet 30. mai 2007 #12 Skrevet 30. mai 2007 Det var vel neppe det trådstarter ville diskutere, men jeg har et ambivalent forhold til bursdagsfeiringer på diverse lekeland/mcdonalds/bowling osv. Jeg er klar over at ungene synes det er kjempe gøy, og bare venter på at det blir vanlig for min eldste å feire bursdager utenfor hjemmet. Det er likevel noe positivt med det å åpne hjemmet for klassekameratene, se de i en hjemlig setting, på en måte.
Gjest Bodillen Skrevet 30. mai 2007 #13 Skrevet 30. mai 2007 Hadde du reagert hvis dette barnet hadde invitert ditt barn hjem på bursdag? Ja, absolutt, for det ville vært helt unaturlig. Han går siste året i barnehagen, og hun er en av de yngste jentene. Han ville jo aldri blitt invitert i bursdag hjem til henne.
Gjest Bodillen Skrevet 30. mai 2007 #14 Skrevet 30. mai 2007 Jeg er litt enig med tanten min her jeg da Hvorfor må man legge en bursdag i barnehagetiden? Da pålegges jo andre foreldre at barnet skal være med på feiringen og pålegges også videre å kjøpe gave til et barn man normalt sett ikke ville vært invitert til. Den eneste grunnen til at dette barnet ber alle, er fordi det foregår i barnehagens åpningstid og da kan man ikke velge ut en gruppe aktuelle barn - all den tid folk betaler for barnepass i dette landet. Hva hvis man hadde et barnehagebarn fra Jehovas Vitner f.eks.? De feirer ikke jul, ikke påske og ikke bursdager. Skulle dette barnet måttet være hjemme fra barnehagen den dagen da? En venninne av meg er alenemor og for noen år siden styret hun noe voldsomt med barnehagen for å få feire bursdagen til sønnen sin der. Alle andre evner å gjøre dette på fritiden og hjemme/Hoppeloppeland/McDonalds etc. Husker ikke hva enden på visa ble, men jeg reagerte den gangen og jeg reagerer nå Ah, endelig litt støtte! Det med Jehovas Vitner tenkte jeg ikke på engang, men det er jo også et moment, selv om det for øyeblikket ikke er aktuelt i barnehagen vår.
Gjest Bodillen Skrevet 30. mai 2007 #15 Skrevet 30. mai 2007 Siden dette er en liten avdeling er det ikke noe rart at alle blir innvitert. Selv om du ikke kjenner denne jenta gjør nok sønnen din det siden avdelingen er liten. Jeg kjenner ikke alle ungen som mine unger har vært i bursdag til, så det er helt naturlig. Jeg synes du skal være glad for at din sønn ble bedt, at det ikke blir gjort noen forskjell. Tenk også på de utgiftene den mora har hatt, for å feire bursdag på lekeland er slettes ikke billig. Det dreier seg om en en-avdeling barnehage, ja, men det er likevel så mye som 22 barn, fordelt på hele og halve plasser, så det er jo ikke så små forhold at man leker med alle. Joda, han vet godt hvem hun er, men han kjenner henne ikke. Hun er mye yngre, og ingen naturlig lekekamerat for ham. Utgiftene de har hatt for å feire bursdsag i lekeland er egentlig ganske irrelevant, all den tid de har valgt det selv.
Gjest Bodillen Skrevet 30. mai 2007 #16 Skrevet 30. mai 2007 Det var vel neppe det trådstarter ville diskutere, men jeg har et ambivalent forhold til bursdagsfeiringer på diverse lekeland/mcdonalds/bowling osv. Jeg er klar over at ungene synes det er kjempe gøy, og bare venter på at det blir vanlig for min eldste å feire bursdager utenfor hjemmet. Det er likevel noe positivt med det å åpne hjemmet for klassekameratene, se de i en hjemlig setting, på en måte. Her er jeg fullstendig enig med deg - jeg har aldri hatt så mye som en eneste McDonalds- eller lekelandbursdag, nettopp fordi jeg hater sånne konsepter. Muligens derfor denne barnehagebursdagen greide å provosere meg sånn...
Jens Skrevet 30. mai 2007 #17 Skrevet 30. mai 2007 Her er jeg fullstendig enig med deg - jeg har aldri hatt så mye som en eneste McDonalds- eller lekelandbursdag, nettopp fordi jeg hater sånne konsepter. Muligens derfor denne barnehagebursdagen greide å provosere meg sånn... Stakkars sønnen din som måtte i bursdag på lekeland.... Skjønner ikke helt hva problemet er. Han koste seg sikkert masse.
Gjest Bodillen Skrevet 30. mai 2007 #18 Skrevet 30. mai 2007 Stakkars sønnen din som måtte i bursdag på lekeland.... Skjønner ikke helt hva problemet er. Han koste seg sikkert masse. Det var nå ikke helt det som var poenget her, da...
Furstina Skrevet 30. mai 2007 #19 Skrevet 30. mai 2007 Et barn i minsten sin barnehage inviterte hele barnehagen i bursdagsselskap på et slags lekeland et stykke unne - midt i barnehagetiden...! Dette er en liten en-avdelings barnehage, med barn fra 2-6 år. De avklarte det selvfølgelig med de ansatte i forkant, og de ansatte hjalp til med kjøring, samt tilsyn (sammen med bursdagsbarnets mor) under feiringen, så den biten er i og for seg grei. Det jeg for vår del reagerer på, er at vi blir "tvangsinvolvert" i en bursdagsfeiring, med gave og det hele, til et barn vi ikke kjenner, ei lita jente som er yngre enn minsten vår, og som han aldri leker med - i barnehagens kjernetid. Synes ikke noe om sånt, jeg. Grei måte for foreldrene å slippe alt peset en barnebursdag fører med seg i heimen, da, men likevel... Hva mener andre? Det med körningen hade upprört mig mer än något annat. 22 barn på en avdelning, de anställda ska köra dem till Lekelandet. har de barnstolar till alla? Kör de tillbaka barnen till barnehagen sen? Eller ska föräldrarna hämta barnen på lekelandet? DET hade ställt till problem för mig, att hämta på en plats som kräver bilfärd. Just nu har vi ingen bil, men när vi hade det åkte jag oftast buss och tunnelbana till och från jobbet och till barnehagen. Jag tycker dock att det är TREVLIGT att en förälder bjuder på en dag på ett Lekeland för barnen. För lekeland är kul för barn i många åldrar - däremot födelsedagsfirandet i sig är jag lite tveksam till. Precis som du säger; ett påtvingat firande. Men jag har nog egentligen samma åsikt om att fira födelsedagen i barnehagen med medhavd kake, glass/is och annat. Jag tycker att man firar födelsedagar hemma eller på fritiden.
Gjest Pjusk Skrevet 30. mai 2007 #20 Skrevet 30. mai 2007 Noen ganger føler jeg at uansett hva man gjør, er det alltid noen som skal kritisere. Denne moren trodde hun sikkert gjorde noe koselig, noe morsomt og synes det vel var greit å legge dette til barnehagetiden. Jeg kan enda ikke skjønne hva som var "galt" med det. Ja, jeg ser at barnet ditt kom i en bursdag som det ikke var helt naturlig å være invitert til og jeg skjønner at du har hatt utlegg til en gave du ellers ikke ville hatt, men likevel... Jeg tror at hvis dette hadde skjedd mitt barn ville jeg isteden tenkt "Så flaks at de la dette i barnehagetiden så han fikk vært med på et lekeland. Og så koselig av moren at hun inviterte hele avdelingen!!". Men folk er forskjellig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå