Gå til innhold

Hund og småbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har i lange tider drømt om å skaffe oss hund. Vi er begge aktive friluftsmennesker og veldig glade i å trene. Drømmebikkja er en strihåret vorsteh.

Diverse praktiske ting (a la hus) har nå falt på plass, og vi hadde egentlig bestemt oss for å skaffe hund til høsten. Vi har nylig fått barn, og i januar begynner hun i barnehage og jeg i jobb igjen. Nå har jeg fått veldig kalde føtter. Er det gjennomførbart med en ettåring, to fulle jobber og en hund? Håper noen har noen gode/dårlige erfaringer å dele med meg!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Blossom_*
Skrevet

Jeg har dårlig erfaring å fortelle om. Du er herved advart. ;)

Vi begynte i motsatt ende: anskaffet oss hund rett etter at vi flyttet sammen. Hunden ble "babyen vår", og fikk så mye kos og oppmerksomhet den ville - og vel så det. Fire år senere fikk vi vårt første barn. Visst var det fortsatt stas med hunden, men den fikk naturlig nok lavere rang i familien. Mindre tid til turer ble det også, spesielt da begge var tilbake i jobb og barnet begynte i barnehage. Dessuten ble hunden et lite irritasjonsmoment. Vi hadde en baby som sov lite på dagtid og våknet lett, og da var det veldig frustrerende med en hund som vekket den når den endelig hadde sovnet. Røytingen var et kapittel for seg...

Da jeg ble gravid igjen et par år senere, hadde jeg egentlig bestemt meg på forhånd: Jeg orket ikke tanken på to små barn og en hund som skulle tas vare på. Jeg gikk med konstant dårlig samvittighet for den, og det slet veldig på meg. Vi beholdt den til baby nummer to var seks-sju uker gammel. Da fant vi nye, snille eiere til den. Har ikke angret et sekund! Visst er det bra for barn å vokse opp med dyr. Men neste gang vi eventuelt anskaffer oss en hund (vi er begge oppvokst med hund, så det er ikke umulig at det skjer), skal vi vite at vi har tid til å gi den det den trenger av kos, stell, turer og oppmerksomhet. Da har vi forhåpentligvis også større barn som kan ha sine ansvarsområder. :-)

Gjest lambada
Skrevet

da kan du få en annen mening av meg :)

kort versonen:

vi fikk hund først, 1 år etter baby. gikk kjempe bra. så ble babyen 1 år, fikk hvalper på hunden ( det var stress det, mye tiss å vasking!!) beholdt den ene valpen. ble gravid. var litt tungt med to viltre hunder, en baby i magen å en vilter 1-2 åring. men gikk bra å angrer ikke et sekund på det. ( måtte desverre avlive hund nr 2 pga av kreft)

syns det er kjempe kos med barn å hunder, de elsker hunden! liker å ligger på henne( må så klart si ifra når de blir for vilter) men så klart det er irriterende med hund hår å annet hunder fører med seg. med alt det posetive er så mye mer.

ville kansje ha passet på at den utkårede hunden passer sammen med barn.

Skrevet

Jag har ingen egen erfarenhet av det men har några enkla råd ändå.

Tänk på vilken tid ni har för både barn, jobb, hund och friluftsliv.

Tänk på vilken typ/ras av hund ni vill ha, hör med flera uppfödare om hunden är och hur mycket aktivitet den vill ha och kräver.

Vi har hundar i släkten. Bland annat en hund av "vallhundstyp" eller "fårhundstyp". Bra vakthund, bra att ha med i skogen och på tur med skidor. Väldigt vaksam och vaktande på flocken.

Är INTE en hund barn gosar med! Morrar om någon hotar flocken, skyddar sin matskål och vi passar noga på att barnen inte är där och "leker". Henne litar jag inte på som barnhund.

Vi har en annan hund i släkten. En labrador som är världens snällaste. Kan användas som huvudkudde och kramdjur av barnen, är med och leker på land och i vatten. En bra barnhund.

Fundera på var hunden ska vara på dagen. Hemma? Hunddagis? Med en av er på jobbet?

Gjest vimselot
Skrevet

Vet ikke hva andre har svart, men det er gjennomførbart hvis dere har noen som kan avlaste dere? dvs, hvis dere ikke er slitne begge to, og tror at en valp skal hjelpe og glede dere (kan jo være, men ta heller en ...helg...

Ikke ta en voksen eller halvvoksen omplasseringshund. Valp er bedre når det er en smårolling i familien? Men en hund krever tre turer daglig og en valp krever masse oppmerksomhet, stimuli, oppdragelse, lek og inkludering. Samtidig, hvis dere er foreldre, så har dere vel en viss peiling på om barnet forstår at det skal være tålmodig med dyr...

Det er forskjell på barn, og modningsalder når det gjelder alle områder.

Jeg har litt erfaring, har sett hvordan noen barn går lett overens med bikkjer, mens andre ikke gjør det. De drar i halen, lugger osv. Name it. Da mener jeg småbarn som age one...

Men det er kanskje rette alderen å skaffe bikkje på, og gjerne en omplasseringshund som er vant til barn.

Dette er et generelt råd, og ikke ment til ts personlig, for jeg har selvfølgelig ikke fulgt med og har bare svart og lest headingen.

Gjest Elastica
Skrevet

Vi fikk valp da den eldste var 15 måneder og jeg var godt gravid med nr. to. Jeg husker det som en slitsom tid, med mye trening og vasking av gulv, men fantastisk koselig og morsomt. Jeg var altså hjemmeværende på denne tiden, og det gjorde det antakeligvis endel enklere. Vi fikk gutt nr. tre da hunden var blitt tre år gammel.

Guttene elsker hunden, og for en uke siden fikk vi enda en hund. Dette er en omplasseringshund (som ikke er blitt behandlet dårlig), så nå slipper vi å vaske gulv.

Det er vanskelig å gi noen generelle råd om hva man bør gjøre, men dere burde være bevisst på hva slags rase dere velger, vite at dere har tid til hunden, og tenke nøye gjennom det å ha hund.

Jeg linker til en tidligere tråd om dette emnet. Der skriver jeg litt mer om mine erfaringer med småbarn og hund.

Bare en liten ting til slutt: Jeg har ofte sett at små hunder har lavere smerteterskel enn store hunder. Dette kan føre til at de små hundene ikke er like greie å ha med å gjøre når man har små barn, siden de kan være litt uvørne. Dette er sikket alle småhundeiere uenige i, og alle har jo sine erfaringer med forskjellige raser. Jeg har bare erfaring med boxere (og nå en ukes erfaring med pointer), og de er fantastisk barnevennlige, kloke, hardføre, har høy smerteterskel og er lojale og trofaste.

Skrevet

Takk for interessante svar, og for fin link Elastica. Jeg skal presisere problemstillingen vår litt mer:

Vi vurderer å få en 4 mnd gammel strihåret vorsteh (rett fra oppdretter) når vesla er 9 mnd gammel. Vi kjenner rasen godt, og vet at den krever mye tur. Dette er da også grunnen til at vi ønsker denne typen hund, vi er mye på tur, trener mye (gjerne løping/ski i skogen) og jakter fugl. Vi vet også av egen erfaring at rasen fungerer godt med barn.

Ved overtagelse av hunden vil vi begge ha fri i nærmere 3 mnd, og denne tiden vil tilbringes på fjellet. Det blir altså masse tid med valpen i startfasen. I utgangspunktet mener jeg/vi derfor å ha gode forutsetninger til å ta vare på hunden.

Så til usikkerheten min: Når valpen er 7 mnd og barnet 1 år vil vi gå tilbake i jobb. Siden dette er vårt første barn, har jeg ingen erfaring med den berømte "tidsklemma". Hvor hektisk blir det egentlig? Risikerer vi å ta på oss for mye? Samtidig har vi altså veldig lyst på hund, og det aller meste bør ligge godt til rette.

Gjest Elastica
Skrevet

Min erfaring er at man stort sett får tid til det man har lyst til.

Å gå tilbake til jobb når hunden er syv måneder tror jeg er uproblematisk. Da er den forhåpentligvis vant til å være hjemme alene i en periode på dagen, og tørr.

Dere må rett og slett sette dere ned og telle dager og timer. Hvor mye tid er til rådighet? Er dere innstilt på å gå tur hver dag uten værforbehold (det er dere sikkert, siden dere er turglade mennesker), har dere et sted til hunden når dere skal reise bort, osv. Mange spørsmål, og kun dere vet svaret. Vi har tre gutter på 3, 5 og 7 år, to hunder, og begge er i jobb (jeg jobber bare 80 %) - fritidsproblemer har vi altså ikke! :ler:

Gjest vimselot
Skrevet

Svarer generelt igjen, ang barn og dyr dvs bikkje nå...

Vil helst at denne tråden blir flyttet til kjæledyr, for det er mange som ikke har barn, som likevel har erfaring.

Jeg er inhabil til å svare. Måtte avlive bikkja mi en gang pga allergi. Min store trøst er at bikkja hadde kreft, men jeg kommer aldri til å glemme det. Har Lady av og til, eksen har den, og vi har avtale og begge vil det beste for hunden. Men Lady blir gammel en dag, og tida løper. Jeg ser det, på beina, bakbeina.. Sier til eksen, at må ta hensyn, la Lady stoppe og lukte. Det er Lady som er grunnen til at vi er ute på tur nå, og da må vi føleg hennes tempo, siden hun har problemer.

Lady er smart, og viser tydelige signaler. Veldig. Det er alltid en maktkamp, men en ikke voldlig en...

Har lest på kg en problemstilling om man burde prøve å få hund før man fikk barn?

Har dere tid, energi og - ikke minst, har satt dere inn i hva det innebærer å ha hund, (mye jobb for å få en ulv til å slutte å bjeffe, men det går, det er en myte at hunder ikke kan lære når de er gamle)

Det som teller er hvordan dere voksne vil takle en hund i hus.

Skrevet

Jeg er enig med den som skrev her tidligere at man som regel får tid til det man vil. Man må simpelthen prioritere:)

Selv har vi fem hunder av div raser, med smått og stort, og venter baby til høsten. Ser overhodet ikke på det som et potensielt problem. TS skriver at de er turglade mennesker, så det burde slett ikke være noe problem med mosjonen:) Og, vorsteh er jo en flott rase da, min KV er en veldig flott familiehund, så snill som dagen er lang og har en engels tålmodighet. Så lenge hun får løpt av seg energien et par ganger i løpet av dagen da... Lykke til med hund og barn, det går helt sikkert fint.

Gjest vimselot
Skrevet

Ok, fem mnd. bikkje og hele sommeren...

Det virker ikke dumt å få en hund, men jeg vet ikke hvordan dere bor. 3 timer tur daglig er vel "oppskriften", men det holder med par timer. Til høsten er valpen sju mnd, og klar for å overta lederrollen.

På fjellet og i hytta i hele sommer høres greit ut, men venn den til å være alene. En 5 mnd. gammel valp, ville jeg stilt et spørsmålstegn ved, for er den sosialisert med barn fra før eller er det en s.k. kennelhund?

Skrevet

Vi har alltid hatt hund, fikk den første før vi fikk barn. Nå har vi flere barn og flere hunder. Vi har begge vært i full jobb hele tiden, bortsett fra det siste året hvor jeg har vært student.

Tiden er ikke noe problem, men vi lever et liv som passer for en hund eller flere. Mannen løper mye, da tar han med seg en hund eller to, vi går masse turer og lever ganske aktive liv. Barna og hundene elsker hverandre, og de har lært utrolig mye av det å vokse opp med hunder. De forstår hunders språk, og de har blitt både omsorgsfulle og ansvarsfulle.

Etter mitt syn er dette en prioriteringssak. Hvis dere virkelig ønsker det, så går det fint.

Gjest TuttaCalcutta
Skrevet

Det lønner seg å få barn først og så hund. Man får tid til det man har lyst til. den rasen du gjerne vil ha er jo jakthund i utgangspunktet hvis jeg ikke tar feil. :sjenert: Den typen krever endel mer mosjon enn selskapshunder.

Det lønner seg kanskje å anskaffe seg hund på sommeren i forhold til å lære den å bli husren, litt lettere da.

Lykke til da ;)

Skrevet

Taler av erfaring: Ikke gjør det! Du ender bare opp med dårlig samvittighet. Enten for hunden som får for lite, eller for alle hundehåra barnet ditt skal krabbe rundt i. Eller for at barnet har spist hundemat, eller, eller... Tenk deg om mange ganger.

• 3 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Kjøpte hund på desember -05, og fikk tvillinger på jan-07, og har 2 store jenter på 10 og 12 år. Vi har en border collie hund som er rolig forhold til andre hunder av sin rase, har ikke hatt noe problem vi. Tur med hunden tar vi som trilletur eller at vi sykler en tur når de små er i seng, her er også de største barna ivrige turgåere med hunden så vi har fått mye hjelp derfra også, og det var vel å en del av avtalen når vi kjøpte hund at de skulle hjelpe til. Hundehår og skutt må man regne med når man har hund, jeg bruker en sttisk tørrmopp og drar over gulvet med til daglig, og er ikke hyper renslig, barna må tåle litt skitt så immunforsvaret får bygge seg opp. Vi anbefaler hund, det er mye kos og barna lærer seg ansvar og respekt for dyr, men finn en hunderase som passer for dere og deres livssituasjon, ikke kjøp en hund som er urolig og stresset av natur når dere har småbarn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...