knudz3n Skrevet 29. mai 2007 #1 Skrevet 29. mai 2007 Noen som har erfaring i å kjøpe andel av et hus? Typen min og jeg ønsker at vi begge skal eie huset. Hvordan går vi frem med dette? Tips og råd mottas m takk
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2007 #2 Skrevet 30. mai 2007 Noen som har erfaring i å kjøpe andel av et hus? Typen min og jeg ønsker at vi begge skal eie huset. Hvordan går vi frem med dette? Tips og råd mottas m takk Kjøp et skjøte på bokhandelen. Før inn kommunenr, kommunenavn, gnr, bnr, evt. fnr og snr under punkt 1. Under ideell andel setter du 1/2 (altså at det gjelder halve eiendommen) evt. en annen del om det er det du kjøper deg inn i. Kryss også ut de andre spørsmålene under pkt. 1. Under kjøpesum fyller du inn den summen du kjøper deg inn med Utlyst på det frie markedet: Kryss nei og kryss ut for at det gjelder fritt salg. Overdras fra: Typen din Overdra til: Deg Typen din fyller ut sivilstand og signerer på side 2. Det må være to vitner på signaturen. Send til tinglysing: Koster 1548,- i tinglysingsgebyr. Dersom dere ikke er samboere eller gift så må du betale dokumentavgift av beløpet (det med samobere er nytt i år, tidligere måtte samboere betale dokumentavgift). I tillegg må du evt. ordne med banken med lån. Skal du tinglyse en obligasjon fra banken koster det kr. 1935,-. Håper dette var til hjelp. Hilsen eiendomsmegleren
knudz3n Skrevet 30. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 30. mai 2007 Ajajaj det var mer svar enn hva jeg hadde turt å håpt på... takker :-D
Gjest Gjest-Camilla Skrevet 30. mai 2007 #5 Skrevet 30. mai 2007 det er litt feil det du sier der Eiendomsmegleren. Man må betale dokumentavgift som samboere. Det er kun fjernet for samboere som skiller lag og skal kjøpe hverandre ut. Har akkurat sjekket dette ut, da jeg også har tenkt å kjøpe meg inn i leiligheten til typen.
Gjest Gjest-Camilla Skrevet 30. mai 2007 #6 Skrevet 30. mai 2007 fant dette på www.advokatenhjelperdeg.no : "Bestemmelsen om fritak for dokumentavgift for registrerte samboere gjelder bare når samboforholdet er oppløst, altså der man eier en eiendom sammen og en av partene skal overta den andres andel. Det er altså ikke fritak når en av partene i et etablert forhold ønsker å føre over deler av den eiendom vedkommende eier til den andre. Hvis dere likevel skal tinglyse en overførsel, må eieren skrive et skjøte på skjøteskjema med angivelse av den eierbrøk vedkommende skal eie og sende denne til tinglysing enten til Kartverket eller til den lokale tingrett. Det må altså betales både dokumentavgift og tinglysingsgebyr for dette. "
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå