christinga Skrevet 29. mai 2007 #1 Skrevet 29. mai 2007 Hei alle sammen! Vi skal gifte oss! Men desverre er vi ikke kristne, og synes derfor ikke det er riktig aa bruke kirken til vielsen, og har derfor tenkt aa ha en humanistisk vielse. Vi oensker likevel aa ha en fin, tradisjonell seremoni, med vakre ord, musikk, sang, ringer og annen symbolikk. Det skal vaere alvorlig og personlig. Vi oensker et lokale der alle vaare 80 gjester kan sitte ned paa stoler eller benker fordelt paa hver side av en midtgang der jeg kan komme gaaende ned med min far i armen. Selv om vi ikke er kristne, oensker vi at det hele skal foeles vanlig, i traad med tradisjonen, saa derfor oensker vi at selve vielseslokalet skal vaere et sted, og kun brukes av oss til vielsen foer vi saa drar videre, slik man ville ha dratt fra kirken, til selskapslokalet. For oss ville det ikke ha foeltes riktig aa benytte samme lokalet der middagen skulle holdes etterpaa. Mener ikke aa si at det er feil eller dumt eller noen ting, for jeg vet mange er lykkelige med det alternativet, men det passer bare ikke for oss. Saa dermed har jeg endevendt Oslo (hvor vi oensker aa gifte oss) for a proeve aa finne et passende lokale for en Humanistisk vielse. Men jeg har ikke funnet noe! Jeg har proevd Raadhuset, det gaar ikke lenger, Akershus festning, men de tar bare folk som jobber i forsvaret, Folkemuseet, men de tar bare kristne som vil gifte seg i stavkirken (saa flott det maa vaere!) Dronningen paa Bygdoey, men de vil ikke bare leie ut for kun seremoni. Saa det eneste vi har funnet er at man kan sette opp et telt (ser paa baade festtelt og Fest-tipier) en fin plass etter aa ha soekt om tillatelse av friluftsetaten. Det kan jo bli fint det, men jeg hadde haapet at det fantes et alternativ der ute et sted? Er det noen andre som er i min situasjon? Er det noen som vet om et passende lokale der vi kan gifte oss?
Gjest Elastica Skrevet 29. mai 2007 #2 Skrevet 29. mai 2007 Jeg har bare erfaring med to vielser som ikke har foregått i kirken. Vår egen vielse ble holdt i en vakker eplehage utenfor det lokalet vi hadde selskapet i. Der hadde vi rød løper, et lite bord med duk, blomster og lys og to stoler hvor vi satt. Gjestene stod rundt. Vi ble viet av en dommerfullmektig som vi kjente, og en nær slektning holdt en flott og personlig tale for oss. I tillegg hadde vi en fiolinspiller som spilte når vi gikk opp og mellom vielsen og talen. I plan b, dersom det regnet, hadde vi planlagt å være inne i lokalet. Jeg skal love deg at jeg ble glad for at det var opphold den tiden, og vielsen ble en nydelig, og svært minnerik opplevelse for oss. Den andre erfaringen min er et vennepar som giftet seg under et flott bøketre i hagen på Ås Landbrukshøyskole (er ikke sikker på om det heter det nå). Det var der de hadde møtt hverandre første gang. De hadde telt, og det ble servert champagne like etter vielsen. Også her var det en dommerfullmektig som kjente familien. Dette var også en svært romantisk opplevelse, og ekstra morsomt siden de hadde så spesifikke minner rundt dette stedet. Hva med Frognerparken?
Branna Skrevet 29. mai 2007 #3 Skrevet 29. mai 2007 Jeg har bare erfaring med to vielser som ikke har foregått i kirken. Vår egen vielse ble holdt i en vakker eplehage utenfor det lokalet vi hadde selskapet i. Der hadde vi rød løper, et lite bord med duk, blomster og lys og to stoler hvor vi satt. Gjestene stod rundt. Vi ble viet av en dommerfullmektig som vi kjente, og en nær slektning holdt en flott og personlig tale for oss. I tillegg hadde vi en fiolinspiller som spilte når vi gikk opp og mellom vielsen og talen. I plan b, dersom det regnet, hadde vi planlagt å være inne i lokalet. Jeg skal love deg at jeg ble glad for at det var opphold den tiden, og vielsen ble en nydelig, og svært minnerik opplevelse for oss. Vi skal også ha humanistisk vielse, og skal som Elastica ha utevielse. Det kan bli et flott alternativ til innendørs vielse, det gjelder bare å finne et flott sted. Hva med å ha vielsen på samme sted som festlokale, bare utenfor eller i hagen? Det skal vi, og det blir kjempefint (håper vi). Hvis det regner eller blåser, kan dere jo sette opp et stort rammetelt med plass til alle gjestene. Eller så kan dere ha vielsen blant noen fine trær, som dere kan pynte med blomster eller bånd. Det blir sikkert flott!
Hedda-78 Skrevet 29. mai 2007 #4 Skrevet 29. mai 2007 Vi hadde humanistisk vielse, men det var uaktuelt med utevielse (Vestlandet i april...). Selskapslokalet var en gammel gård, med flere lokaler i hus og låve. Vi hadde vielsen i det som en gang var fjøs, men nå omgjort til et lite selskapslokale. Etterpå hadde vi middag og dans på låven.
christinga Skrevet 30. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 30. mai 2007 Tusen takk for tips! Vi hadde i utgangspunktet tenkt oss aa gifte oss i februar, derfor hadde vi ikke tenkt paa ute-vielse! Men det nevnte jeg jo ikke. Men vi er aapne for alle forslag, og hvis det ser ut som om ute-vielse er den fineste loesningen, saa tar vi det om sommeren istedet. Synes det var en veldig god ide aa ha en enkel ramme med tak over benkene, saa man er beskyttet for lett regn og sterk sol mens man bevarer en flott utsikt, kanskje av fjordn, samtidig som man har noedloesningen klar hvis det skulle bli u-vaer, saa kan bare slenge paa noen vegger samme morgen! Perfekt! Vi har ikke hatt problemer med aa finne selve selskapslokalet, der er det masse flott aa velge mellom, for baade sommer som vinter bryllup. Saa jeg tror vi foerst maa bestemme oss for vielsesplass, saa ta det derfra. Saa takk for tips. Det hjalp! Men det laave bryllupet hoertes jo fantastisk ut da! Sa heldig du er! Kanskje jeg skal se litt etter gaarder ogsaa? Kanskje det finnes en i Soerkedalen med liknende muligheter?.. Skal titte. Noen tips?
Gjest Elastica Skrevet 30. mai 2007 #6 Skrevet 30. mai 2007 Bjørnsgard ved Bogstadvannet har flere bygninger, vet jeg. Nydelig sted, men det er begrenset med plasser. Har dere noen som kan vie dere? Ofte er det det som er flaskehalsen. Ikke alltid lett å få dommere til å stille opp på en lørdag. De er ikke pliktige til det. Så ofte må man kjenne noen.
christinga Skrevet 30. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 30. mai 2007 Bjørnsgard ved Bogstadvannet har flere bygninger, vet jeg. Nydelig sted, men det er begrenset med plasser. Har dere noen som kan vie dere? Ofte er det det som er flaskehalsen. Ikke alltid lett å få dommere til å stille opp på en lørdag. De er ikke pliktige til det. Så ofte må man kjenne noen. Vi skal bli viet av en vigsler fra Humanistisk forbund. De kan moete opp hvor som helst. Jeg har meldt meg inn og snakket med dem. De sier at de kan vie hvor som helst saa lenge det ikke er paa hellig jord, hva naa enn det er. Saa ifoelge dem er det helt greit paa en loerdag. Tror det koster 3700kr for vigselen. Angaaende Bjoernsgaard er jeg enig om at det er en fantastisk nydelig plass. Jeg har kontaktet dem, men de sier de ikke har plass til oss, for vi blir ca 80 stykk. Veldig synd, for det saa saa fint ut. Men jeg fant Soerbraaten gaard paa nettet ( www.sorbraten.no ). Det saa jo kjempe fint ut. Man kunne kanskje bli viet i veksthuset, og saa ta middagen enten ute eller inne i en av salene deres. Er det noen som har vaert der?
panda Skrevet 30. mai 2007 #8 Skrevet 30. mai 2007 Hva med Nordre Skøyen Hovedgård? De har park utenfor. Vet ikke om det lar seg gjøre å vie seg utendørs der, men rammene rundt burde være de rette. Hovedbygningen er i to etasjer, så kunne dere eventuelt hatt vielsen i en etasje og festen i en annen.
