Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 28. mai 2007 #1 Skrevet 28. mai 2007 Jeg har arvet ca 180 000 som jeg skal bruke på å kjøpe meg leilighet om 2-3 år. Jeg var innom banken min for å få tips om hva jeg bør gjøre med de, og de vanligvis så småfrekke ansatte ble plutselig unormalt hyggelige og vennlige. Antar derfor at de får bonus alt ettersom hvor jeg plasserer de. Jeg har ikke råd til å tape disse pengene, så sikkerhet er veldig viktig for meg. Hva bør jeg gjøre med pengene? Tips taes i mot med takk.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2007 #2 Skrevet 28. mai 2007 Så god peiling har jeg ikke, men jeg vet moren min satte arven sin i aksjesparing (heter det det?), en sum lignende din. Det har så vidt jeg gitt god avkastning.
Gjest gj Skrevet 28. mai 2007 #3 Skrevet 28. mai 2007 Vanligvis ville jeg sagt aksjefond, men 2-3 år er litt kort tid for det. Dersom du må har dem ut etter såpass kort tid, og heller ikke har råd til å tape dem, ville jeg satt dem i banken.
Gjest Dixie i.i Skrevet 29. mai 2007 #4 Skrevet 29. mai 2007 2-3 år er ganske kort sikt ja, særlig om du ikke er risikovillig... Sett det du kan 15.000pr. år på BSU, gir ok rente + 3000 i skattefradrag, resten plasseres må du bare sette i banken..
Gjest Janne (TS) Skrevet 29. mai 2007 #5 Skrevet 29. mai 2007 OK, takk for svar. Men hva er fordelen med BSU når man arver? Jeg fikk også noen brosjyrer, blant annet om Postbanken Rentespar og Bankinnskudd med aksjeindeksavkastning (Asiavekst Pluss II 2007/2010) men jeg ble ikke så mye klokere av å lese de.
Gjest Skrevet 29. mai 2007 #6 Skrevet 29. mai 2007 OK, takk for svar. Men hva er fordelen med BSU når man arver? Jeg fikk også noen brosjyrer, blant annet om Postbanken Rentespar og Bankinnskudd med aksjeindeksavkastning (Asiavekst Pluss II 2007/2010) men jeg ble ikke så mye klokere av å lese de. Tror ikke det er noen spesiel fordel med BSU når man arver, men det er en sparingsmåte. Man kan sette inn maks 15000 i året, man får en kjempegrei rente på det og du får 3000 i skattefradrag.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2007 #7 Skrevet 29. mai 2007 BSU er fordelaktig først når man er i jobb. Som student eller om man av andre grunner betaler lite/ikke skatt er det ikke særlig mye vits i å spare i BSU. Husk forøvrig å melde fra om arv/gave.
Grønt blad Skrevet 29. mai 2007 #8 Skrevet 29. mai 2007 En BSU-konto har bankens beste rente. Du får mer i rente hvis du setter 15 000 inn der enn på en vanlig høyrentekonto. (Unntaket er kanskje hvis de 15 000 på høyrente gjør at du kommer over en viss sum (ofte 50 000 og/eller 100 000) og du får bedre rente...) Uansett. Jeg ville satt pengene på en sparekonto (og kanskje noe på en BSU-konto), tror du bør spare i minst 5 år hvis du skal spare i akjser eller aksjefond...
Gjest Gjest_Janne_* Skrevet 29. mai 2007 #9 Skrevet 29. mai 2007 Uansett. Jeg ville satt pengene på en sparekonto (og kanskje noe på en BSU-konto), tror du bør spare i minst 5 år hvis du skal spare i akjser eller aksjefond... OK, da bør jeg kanskje ta en runde for å sjekke hvor jeg får best rente, eller varierer det så lite at det ikke er noen vits? Jeg er nå kunde hos Postbanken.
Gjest Gjest_Janne_* Skrevet 29. mai 2007 #10 Skrevet 29. mai 2007 BSU er fordelaktig først når man er i jobb. Som student eller om man av andre grunner betaler lite/ikke skatt er det ikke særlig mye vits i å spare i BSU. Husk forøvrig å melde fra om arv/gave. Hvor melder jeg fra om det? Takker for svar
Gjest rrr Skrevet 29. mai 2007 #11 Skrevet 29. mai 2007 OK, da bør jeg kanskje ta en runde for å sjekke hvor jeg får best rente, eller varierer det så lite at det ikke er noen vits? Jeg er nå kunde hos Postbanken. Det er definitivt forskjell på rente ja. Med den summen bør du ikke velge et sted som gir deg under 4% med dagens rentesatser.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2007 #12 Skrevet 29. mai 2007 Hvor melder jeg fra om det? Takker for svar Skattemyndighetene, se på Skatteetaten sine sider Antagelig slipper du arveavgift på et såpass lite beløp. Angående BSU så er jo en ulempe at pengene blir bundet fram til boligkjøp og du må tilbakebetale skatt om du bruker pengene på noe annet. Men om du uansett sparer til bolig, er ung, og er i jobb, er BSU sikkert lurt. Ellers har gjerne bankene andre kontoer hvor du binder pengene for et år - rentene på slike kontoer er gjerne ganske høy, og høyere jo mer du sparer. Og fond kan også være vel så lurt, jeg ville undersøkt Skagen blant annet.
Gjest Madeline Skrevet 29. mai 2007 #13 Skrevet 29. mai 2007 OK, takk for svar. Jeg fikk også noen brosjyrer, blant annet om Postbanken Rentespar og Bankinnskudd med aksjeindeksavkastning (Asiavekst Pluss II 2007/2010) men jeg ble ikke så mye klokere av å lese de. Langsiktige fond (aksje eller kombinasjonsfond) er vanligvis de du kan tjene mest på, men der må du veie risikoen opp mot mulighetene til stor avkastning. Siden du ikke har så veldig langsiktig perspektiv og ikke har råd til å tape noe, er Postbankens rentespar (eller tilsvarende fond fra andre banker) et godt alternativ. Renten vil ligge noe over vanlig banksparing og det er trygt. Det eneste du må tenke på er at det tar 2-3 dager før du har pengene på konto når du finner ut at du trenger pengene.
Gjest Gjest_Janne_* Skrevet 29. mai 2007 #14 Skrevet 29. mai 2007 Postbankens rentespar (eller tilsvarende fond fra andre banker) et godt alternativ. Renten vil ligge noe over vanlig banksparing og det er trygt. Det eneste du må tenke på er at det tar 2-3 dager før du har pengene på konto når du finner ut at du trenger pengene. Like trygt som høyrentekonto? Takker for alle svar så langt.
Gjest Madeline Skrevet 29. mai 2007 #15 Skrevet 29. mai 2007 Like trygt som høyrentekonto? Takker for alle svar så langt. Ja, så godt som. Setter du inn penger den ene dagen og tar de ut dagen etter, er det en liten sjangs for et lite tap pga. naturlige svingninger som vil være gjennom en dag (her snakker vi om små summer og det kan like gjerne svinge den andre vegen). På en høyrentekonto vil du ikke ha de daglige variasjonene, men få lagt til renten en gang i året. Et rentefond bør du ha et perspektiv på minst 0-3 mnd og det hadde jo du. Da vil pengene dine være sikre og du vil få en rente som er noe høyere enn vanlig høyrentekonto. Bare jeg har spart meg opp en buffer til uforutsette utgifter, skal jeg starte sparing i et rentefond.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå