Gjest bente85 Skrevet 29. mai 2007 #1 Skrevet 29. mai 2007 Noen som vet? Dette er en skole oppgave som jeg har. Læreboka mi gir meg ikke noe godt svar på dette, så jeg tenkte at jeg skulle spørre her.
Merneith Skrevet 29. mai 2007 #2 Skrevet 29. mai 2007 En psykose er vrangforestillinger, hørsel- og synshallusinasjoner eller tankeforstyrrelser. Eksempelvis så har personer med schizofreni psykoser. Nevroser omhandler mer angstreaksjoner. Nevrotisisme, om det sier deg noe. Brukes også for å beskrive "lette" psykiske lidelser. Jeg lurer litt på hva slags skoleoppgave dette er. Dette skillet mellom psykoser og nevroser er noe gammeldags. Særlig er nevrose et rimelig bredt begrep. 1
Gjest bente85 Skrevet 29. mai 2007 #3 Skrevet 29. mai 2007 Har et kapittel på skolen som heter psykiske lidelser. Så har jeg fått oppgaver i forhold til dette kapitlet da.
Hu i Svingen Skrevet 29. mai 2007 #4 Skrevet 29. mai 2007 Finnes det noen likhet mellom de to da? Merkelig oppgave...
Merneith Skrevet 29. mai 2007 #5 Skrevet 29. mai 2007 Har et kapittel på skolen som heter psykiske lidelser. Så har jeg fått oppgaver i forhold til dette kapitlet da. Videregående..? Det er litt synd at man må lære skiller som egentlig ikke brukes mer. Ville fått meg til å tvile på hvor oppdatert resten av kapittelet er. 1
Gjest bente85 Skrevet 29. mai 2007 #6 Skrevet 29. mai 2007 Boka begynner nok å bli litt gammel, husker ikke årstallet nå. Men den skal visst byttes ut til høsten.
Merneith Skrevet 29. mai 2007 #7 Skrevet 29. mai 2007 Boka begynner nok å bli litt gammel, husker ikke årstallet nå. Men den skal visst byttes ut til høsten. Fint å høre at den skal byttes ut. Kanskje du heller skal konsentrere deg om de andre psykiske lidelsene (som forhåpentligvis har litt nyere empiri). Det er litt dumt å lære om forhistorien til dagens begreper, uten å lære om dagens begreper 1
Gjest bente85 Skrevet 29. mai 2007 #8 Skrevet 29. mai 2007 Men jeg vil også tro det at det som står der ikke er så stor forskjell på, fra det man lærer om i dag? Ikke akkurat på det området der kanskje..
Merneith Skrevet 29. mai 2007 #9 Skrevet 29. mai 2007 Men jeg vil også tro det at det som står der ikke er så stor forskjell på, fra det man lærer om i dag? Ikke akkurat på det området der kanskje.. Jeg ser ikke hvordan det hjelper på dagens forståelse av psykiske lidelser å vite om akkurat dette skillet. Det brukes så godt som aldri i nyere psykologi/psykiatri. Nå vet jo ikke jeg hvordan kapittlet er lagt opp, men hvis hovedskillet går imellom nevroser og psykoser, så er det en overforenkling som forvirrer mer enn det forklarer... Hvilket muligens forklarer spørsmålet ditt. Jeg kan vanskelig tenke meg at noen ville forveksle schizofreni med angst, for å bruke eksempler fra det gamle psykose og nevrose-skillet. 1
Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 14. november 2008 #10 Skrevet 14. november 2008 Jeg har dette spm i boka mi som var ny i år (2008). Under kapittelet "Psykiske lidelser" er spørsmålet: "Hva er forskjellen mellom en psykose og nevrose?" Takk for svarene dere gav forrige person som spurte, de hjalp meg:)
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #11 Skrevet 14. november 2008 Hei, jeg er snart ferdigutdannet psykolog. Skillet brukes ikke lenger, og det er synd dere lærer det, i og med at jo fortere begrepene dør ut jo bedre. Det er feillære, men det er jo stort sett det meste man lærer på grunnskolen Uansett, i gamle dager, da Freud levde og Skinner var en guttevalp, og man fortsatt brukte skillet mellom nevrose og psykose, er hovedpoenget at ved en psykose mister du virkelighetskontakten. Altså, nevrose = gal, men du forstår fortsatt at du hører til denne verden og kan lure andre til å tro at du ikke er gal psykose = gal-gal, ingen tvil om at du er gal, du er helt ute og flyr og det er tydelig for alle som ser deg. nevrose + psykose = psykisk lidelse. Trist at dere skal feillæres. Svar på oppgaven din, for deretter å glemme alt du har skrevet. Det er riv ruskende galt.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #12 Skrevet 14. november 2008 Altså; i følgre ICD-10 forekommer enda klassifiseringen nevrotiske lidelser. Det er et gammelt utdatert uttrykk, men det finnes enda for å klassifiere en del lidelser. http://www.kith.no/sokeverktoy/icd10/icd10.htm Rent utenom det, stiller jeg meg bak det gjesten over meg sier.
Gjest Mart Skrevet 28. juni 2013 #13 Skrevet 28. juni 2013 Hei, jeg er snart ferdigutdannet psykolog. Skillet brukes ikke lenger, og det er synd dere lærer det, i og med at jo fortere begrepene dør ut jo bedre. Det er feillære, men det er jo stort sett det meste man lærer på grunnskolen Uansett, i gamle dager, da Freud levde og Skinner var en guttevalp, og man fortsatt brukte skillet mellom nevrose og psykose, er hovedpoenget at ved en psykose mister du virkelighetskontakten. Altså, nevrose = gal, men du forstår fortsatt at du hører til denne verden og kan lure andre til å tro at du ikke er gal psykose = gal-gal, ingen tvil om at du er gal, du er helt ute og flyr og det er tydelig for alle som ser deg. nevrose + psykose = psykisk lidelse. Trist at dere skal feillæres. Svar på oppgaven din, for deretter å glemme alt du har skrevet. Det er riv ruskende galt. Kom tilfeldigvis over dette, selv om det er gammelt. Jeg blir forundret over hvordan en "snart ferdigutdannet psykolog" skriver. Uttrykkene "gal" og "gal-gal" er stigmatiserende og bidrar til å opprettholde folks fordommer vedr. psykiske lidelser. Ang. nevroser (som angivelig er et foreldet uttrykk) så hører f.eks. angslidelser innunder disse. Ut fra det som påstås her er altså en person som har angst "gal". En utilbørlig tilstand, - en med angst er ikke gal, men har det veldig vondt psykisk. Dessuten, det å benytte utsagn som ".. kan lure andre til å tro at du ikke er gal" bidrar ikke til forståelse og empati med folk som sliter, men heller til å befeste skepsis, mistenksomhet og fordommer. Jeg skjønner heller ikke påstanden "nevrose + psykose = psykisk lidelse". Setter man det opp på matematikkform på denne måten, vil det innebære at både nevrose og psykose skal være tilsede for at det skal kalles psykisk lidelse. Noe som er feil; det går an å ha en psykisk lidelse uten at det psykose. Antar dette må være skrivefeil, og at det heller menes "nevrose og psykose er begge psykiske lidelser". Uttrykksmåten i innlegget er særdeles uproffesjonell og kald - en kan bli skremt over å skulle møte slike behadlere, om behovet skulle oppstå.