Pastor Knut Skrevet 30. mai 2007 #9 Skrevet 30. mai 2007 Hei alle sammen! Vi skal gifte oss! Men desverre er vi ikke kristne, og synes derfor ikke det er riktig aa bruke kirken til vielsen, og har derfor tenkt aa ha en humanistisk vielse. Men det finnes da mange andre alternativer til humanistisk vielse. Hvis det Human Etisk Forbund dere skal benytte, da koster det jo en del penger og i alle fall en av dere må være medlem. Det finnes alternativer som er helt gratis :-) Her finner du oversikt over alternativer http://www.bryllupsweb.no/vielsen.html Selv anbefaler jeg selvsagt unitarisk vigsel :-)
Gjest gjestestudent Skrevet 30. mai 2007 #10 Skrevet 30. mai 2007 Den andre erfaringen min er et vennepar som giftet seg under et flott bøketre i hagen på Ås Landbrukshøyskole (er ikke sikker på om det heter det nå). Akkurat det har den aldri hett Nå heter det universitetet for miljø og biovitenskap.
christinga Skrevet 30. mai 2007 Forfatter #11 Skrevet 30. mai 2007 Men det finnes da mange andre alternativer til humanistisk vielse. Hvis det Human Etisk Forbund dere skal benytte, da koster det jo en del penger og i alle fall en av dere må være medlem. Det finnes alternativer som er helt gratis :-) Her finner du oversikt over alternativer http://www.bryllupsweb.no/vielsen.html Selv anbefaler jeg selvsagt unitarisk vigsel :-) Takk for tipset! Hmm sosialhumanistisk bryllup virker interessant. Noen som kjenner til det?
Gjest Elastica Skrevet 30. mai 2007 #12 Skrevet 30. mai 2007 (endret) Akkurat det har den aldri hett Nå heter det universitetet for miljø og biovitenskap. *kremt* Da tok jeg skammelig feil. Blande universitet og høyskole. Makan. Endret 30. mai 2007 av Elastica
christinga Skrevet 31. mai 2007 Forfatter #13 Skrevet 31. mai 2007 Men det finnes da mange andre alternativer til humanistisk vielse. Hvis det Human Etisk Forbund dere skal benytte, da koster det jo en del penger og i alle fall en av dere må være medlem. Det finnes alternativer som er helt gratis :-) Her finner du oversikt over alternativer http://www.bryllupsweb.no/vielsen.html Selv anbefaler jeg selvsagt unitarisk vigsel :-) Naa har jeg vaert i kontakt med Sosialhumanistene. De har vigselsrett, og kan komme til et hvilket som helst sted for aa vie. De ser paa ekteskapet som en juridisk kontrakt uavhengig av livssyn. Det hoeres ut som om de kun leser opp en standard tekst(som er fin), men ikke sier noe personlig om paret, saa de anbefaler at man har med en personlig tale av noen som kjenner paret. Os saa kan man ha sang og musikk og diktopplesning og hva man vil. Grunnen til at jeg liker dem bedre enn human-etisk forbund, med det jeg har hoert til naa, er at i motsetning til Human-etisk forbund, som ikke vil vigsle paa hellig grunn, ikke vil tillate noen som helst religioese ritualer eller symboler eller musikk under seremonien, er sosial humanistene helt aapne for at man bruker hva man vil fra forskjellige religioner og tradisjoner for aa skape den vielsen man vil ha. Feks synes jeg det hadde vaert fint aa synge "morning has broken" som jeg synes passer fint fordi naar man gifter seg starter man et liv sammen, og seremonien blir paa en maate "morgenen" til det livet. Men det vil ikke human-etisk forbund tillate, fordi sangen ble skrevet som en hyllest til Gud. Det er jo sant, men den sier mye vakkert om livet ogsaa, som jeg tror paa selv om jeg ikke tror paa Gud. Videre er det en tradisjon som paa engelsk heter Celtic Handfasting, som er at man knyter ekteparets hender sammen med fire baand, der hvert baand representerer et loefte man gir hverandre. Men nei da, dette stammer ogsaa fra en religion, og derfed fysjom fy. Jeg synes det er rart naar humanistene sier de mener alle livssyn er likeverdige, men de vil ikke ta i noen som helst tradisjon som stammer fra et annet livssyn enn deres eget med en ildtang? Har jeg misforstaatt? Dette kommer som et utbrudd fra meg for jeg har nettopp oppdaget det, og ble saa skuffet. Kanskje jeg er blasfesmisk og graadig som oensker det beste av alle verdener?
flickan Skrevet 31. mai 2007 #14 Skrevet 31. mai 2007 Naa har jeg vaert i kontakt med Sosialhumanistene. De har vigselsrett, og kan komme til et hvilket som helst sted for aa vie. De ser paa ekteskapet som en juridisk kontrakt uavhengig av livssyn. Det hoeres ut som om de kun leser opp en standard tekst(som er fin), men ikke sier noe personlig om paret, saa de anbefaler at man har med en personlig tale av noen som kjenner paret. Os saa kan man ha sang og musikk og diktopplesning og hva man vil. Grunnen til at jeg liker dem bedre enn human-etisk forbund, med det jeg har hoert til naa, er at i motsetning til Human-etisk forbund, som ikke vil vigsle paa hellig grunn, ikke vil tillate noen som helst religioese ritualer eller symboler eller musikk under seremonien, er sosial humanistene helt aapne for at man bruker hva man vil fra forskjellige religioner og tradisjoner for aa skape den vielsen man vil ha. Feks synes jeg det hadde vaert fint aa synge "morning has broken" som jeg synes passer fint fordi naar man gifter seg starter man et liv sammen, og seremonien blir paa en maate "morgenen" til det livet. Men det vil ikke human-etisk forbund tillate, fordi sangen ble skrevet som en hyllest til Gud. Det er jo sant, men den sier mye vakkert om livet ogsaa, som jeg tror paa selv om jeg ikke tror paa Gud. Videre er det en tradisjon som paa engelsk heter Celtic Handfasting, som er at man knyter ekteparets hender sammen med fire baand, der hvert baand representerer et loefte man gir hverandre. Men nei da, dette stammer ogsaa fra en religion, og derfed fysjom fy. Jeg synes det er rart naar humanistene sier de mener alle livssyn er likeverdige, men de vil ikke ta i noen som helst tradisjon som stammer fra et annet livssyn enn deres eget med en ildtang? Har jeg misforstaatt? Dette kommer som et utbrudd fra meg for jeg har nettopp oppdaget det, og ble saa skuffet. Kanskje jeg er blasfesmisk og graadig som oensker det beste av alle verdener? Hmm.. tror dette varierer veldig fra vigsler til vigsler. Det er riktig at HEF vil ha nøytral vielse, og vil ikke tillate f eks salmer under vielsen, men utover dette har jeg ikke opplevd den slags firkanthet som du beskriver over. Vår vigsler sier at dersom det ikke helt tydelig er en religiøs sang/handling, har han ingen problemer med det.
christinga Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #15 Skrevet 1. juni 2007 Hmm.. tror dette varierer veldig fra vigsler til vigsler. Det er riktig at HEF vil ha nøytral vielse, og vil ikke tillate f eks salmer under vielsen, men utover dette har jeg ikke opplevd den slags firkanthet som du beskriver over. Vår vigsler sier at dersom det ikke helt tydelig er en religiøs sang/handling, har han ingen problemer med det. Det har du sikkert helt rett i, at det er opp til hver enkelt vigsler. Men jeg liker sosialhumanistenes syn paa saken. Siden de mener at livssyn ikke har noe med ekteskapsinngaaelse aa gjoere, tillater de at man gjoer og sier hva man vil under seremonien, og de har heller ikke noe imot aa vigsle paa en plass som tilhoerer en eller annen religion. Det gir oss jo alle muligheter! Dessuten trenger man ikke vaere medlem. Saa det blir nesten det samme som aa bli viet av en dommer, synes jeg. Helt noeytralt i utgangspunktet, og saa kan man legge til det man synes passer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå