Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg trenger noen gode råd....

Jeg er far til en fantastisk gutt på 4 1/2 mnd. Jeg bor ikke sammen med barnets mor.

Jeg bor ca. 6-7 mil fra deres hjemsted.

Det jeg lurer på er hvordan andre gjør det ang. samvær med små barn. Når kan jeg evt. ta med den lille heim hos meg selv og evt. natte over (mor ammer enda). Hvor ofte er det vanlig med samvær til barn under 1 år f.eks.?

****ARNE****

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei , hei !

Det blir jo noe vanskelig med overnatting borte fra mor, så lenge som hun ammer barnet.

Jeg ville anbefale at du hvertfall så barnet ditt 2-3 ganger i uken. Noen timer på dagen sammen med barnet, f.eks hjemme hos mor. Mor kan vel kanskje ta seg en tur på butikken mens du er der, så du får litt tid med barnet ditt alene.

Hvis barnet tar flaske, så er det også en mulighet at mor kan pumpe seg, så du kan reise et annet sted, eventuelt hjem til deg.

Du kan vel ta deg en prat med mor til barnet ditt og høre hva hun syntes om saken også. Sikker på at hun har noen løsninger eller forslag.

Lykke til!

Sikker på at du finner en god løsning som passer dere alle! icon_smile.gif

Klem fra,12

Skrevet

Gå på trygdekontoret og ta en folder om samversrett-der står det kort og greit om alder for besøk-lenger besøk osv.12

Skrevet

Synes du skal være forsiktig til å begynne med, spebarn blir lett stresset. Kan du ikke prate med barnets mor? Hun er jo der med barnet hele tiden, og vet nok hva som kan passe? Tror neppe du kan regne med overnattingsbesøk første året dersom moren ammer barnet så lenge.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis du vil ha god kontakt med ditt barn fremover, bør du sørge for å ha samvær ofte, men overnatting er kanskje ikke så aktuellt så lenge mor ammer barnet. En familierådgiver fortalte meg at små barn (babyer) bør har kontakt med far veldig ofte, men kortere samvær enn for større barn. Det betyr at du må inngå en avtale med mor om ha barnet hjemme hos mor eller være sammen med barnet alene hos mor kanskje litt hver ukedag hvis dette er mulig. Du kan jo også foreslå at mor tar en tur til til deg og din familie hvis dette er mulig. Uansett så er det viktig at følge opp i begynnelsen fordi barnet tross alt ikke skal ammes hele livet og den kontakt dere skal ha sammen videre avhenger mye av hva du som far gjør nå. Det er således viktig at holder konfliktnivået med mor nede (hvis dere har dette) nå. Videre så er det greit å innhente råd hos andre som du nå har gjort ved å henvende deg til dette forumet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei.....

Jeg er mor til en datter på 6 1/2 mnd. Barnets far og jeg har ikke bodd i lag. Han bor ca. 10 mil fra vårt bosted. Han besøker sin datter en gang i uka. Da er han hos oss ca. 8-10 timer p.g.a. at det er såpass langt å kjøre. Det har fungert bra inntil de siste 2-3 gangene. Barnet er dessverre blitt redd og utrygg på sin far. Han kunne ha henne alene i korte stunder uten noen problemer før, (jeg ammer enda) men nå MÅ jeg være tilstedet hele tiden.

Hun blir helt hysterisk hvis hun ikke ser meg. Det er vondt å se og høre, også for far.

Har noen opplevd det samme og hvordan løste så dere problemet med å få barnet til å bli trygg og uredd sin far igjen?

Jeg har førerkort men ikke bil, skal kjøpe meg en ganske snart. Da kan også jeg besøke far og hans familie.

Det har vel også litt med alderen å gjøre. Helsesøster sa at det var normalt, men likefullt veldig vondt å se hvor redd hun er.

....Hønemor....

Gjest Anonymous
Skrevet

Okey.. Jeg vil komme med noen eksempler: Mor ammer barnet ennå, alså visst ho vil på besøk til noen og slappe av 5 min. kan ho ikke gjøre det for ho ammer.

2:visst mor vil ut og ha seg en fest, skal ho ta barnet med på fest?

3:Altså foreldrene hennes kan ikke passe barnet vist ho vil på butikken og handle, legen , trygdekontor osv. uten barnet, for ho ammer ennå.

HALLO folken tenk over hva dere skriver... Så det vil si at jeg kan ikke ha 5 min. for meg selv for jeg ammer. Du ARNE, stå på ...

Visst kan du ha barnet en natt, Visst mor vil ta seg en tur på byn kan vel du ha barnet...

Visst andre kan dan dere og..

Lykke til 12

Skrevet

Hønenmor: Slike perioder er helt vanlig. Det viser bare at barnet er under utvikling, og opplever stadig nye inntrykk. Dette kan nok virke skremmende på småen, men jeg tror ikke det er noen grunn til at hun ikke skal treffe faren sin. Du får bare være til stede til dette er over.

Beate: Når man har et så lite barn er dette førsteprioritert, i hvert fall det første året. Barnets beste må komme først.

Det aller viktigste her er at foreldrene kan sette seg selv til side og barnet først. Se hvilke behov barnet har. Barnet TRENGER begge foreldrene, og da bør også foreldrene kunne finne frem til en løsning som passer alle. Jeg tror de det handler om her er i stand til det.

Jeg har selv vært gjennom dette, men da med en barnefar som ikke var helt enkel å samarbeide med. Dette medførte en hel masse ekstra stress både for meg og barnet. Tenk derfor nøye gjennom hva dere gjør, det er BARNET som er viktigst!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei igjen.....

Det er dessverre bare sin far dattera mi er redd. Det er ganske rart at det er akkurat han. Hun er ikke redd noen andre som kommer på besøk eller er på besøk hos.

Aldri noe problem å la ho være igjen alene med andre familiemedlemmer.

Når det gjelder festing m.m er jeg ikke interessert i enda. Den tid kommer tidsnok.

Overnatting uten meg er dessverre litt vanskelig enda så lege jeg ammer. Hun har aldri tatt flaka så pumping er uaktuelt (har prøvd flere ganger).

Dessverre så har også jeg samarbeidsproblem med barnefaren. Han har saksøkt meg ang. samværsavtale m.m.

Han vil ha dattera si med hos seg og sin familie (helst uten meg) en hel dag. Hun behøver ikke annet enn fast føde for en dag sier far. Han har prøvd og gi henne fast føde, men det har dessverre ikke vært så enkelt.

Men no er jo problemet det at barnet er livredd sin far.

Ligger vi syke med feber og vi prøver å utsette samvær 1-2 dager, da skal han ringe sin advokat for sabotering av samværet med dattera si.

Det er forferdelig vanskelig å gjøre han til lags. Jeg har prøvd alt, men til ingen nytte.

Kan noen gi meg noen gode råd?

....HØNEMOR....

Skrevet

Min datter var også redd enkelte personer i perioder. Blant annet min mor. Det trenger ikke være noe spesielt som gjør det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis et barn under 1 år er redd sin far, så er det fordi barnet ser sin far for lite. Små barn skal treffe sin far (altså hvis det gjelder samvær med far) ofte. Samvær på 1 eller 2 ganger per uke er alt for lite. Hvordan i all verden skal samværet økes med alderen når man ikke kjenner sin egen far? Små barn har meget kort korttidshukommelse og bør følgelig helst treffe sin far flere ganger per uke.

Skrevet

Heisann.

Jeg har en liten gutt på 3 1/2 mnd.

Jeg har vent ham til å ta flaske i tillegg til at jeg ammer ham.

Var i familieselskap for to uker siden. Da passet mine svigerforeldre ham (og storebroren) i litt over et døgn.

Da hadde jeg pumpet en del på forhånd pluss at han fikk tillegg når det vat tomt for melk fra meg.

Det gikk helt fint. Han hadde det fint mens vi var borte, og ble veldig glad da vi kom tilbake.

Hvis dere bare får ham til å ta flaske er det ingenting i veien for at du kan ha barnet ditt på overnatting av og til. Kanskje ikke annenhver helg, det er han vel litt liten til. Men av og til burde gå bra.

Selvfølgelig kommer det litt an på om moren klarer å få pumpet seg men babyen er borte.

Det er ikke bra om hun mister melken.

Lykke til med samværet. Sørg for å være tilstede så mye som mulig. Ikke bare nå, men alltid!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei igjen....

Svar til Gurken:

Det er stor forskjell på et barn som er 6-7 mnd og et barn som er bare 3-4 mnd. Vi hadde heller ingen problem da hun var så lita. Jeg pumpet meg flere ganger uten problem, men HUN ville ikke ta flasken eller smokk. Så det er uaktuelt.

Svar til anonym:

Det var far selv som ville komme en gang i uken på grunn av arbeidet. Det var bare på helg det passet han. Han overnattet da dattera vår var lita, men han var bare ute etter å finne feil og mangler angående meg.

Det ble for vanskelig i lengden så vi måtte slutte med det.

Jeg har ingen problemer at han kommer oftere, men da må det bli mye kortere samvær. (Pr. i dag 8-10 timer hver gang)

Vi behandler han som en av familien.

Men han har kunnet utnyttet samværet med dattera si bedre, vært med på kveldsstellet (bading m.m)..

....HØNEMOR....

Skrevet

Hønemor:

Innlegget mitt var i grunnen ment som et svar til Arne, ikke til deg.

Jeg vet at ikke alle barn tar smokk/flaske, og at ikke alle klarer å pumpe seg.

Min eldste tok flaske når han var helt liten, men når han ble over et halvt år ville han ikke mer.

Håper bare at nr. to nå fortsetter å ta flaske like bra når han blir større og.

Poenget mitt var at dersom det er greit for moren og at det ikke er noe problem med flaske og pumping, så er det ikke noe i veien for at far kan ha barnet på overnatting.

Det var ikke meningen å fornærme deg på noen måte.

Barn er forskjellige. Vi kan ikke bestemme at barnet skal like flasken eller smokken. Vil de ikke så vil de ikke. Men det går an å prøve.

Håper bare at faren kan få et godt forhold til sønnen sin selv om han ikke er sammen med moren lenger.

Skrevet

Til Hønemor igjen:

Håper selvfølgelig at det ordner seg med din datter og faren også.

Sannsynligvis går det over av seg selv bare han fortsetter å være med henne. Men jeg forstår at det er leit for dere alle sammen.

LYKKE TIL.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei...

Det jeg lurer på er hvordan andre gjør det når man har barn under halvt år. Far vil ha samvær hjemme hos seg. Han bor hjemme fortsatt, både han og hans mor røyker inne.

Problemet mitt er at helsesøster/lege har sagt at barnet bør unngå passiv røyking, pågrunn av ekstra mye asma/allergi i familien på begge sider.

jeg har derfor hatt samværet hjemme hos meg og barnet hittil. Men problemet er er at far har saksøkt meg for sabotasje av samvær.

Er det vanlig at det er mor som reiser til far når det er han som skal ha samvær med barnet.(Jeg ammer, så jeg må være med)

Jeg synes at dette er et stort dillemma, hva skal jeg gjøre?

**-Trude-**

Gjest Lottemor
Skrevet

Få en lege ærklæring på at barne ditt er mer senetivt for passivrøyking enn det som er normalt.

Ta kontakt med familieverns kontoret der hvor du bor og sett opp møte slik at du kan tale din sak og han sin til utenforstående og kansje på den måten kan dere komme frem til en løsning...(han hører gjerne mer på en fremmed enn deg)

Der vill du også få råd og veiledning om hvordan du kan takle situasjonen som du er i....

Hvist det blir rett sak av at du nekter han å ha besøk av barnet pga.dårlig inne miljø grunnet røyking inne så vill du vises ansvarlig og sammarbeids villig siden du har vært i kontakt med familievarns kontoret...

Dette med at du ammer gir deg jo bare ennda sterkere argummenter for hvorfor du må være med barnet eller at barnet får besøk av far i mor hjem....

Og at barnet ikke kan være vekke fra deg mer en i to til tre timer.....(du kan jo pumpe deg ,men det er jo ikke alle barn som tar flaske)

Det er somregel far som kommer til barnet når barne er så lite og siden du ammer....

(Far skal jo ta innsiativet til å se sitt barn det er jo ikke du som skal ta det for han.....)

klem og lykketil kommer fra

12

• 9 år senere...
Gjest Pappa1000
Skrevet

Jeg trenger noen gode råd....

Jeg er far til en fantastisk gutt på 4 1/2 mnd. Jeg bor ikke sammen med barnets mor.

Jeg bor ca. 6-7 mil fra deres hjemsted.

Det jeg lurer på er hvordan andre gjør det ang. samvær med små barn. Når kan jeg evt. ta med den lille heim hos meg selv og evt. natte over (mor ammer enda). Hvor ofte er det vanlig med samvær til barn under 1 år f.eks.?

****ARNE****

Jeg har siden 5mdr hatt annenhver full helg + ukesoveranttinger. Datteren vår er like knyttet til begge to, og ammer ikke.

Veldig blid og oppvakt.

Det er amerikansk forskning (http://divorcelawyerspokane.org/wp-content/uploads/2011/04/Kelly-Lamb-Using-Child-Development-Research-.pdf) som viser at det faktisk er gunstig med overnattinger og mer omfattende omsorg fra fars side allerede fra spedbarnsalder.

Å få en mor til å gå med på det er jo alltid en utfordring, men om hun er velvillig så vil jeg anbefale en gradvis opptrapping ifbm helgen.

Barnet har best av to foreldre som det kan være trygg hos, og med god tilknytning.

AnonymBruker
Skrevet

GAAAAAMMMEL tråd. Hva er vitsen med å dra den frem?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...