Gå til innhold

Prestens tale/preken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja... rett og slett, må presten "kjenne" oss, eller er preken hans helt upersonlig, så lenge han har navna våre på en lapp?

Det er så lenge siden jeg har vært i bryllup, at jeg ikke husker. Har vært i mest begravelser i det siste jeg, og da snakker presten mye om den avdøde, om dennes liv, familie, barn, oppvekst, etc. Men, er det sånn i bryllup?

Skal presten fortelle de oppmøtte om oss, eller bare sånn "Gud er god"? Jeg husker rett og slett ikke!

Saken er nemlig den, at vi blir ikke innkalt til ordinær "prestesamtale" fordi vi var påmeldt samlivskurs i kirka, med den presten som skal vie oss. Men ettersom vi bare var der første gangen, så er vi i den situasjon at vi er registrert som "deltatt", men uten å EGENTLIG ha deltatt, så presten vet ikke noe mer om oss enn hva vi heter, og at vi bor i Bergen, og derfor ikke kunne møte i kirka på tirsdagsettermiddager...

Vi kan BE om en samtale med presten i løpet av den siste uka før vigselen, om vi føler behov for det.

Spørsmålet er bare, er det behov for det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vi skal på samtale med presten i morgen ettermiddag. For å bli "kjent", men også for å snakke om hvordan selve vielsen skal foregå. Alt fra salmer og om vi vil at venner skal lese noe av teksten, til hvordan selve serimonien skal foregå - skal vi feks bare si JA eller skal vi gjenta det presten sier etc

Altså en del er rent praktisk og dette kunne vi egentlig tatt på tlf.

Og så er det spm om du vil at presten skal si noe personlig eller ikke.

Skrevet
Altså en del er rent praktisk og dette kunne vi egentlig tatt på tlf.

Og så er det spm om du vil at presten skal si noe personlig eller ikke.

Det er alltid praktisk å møtes, og rett som det er dukker det opp ting man aldri ville ha tenkt på over telefonen. Det er også hyggelig for presten å se dere før dere skal vies. Presten er ingen vigselsautomat.

Skrevet

Vi skal ha generalprøve torsdagen før vieslen, da skal vi nok få på plass det praktiske. Det er i alle fall siste frist for å gi beskjed om det.

Hadde vi deltatt på kurset videre hadde vi sikkert fått avgjort dette litt mer underveis (jeg skulle ønske vi kunne gjort det, da ville vi en av kurskveldene fått spilt musikk-alternativer.. altså organisten være der og spille, så vi kunne høre)

Den gangen vi var der var det gjennomgang av det praktiske ved hvordan en vielse foregår, og hvilke valgmuligheter vi har og sånn. Så vi vet hva vi kan velge mellom, men vi må velge... Og gi beskjed.

På en måte føler jeg at vi sikkert burde hatt en "prestesamtale", men samtidig føler jeg at dersom vi ber om det, så er det VI som har bedt om den, da er det litt vårt utspill "hva vil dere prate om her nå da...?" Og, jeg vet jo ikke hva vi skal prate om, jeg bare føler at jeg trodde man "måtte" ha en sånn liten "alvorsprat med presten"...

Skrevet

Går det ikke an å ringe presten og høre hva han synes? Om han ønsker/anbefaler å ta en prat før generalprøven..? Da blir det ikke så mye deres utspill.

Skrevet

Jo, det er nok ikke så dumt det.

Tenkte egentlig å spørre om det når jeg kontakter kontordama angående navn på de andre, i forhold til pynting av kirka og sånn, men kanskje likegreit å spørre presten...

Presten er i alle fall en veldig grei mann, en vennlig og "personlig" prest. Så det går nok bra.

Gjest bolle
Skrevet

Vi hadde samtale med presten dagen før bryllupet. Veldig uformelt, hvor han spurte om løst og fast, og vi hadde en hyggelig, avslappet samtale. Han puttet dette inn i talen under vielsen. (bla hadde jeg spurt om det var vanlig at man "forsegler" ekteskapet med et kyss. Han sa til oss (dagen før) at dette ikke var vanlig, men ikke uvanlig heller. Vi snakket ikke mer om det da, MEN vi synes det var morsomt når han, etter vi "svarte ja" under vielsen, sa at vi kunne forsegle ekteskapet med et kyss.)

Skrevet

[

Det er alltid praktisk å møtes, og rett som det er dukker det opp ting man aldri ville ha tenkt på over telefonen. Det er også hyggelig for presten å se dere før dere skal vies. Presten er ingen vigselsautomat.

Presten vår var dessverre det. Vi var i kirken for å se på et bryllup til noen bekjente 2 uker før vårt bryllup og presten brukte akkurat den samme talen til de som til oss og det syns jeg var litt trist må jeg si.

Vi var i kirken uken før bryllupet men da var det mest snakk om mer praktiske ting ved vielsen enn å bli kjent med oss. Denne samtalen var også sammen med alle de andre som skulle gifte seg samme dagen som vi.

Skrevet

Vår prest er nok ingen "automat", han er som sagt en vennlig og "personlig" prest, ifølge de som har hatt med ham å gjøre før, enten i glede eller sorg.

Så.. det er sikkert ikke dumt med en prat. Han SKAL tross alt ikke være en automat heller... det er tross alt han som skal vie oss!

Skrevet

Vi ønsket selv å bli kjent med presten og han med oss. Jeg synes det var vel så flott, de samtalene vi hadde i forkant, enn selve vielse, hva angikk oss personlig. På den måten blir det litt fokus på hva det hele egentlig handler om.Jeg kunne aldri blitt viet av en prest som ikke kjente oss, som vi ikke kjente. For oss var det viktig, også at vi ble viet av en vi visste står for en inkluderende kirke med alle gode raringer som finnes, og ikke har fx Kvarmes syn på saker og ting.

Det står for meg ganske underlig at kjolen og kaken og fargen på duken er viktigere enn presten, det han eller hun står for, kan by på og innholdet i vielsen, når folk skal giftes.

Skrevet

Jeg føler at jeg vet greit hva presten står for da...

Det er liksom som om vi kjenner presten bedre enn presten kjenner oss.

Dette gjennom at jeg har vært tilstede en del ganger når han har vært prest, og gjennom at han ledet dette kurset vi var på.

Så at VI kjenner presten er greit nok. Det er mer det at HAN ikke kjenner oss...

Og jeg føler at vi sikkert burde hatt en slik samtale, vet bare ikke helt hva vi skulle snakke om, og føler at om jeg ber om en, så er det "mitt utspill".

Men konklusjonen er nok at vi kommer til å be om en slik prat, ettersom vi ikke har deltatt så mye på det kurset...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...