Gjest Gjest_Trulte_* Skrevet 29. mai 2007 #1 Skrevet 29. mai 2007 Jeg hadde nettopp min første krangel med kjæresten. Siden han reagerte ganske mye, må jeg nesten høre med dere om det er jeg som er sær... Vel, det har seg slik at jeg og min kjære (sammen i 4 mnd) enda ikke bor sammen. Vi er 23 år, og jeg har nettopp fått 50 % stilling, og han studerer. Vi er mesteparten av tida hos meg når vi først er sammen, og da er det naturlig at jeg kjøper inn mat. I hovedsaklig til meg selv, men jeg kjøper jo så klart litt ekstra siden jeg rekner med at han kommer til meg. Jeg vet dette nok virker som en bagatell, og jeg hadde egentlig aldri trodd jeg skulle irritere meg over dette heller. Men, nå har det seg slik at min kjære har hatt konstant dårlig råd. Det er ikke mye man kan kose seg med et studielån og hybel. Siden han har hatt lite å rutte med, så blir det gjerne så han spiser på meg (ikke bokstavelig talt:) Normalt har jeg ikke reagert på dette (tenkte ikke over det med eksen). Fordi det går stort sett begge veiene, og om en kjøper middag den ene dagen, og spanderer kino, så kan liksom den andre gjøre det den andre dagen... Men min kjære spiser veldig mye (!), og det virker nesten som han tar det som en selvfølge også. I går spanderte jeg middag på restaurant (vi skulle feire noe), og kjøpte inn masse mat i dag. Da jeg spurte om jeg kunne få en tyggis av han, så var han litt motvillig. Men gav omsider fra seg en. Og da jeg lurte på om hvem som skulle lage middag i dag, så syntes han at jeg skulle gjøre det. Argh! Jeg ble så irritert, at jeg bare måtte få det ut. Så vi snakket om det, at jeg ikke følte meg bekvem med denne forsørgerrolle-greia. Og at jeg føler han tar det for gitt. Han synes jeg overdriver, og sier han aldri har møtt noen som har vært så opptatt av penger før. At det er normalt at kjærester hjelper hverandre når den ene har dårlig råd. Hva synes dere? Et annet spm: Jeg flytter snart, og han skal kanskje flytte etter. Da vil han bo hos meg til han får seg jobb. Jeg sa det er uaktuelt at han kommer for å bo en hel måned hos meg, uten å bidra med husleie og/eller mat. Hva synes dere om det?
Rosalie Skrevet 29. mai 2007 #2 Skrevet 29. mai 2007 Du overdriver ikke, og du bør ikke la han bo gratis hos deg, nei. Du bør også slutte å kjøpe inn masse mat til han. Du kan da umulig ha så veldig god råd selv, når du bare har 50% stilling!
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2007 #3 Skrevet 29. mai 2007 Det finnes ikke noe mer uattraktivt enn menn som må låne penger av kvinnen han er sammen med, eller lever på henne. Det er så sinnsykt turn-off. (Motsatt er mer akseptabelt, fordi mannen er Mann).
Gjest Colubra Skrevet 29. mai 2007 #4 Skrevet 29. mai 2007 (Motsatt er mer akseptabelt, fordi mannen er Mann). Jeg elsker hyklere Forøvrig er jeg enig
Gjest =tentacle= Skrevet 29. mai 2007 #5 Skrevet 29. mai 2007 Det finnes ikke noe mer uattraktivt enn menn som må låne penger av kvinnen han er sammen med, eller lever på henne. Det er så sinnsykt turn-off. (Motsatt er mer akseptabelt, fordi mannen er Mann). Som om du ikke hadde reagert om en kvinne ble påspandert både det ene og det andre, og NØLTE med å gi fra seg en tyggis selv? Jeg synes ikke det er normalt å overta den enes matutgifter når man ikke bor sammen og kun har vært sammen i noen måneder, og skulle dekke det på inntektene av en 50% stilling. Hun kan neppe ha så veldig mye å rutte med selv. Kan dere ikke passe på at mesteparten dere gjør fungerer for begges budsjetter? Ikke spander middag ute hvis du etterpå får følelsen av å være forsørger. Da går dere heller på butikken sammen og handler, spleiser på utgiften og lager noe godt hjemme/tar med på picnic.
ToveM Skrevet 29. mai 2007 #6 Skrevet 29. mai 2007 Har han ikke nok penger, får han finne seg en liten jobb ved siden av studiene
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2007 #8 Skrevet 29. mai 2007 Et forhold handler i stor grad om å både gi og ta. (punktum) Samme om man er mann eller kvinne.
Merneith Skrevet 29. mai 2007 #9 Skrevet 29. mai 2007 Et forhold handler i stor grad om å både gi og ta. (punktum) Samme om man er mann eller kvinne. Enig. Særlig angående punktomet Det er ikke særlig sjarmerende med folk som føler seg komfortable med å bare motta, uten å ville gjengjelde tjenesten.
Cata Skrevet 29. mai 2007 #10 Skrevet 29. mai 2007 Klart kjærester skal kunne hjelpe hverandre, men her ser det ut som det stort sett er du som hjelper. Skjønner godt at du reagerer.
Allimac Skrevet 29. mai 2007 #11 Skrevet 29. mai 2007 du har gjort akkurat det du skal- du sier i fra før det er for seint! Han må vite at du har kriterier, og kan stå for det du sier, mener og gjør! Det er lett å få en helgejobb ved siden av studiene slik at han kan bidra litt han også. Det er fint at du har 50 % stilling, men når du bruker halve lønna di på han, og ikke får noe tilbake (så vidt en tyggis til 70 øre), så vil jeg nå si at det er han som er gnien og et familiemedlem av Onkel Skrue! Er jo ikke noe rart at han kommenterer at han ikke har vært borti noen som snakker mer om penger, tydeligvis så vet ikke han at du jobber og TJENER disse pengene, han sitter jo bare der og forventer at du skal handle mat, betale for maten, og LAGE maten...! Flott at du slår foten ned nå!
Gjest Gjest_Devin_* Skrevet 29. mai 2007 #12 Skrevet 29. mai 2007 Det er så fint at folk allerede tar parti, når dere kun har info fra den ene siden.. KG på sitt beste. Flust av eksempler hvor mannen er forsørger for en kvinne, pga skole eller andre ting. Å være kjærester betyr å dele på godene. Føler du at han ikke oppfyller sin del (mange måter å gjøre det på), så er det lurt å ta det opp saklig og fornuftig.
Pail Skrevet 29. mai 2007 #13 Skrevet 29. mai 2007 Det er så fint at folk allerede tar parti, når dere kun har info fra den ene siden.. KG på sitt beste. Flust av eksempler hvor mannen er forsørger for en kvinne, pga skole eller andre ting. Å være kjærester betyr å dele på godene. Føler du at han ikke oppfyller sin del (mange måter å gjøre det på), så er det lurt å ta det opp saklig og fornuftig. :klø: Er det ikke det trådstarter har gjort da? Tatt det opp med vedkomende mener jeg. Og dessuten så er det trådstarter som spør om "vi" synest hun overreagerer. Klart det er hennes versjon som kommer frem her, men så da? Det er et diskusjonsforum!
Gjest Kristin_ Skrevet 29. mai 2007 #14 Skrevet 29. mai 2007 (endret) Jeg synes ikke du overreagerer. Enkelte tar ikke fem flate øre for å snylte på andre mennesker, uten at det kunne falle dem inn å gi noe tilbake igjen. Hvis han _aldri_ betaler for noe, får dere bare gjøre ting som ikke koster penger da. At han kommer til et fullt kjøleskap hos deg høres jo nesten ut som om du har overtatt en slags mamma/forsørgerrolle, og det er ikke spesielt sunt i et forhold. Jeg lever også kun på studielån i perioder, men jeg klarer nå likevel å betale for meg! Hvis han skulle bodd hos deg til han fikk jobb ville jeg sparket han ut døren på jobbleting fra dagen dere kom frem. Det er veldig lett å bare slappe av og gjøre ingenting så lenge man ikke må betale for noe, kjøleskapet fylles av seg selv etc. Og nei, jeg synes ikke det er bedre at jenter lever på gutter enn omvendt, snylting er en uting uansett! Endret 29. mai 2007 av Kristin_
Gjest Vampyra Skrevet 29. mai 2007 #15 Skrevet 29. mai 2007 Jeg hadde ikke forlangt husleie for en måned nei! Men jeg hadde forventet at han bidro med mat og husarbeid i gjengjeld. Jeg synes forøvrigat det er spesielt å la en kjæreste betale alt og forsørge seg etter så kort tid jeg da...Han burde spytte inn litt nå og da i det minste. Hvorfor har han ingen deltidsjobb?
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2007 #16 Skrevet 30. mai 2007 Et annet spm: Jeg flytter snart, og han skal kanskje flytte etter. Da vil han bo hos meg til han får seg jobb. Jeg sa det er uaktuelt at han kommer for å bo en hel måned hos meg, uten å bidra med husleie og/eller mat. Hva synes dere om det? Da jeg ble sammen med min mann så flyttet han ganske raskt inn til meg. Han bodde der gratis i 12 mnd. Ganske utrolig. Han kunne rett og slett ikke forstå hvorfor han skulle betale husleie til meg siden jeg allerede bodde der og betalte husleie..... Min familie og mine venner var rimelig sjokkert. Og til slutt ble det eksplosjon for min del. men slike holdninger hadde mammagutten med seg inn i et forhold...duk og dekket bord, "kan du stryke skjortene mine?, hvorfor har jeg ingen rene sokker?,hvorfor skal jeg bidra til strømregningen?, hvorfor skal jeg rydde og vaske når det ikke er mitt hus?" Det å være sammen med en som ikke vil bidra og som mener at det er greit å leve på andre er skikkelig irriterende. Nå har min mann selvfølgelig endret sitt synspunkt der og ser at den slags snylteholdning ikke hører hjemme i et parforhold. Din kjæreste virker gjerrig. Greit nok at studenttilværelsen ikke er luksuriøs,men å kjøpe inn mat, uoppfordret, når han forsyner seg flittig av innholdet i _ditt_ kjøleskap skal han selvfølgelig gjøre. Om jeg var deg så tror jeg nok at han hadde fått bo gratisi en mnd, men jeg hadde sagt at han står for all innkjøp av mat den mnd.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2007 #17 Skrevet 30. mai 2007 Jeg har samme erfaring med en sk. kunstner som mente det var under hans verdighet å ta en vanlig jobb og bidra med litt mer enn en 1000-lapp totalt i måneden til husholdninga. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan gjøre slik med verdigheten i behold, men jeg var jo dum som tillot det, da. Trodde man skulle få bedre råd som samboer og ikke dårligere enn som singel! Kjefta på ungen og oppførte seg som herren i huset, men snylta på meg. Jeg holdt ham med tobakk og bensin og det meste. Ja, jeg var dum og han er heldigvis ute for lengst. Har vel funnet en annen enslig mor å snylte på. Min nåværende er økonomisk sunn og selvstendig og det er jeg og! Mine penger skal gå til meg og mitt barn, ikke til å forsørge voksne, arbeidsføre mannfolk!
Gjest Miss Guided Skrevet 30. mai 2007 #18 Skrevet 30. mai 2007 Hvis du er så irritert allerede nå så er det kanskje tegn som tyder på at forelskelsen er i ferd med å gå over. Ellers er det en lur ting å ikke ha flyttet sammen men bare tilfeldigvis bor sammen i din leilighet for da blir det liksom ikke så forpliktende. Jammen, jeg bor jo ikke her - er jo bare på besøk og må vel ikke betale noe da vel? Få en skikkelig avtale med en gang og så får du se om han virkelig kommer til å flytte sammen med deg hvis det betyr økonomiske endringer for han.
Tabris Skrevet 30. mai 2007 #19 Skrevet 30. mai 2007 Jeg må innrømme at jeg ser litt annerledes på det. For meg handler det om å hjelpe og støtte hverandre. Han kan ikke støtte henne økonomisk, men kanskje han støtter henne på andre måter? Og jeg ser overhodet ikke problemet med at han skal bo hos henne en måned uten å betale husleie?!?! Mat kan jeg forstå, for det bør han vel ha råd til å hjelpe til med da? Jeg synes man utrolig raskt slenger om seg med ord som "snylter" og "gjerrig". Det vet ikke vi utfra det lille som har blitt fortalt. Jeg hadde aldri slått hånden av min kjære fordi han ikke hadde råd til å dekke husleie en måned?! For meg høres det veldig rart ut. Når det er sagt så har TS og typen bare vært sammen fire måneder. Kanskje de ikke føler seg så etablerte enda?
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2007 #20 Skrevet 30. mai 2007 Jeg er enig med det andre. Det er rart ikke tanken på å bidra har slått ham? Antagelig har han ikke møtt den motstanden ennå som du konfronterte ham med da dere kranglet, derfor tror han det er helt naturlig å bare få og få (kanskje han bare ikke ser at det er helt skeivfordelt, kanskje han tror han bidrar mye bare ved å "være kjæreste"?). Det er veldig bra at du tar det opp med ham, og viktig at du sier fra hvor grensa går. Forhåpentligvis kommer han til å skjønne at du ikke har ubegrenset med penger - en 50% stilling er stort sett ikke mye mer enn det man har å rutte med enn studielån og stipend - eller lyst til å forsørge ham, men i verste fall er han en gnien person som aldri vil bli særlig mye bedre. Det er umulig for oss å si, det eneste som er sikkert er i hvert fall at jeg skjønner godt at du reagerer! Nå gir du ham i hvert fall en sjanse til å ta seg sammen. Angående å bo hos deg gratis en måned til han får jobb: Det er noe jeg kunne tilbudt kjæresten min (og han meg), men da har man jo gjerne allerede erfaring med at man deler på utgifter og arbeid. Om kjæresten min ikke hadde løftet en finger hverken i nærheten av lommeboka eller husarbeidet ville jeg kvidd meg for å satse videre på ham, og tilby ham gratis losji...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå