Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har et aldri så lite spørsmål om skatt. hvor mange prosent er det normalt å trekke, når jeg ligger på 140 000 i året? (resten av året fra nå i mai)

Skal ned på skattekontoret i morra, men tenkte jeg skulle høre litt først ettersom jeg er nyskjerrig og prøver å regne ut et budsjett. Noen som har peiling og kunne ha hulpet meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
har et aldri så lite spørsmål om skatt. hvor mange prosent er det normalt å trekke, når jeg ligger på 140 000 i året? (resten av året fra nå i mai)

Skal ned på skattekontoret i morra, men tenkte jeg skulle høre litt først ettersom jeg er nyskjerrig og prøver å regne ut et budsjett. Noen som har peiling og kunne ha hulpet meg?

Skattesatsen er 28%. Minstefradraget er 34%, dvs 47 600,- for deg. Ergo skal du skatte av 92 400,-. 28% av 92400 er 25 872, og det utgjør ca. 18.5% av 140 000.

NB: Hvis du har utgifter til gjeldsrenter i forbindelse med studielån, boliglån e.l., får du skattefradrag for dette, noe som igjen påvirker hvor mange prosent du betaler i skatt.

Skrevet

I see:) var ikke så alverdens galt det da. men får høre med de i morra hvordan det blir med studielånet og slikt.

DET hadde jeg ikke tenkt på nå når jeg begynte å jobbe fulltid vedsidenav studiene. må vel kanskje begynne å betale på det selvom jeg fremdeles er deltidsstudent.

takk for hjelpa:)

Skrevet
Skattesatsen er 28%. Minstefradraget er 34%, dvs 47 600,- for deg. Ergo skal du skatte av 92 400,-. 28% av 92400 er 25 872, og det utgjør ca. 18.5% av 140 000.

NB: Hvis du har utgifter til gjeldsrenter i forbindelse med studielån, boliglån e.l., får du skattefradrag for dette, noe som igjen påvirker hvor mange prosent du betaler i skatt.

Minstefradrag for 2006 er 34 %. For 2007 er minstefradraget 36% av lønn. Dessuten på det tas hensyn til personfradraget ved beregning av skatten på 28 % (alminnelig inntekt) for å bruke tallene ovenfor:

Lønn 140 000 - Minstefradrag 50 400 -Klassefradrag 37 000=52 600

Det beregnes 28 % skatt av 52 600, dessuten trygdeavgift på 7,8% av 140 000.

Men hva skattekortet ditt blir for resten av året blir vil ingen kunne svare på uten å vite hvor mye du har tjent hittil i år, og hvor mye skatt du har trukket hittil i år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...