hemulen Skrevet 28. juni 2013 #14 Skrevet 28. juni 2013 Disse begrepene dukket opp på psykologi grunnfag. For ca. 1 år siden. Merkelig at vi lærte om det, om det er så utdatert. DPS her bruker hyppig begrepet "psykose", I know that for a fact. Vi lærte om MBD, hysteri, manisk-depressiv lidelse etc., men da var det presisert at diagnosene ikke lenger var i bruk. Det kan være fordi de er uhensiktsmessige samlebetegnelser, at tilstanden ikke eksisterer eller har blitt skjellsord/belastet. Her er en god forklaring på hva nevrose/psykose innebærer, samt hvorfor de ikke finnes i DSM-IV.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #15 Skrevet 28. juni 2013 Før i tiden skilte man mellom psykoser og nevroser. Psykoser er de som ikke klarer å skille fantasi og virkelighet (de "gale"), nevroser er nesten alt det andre, som angst, depresjon, personlighetsforstyrrelser, bipolar lidelse etc. Man bruker ennå begrepet paykose i psykiatrien i dag. Psykoser er hallusniasjoner (på hørsel, syn), vrangforestillinger. Schiziofreni er en psykoselidelse. Akutt psykose en annen. I dag bruker man ikke det grove skillet. En del dype depresjoner og maniske faser kan gi noen psykotiske symptomer, og det viser at skillet ikke er så nøyaktig. Psykose - gal Nevrose - ikke gal (men deprimert, nervøs etc)Anonymous poster hash: 3886e...1e4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #16 Skrevet 28. juni 2013 Nevrose brukes altså ikke i dag, fordi det er for mange lidelser som faller under den kategorien, og vi alle er mer eller mindre nevrotiske. Anonymous poster hash: 3886e...1e4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #17 Skrevet 28. juni 2013 Disse begrepene dukket opp på psykologi grunnfag. For ca. 1 år siden. Merkelig at vi lærte om det, om det er så utdatert. DPS her bruker hyppig begrepet "psykose", I know that for a fact. Vi lærte om MBD, hysteri, manisk-depressiv lidelse etc., men da var det presisert at diagnosene ikke lenger var i bruk. Det kan være fordi de er uhensiktsmessige samlebetegnelser, at tilstanden ikke eksisterer eller har blitt skjellsord/belastet. Her er en god forklaring på hva nevrose/psykose innebærer, samt hvorfor de ikke finnes i DSM-IV. Manisk-depressiv lidelse kalles i dag bipolar lidelse (type 1 og type 2 og type 3). Det faller under nevrosene. Noen som har dype depresjoner kan likevel få psykotiske symptomer, men langt fra alle.Anonymous poster hash: 3886e...1e4
Gjest Torin Skrevet 28. juni 2013 #18 Skrevet 28. juni 2013 Før i tiden skilte man mellom psykoser og nevroser. Psykoser er de som ikke klarer å skille fantasi og virkelighet (de "gale"), nevroser er nesten alt det andre, som angst, depresjon, personlighetsforstyrrelser, bipolar lidelse etc. Man bruker ennå begrepet paykose i psykiatrien i dag. Psykoser er hallusniasjoner (på hørsel, syn), vrangforestillinger. Schiziofreni er en psykoselidelse. Akutt psykose en annen. I dag bruker man ikke det grove skillet. En del dype depresjoner og maniske faser kan gi noen psykotiske symptomer, og det viser at skillet ikke er så nøyaktig. Psykose - gal Nevrose - ikke gal (men deprimert, nervøs etc)Anonymous poster hash: 3886e...1e4 Enig i det som skrives her, men i likhet med innlegg ovenfor benyttes også her ordet "gal". Det er meg uforståelig at det skal være stuerent å benytte slike stigmatiserende ord, men det er tydligvis langt frem før vi er kvitt fordommende rundt psykisk sykdom og man lærer seg å snakke om det med respekt og seriøsitet.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #19 Skrevet 28. juni 2013 nevrose + psykose = psykisk lidelse. . Det holder vel med en av delene for å kvalifisere til psykisk lidelse Enig i at skillet er altfor grovt og gammeldags. Det finnes mer enn to diagnoser, liksom. Anonymous poster hash: 3886e...1e4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #20 Skrevet 28. juni 2013 Enig i det som skrives her, men i likhet med innlegg ovenfor benyttes også her ordet "gal". Det er meg uforståelig at det skal være stuerent å benytte slike stigmatiserende ord, men det er tydligvis langt frem før vi er kvitt fordommende rundt psykisk sykdom og man lærer seg å snakke om det med respekt og seriøsitet. Det var mest for å kalle en spade for en spade, ikke for å stigmatisere. Vet man ikke skal bruke uttrykket "riv ruskende gal". Men en fyr som tror han er jesus og skal frelse hele verden, eller en som ser grønne menn med rosa prikker som overvåker han gjennom implantater i hjernen, er kanskje en smule "gal"Anonymous poster hash: 3886e...1e4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå