Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2007 #1 Skrevet 28. mai 2007 Til dere som enda ikke har bestemt bordplassering etc.. Noen plasserer par ved siden av hverandre, noen setter de ved samme bort og noen setter par overfor hverandre.Mange måter å gjøre det på. Jeg og min mann er enige om at det siste bryllupet vi var i var det beste. Hvorfor? Fordi vi fikk sitte ved siden av hverandre. jeg blir rørt under sanger og taler og det er sååå godt å kunne ta litt på min mann, holde han litt i hånden og kjenne litt på stemingen. Det føles veldig feil med en fremmed eller bekjent ved siden av meg. Under sermonien i kirken så hulker jeg som en tulling:) Da er det godt at min mann klapper meg litt på låret:) Det betyr lite for brudeparet men jeg tror det er mange par som synes det er veldig koselig å få sitte sammen. Jeg pratet faktisk mer med de rundt bordet denne gangen, sikkert fordi det var en ekstra trygghet å ha min mann ved min side.Det var rett og slett deilig å kunne kose oss hver for oss og sammen. Det behøver vi, som småbarnsforeldre. Følte meg helt nyforelsket der jeg satt:) En romantisk setting. Hilsen en fornøyd gjest
*Emma* Skrevet 28. mai 2007 #2 Skrevet 28. mai 2007 (endret) Jeg vil definitivt sitte ved siden av mannen min. Jeg har bare vært i ett bryllup og vi ble plassert tvers ovenfor hverandre. Jeg kunne ikke snakke med han fordi det ble for stor avstand. Jeg kjente ikke han som satt ved siden av meg (kompis av brudgommen som jeg aldri hadde møtt før) og på andre siden av meg var det ledig fordi personen ikke kom. Jeg kjedet vettet at meg gjennom grusomme taler og sanger. Min mann derimot ble plassert mellom sine 2 søstre. Husker jeg syns det var litt "dårlig gjort" faktisk. Endret 28. mai 2007 av *Emma*
Gjest Frk Åberg Skrevet 28. mai 2007 #3 Skrevet 28. mai 2007 Jeg hører mange som sier at de har hatt det best under middagen når de har fått sitte sammen med partner (selv har jeg aldri vært i bryllup). Jeg skjønner at det kanskje kan være kjedelig for noen av de single, men jeg tenker at jeg vil ha par ved siden av hverandre eller rett overfor hverandre i mitt bryllup. Dette syns jeg blir spesielt viktig hvis det er noen som ikke kjenner så mange. Har hørt om noen som ble splittet i et bryllup hvor hun bare kjente bruden. Det høres veldig rart ut. Hvis det var en del av bordet hvor man samlet en vennegjeng, tenker jeg at det blir mindre viktig å beholde par, men ser heller ikke helt poenget med å splitte.
Gjest ts Skrevet 28. mai 2007 #4 Skrevet 28. mai 2007 Vil bare presisere at det var koselig i de andre bryllupene og, men da ble det mer "konversasjon",om dere skjønner. Trivselsfaktoren var unektelig litt mindre. Har også vært singel i et bryllup hvor jeg kun kjente bruden. Det var veldig kjekt, tror ikke folk _kun_ prater med partneren selv om de sitter ved siden av hverandre. Jeg gjorde ikke det! Helhetsopplevelsen ble i alle fall mer fullkommen denne gangen.
Mirabella83 Skrevet 28. mai 2007 #5 Skrevet 28. mai 2007 Så flott at du forteller hvordan du opplevde det! Jeg har ikke vært middagsgjest i bryllup, men er helt sikker på at jeg hadde likt å ha mannen min ved min side under en slik middag. Jeg skal tenke på det når jeg setter opp bordplanen!
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2007 #6 Skrevet 29. mai 2007 Vi har satt opp bordplanen slik at parene sitter sammen. Helt opplagt i mitt hode! Og av samme grunner som du selv nevner. Det er koselig å kunne holde litt hender etc. Vi var i et bryllup i august i fjor og samboeren hadde fridd i juni. Da var det ekstra stas, siden vi visste at neste år var det oss. Men jeg tror det er stas uansett, jeg!
kathrine79 Skrevet 29. mai 2007 #7 Skrevet 29. mai 2007 Vi trodde først vi "måtte" splitte par, det er jo regler som sier at gifte ikke skal sitte sammen osv. Vi ble veldig glade når vi hørte at mange har gått bort fra dette. Så hos oss får alle par sitte sammen, og vi har sørget for at ingen bord inneholder kun par og bare en singel, så ingen blir 5. hjul på vogna.
shopgirl Skrevet 29. mai 2007 #8 Skrevet 29. mai 2007 Jeg var i bryllup i fjor hvor jeg ikke fikk sitte sammen med mannen....helt gørr! Så det er absolutt en prioritet hos oss...
jente 79 Skrevet 29. mai 2007 #9 Skrevet 29. mai 2007 Jeg har vært i en god del bryllup og har i alle untatt et blitt plassert sammen med min kjære. Da satt vi rett ovenfor hverandre. Jeg har plassert par sammen, prøvd å satt alle sammen med noen de kjenner og blande litt i tillegg... Håper folk blir fornøyde. Det verste bryllupet jeg har vært i var før jeg traff min kjære. Da ble vi single plassert som "fyllstoff" sammen med brudgommens single kamerater. Det vil si at jeg havnet midt oppi blandt en vennegjeng hvor alle kjente alle og jeg ikke kjente noen. Bordkavaleren var mer opptatt av å prate med sine venner, forståelig nok... Jeg kjedet vettet av meg... Så husk å ta litt hensynt til de single også...
Gjest Elastica Skrevet 29. mai 2007 #10 Skrevet 29. mai 2007 Jeg har vært i mange brylluper, og sittet både ved siden av min mann og i nærheten. Det mest korrekte i følge de uskrevne reglene er at gifte, og nå sannsynligvis samboere, skal sitte splittet mens forlovede eller "bare" kjærester skal sitte ved siden av hverandre. Selv synes jeg det er best å følge de gamle reglene, men det krever utrolig mye av de som skal bestemme bordplasseringen. Det er vanskelig å finne ut hvem som passer sammen, og selv husker jeg at vi la ned masse arbeid i dette. Vi hadde en tegning av bordet og en lapp med hvert navn til hjelpemiddel. Forskjellige fargekoder (familien min, hans familie, felles venner, barndomsvennene hans, mine osv.) på de ulike lappene. Så kunne vi flytte rundt mens vi diskuterte og lett se ut fra fargene hvordan dynamikken ble. Resultatet tror jeg ble bra, hvertfall var tilbakemeldingene og stemningen rundt bordet helt optimalt. Jeg synes det fort kan bli litt kjedelig hvis jeg skal sitte sammen med min mann, men det er veldig koselig å ha han i nærheten. Dette tok jeg hensyn til selv da vi skulle lage bordplassering hos oss. Å plassere par konsekvent ved siden av hverandre kan fort føre til et kjedelig bord, syns jeg, og er en lettvint løsning. Men jeg ser at mange velger den løsningen.
Gjest ts Skrevet 29. mai 2007 #11 Skrevet 29. mai 2007 Selv synes jeg det er best å følge de gamle reglene, men det krever utrolig mye av de som skal bestemme bordplasseringen. Det er vanskelig å finne ut hvem som passer sammen, og selv husker jeg at vi la ned masse arbeid i dette. Vi hadde en tegning av bordet og en lapp med hvert navn til hjelpemiddel. Forskjellige fargekoder (familien min, hans familie, felles venner, barndomsvennene hans, mine osv.) på de ulike lappene. Så kunne vi flytte rundt mens vi diskuterte og lett se ut fra fargene hvordan dynamikken ble. Resultatet tror jeg ble bra, hvertfall var tilbakemeldingene og stemningen rundt bordet helt optimalt. Jeg synes det fort kan bli litt kjedelig hvis jeg skal sitte sammen med min mann, men det er veldig koselig å ha han i nærheten. Dette tok jeg hensyn til selv da vi skulle lage bordplassering hos oss. Da en av mine beste venninner giftet seg slo hun og mannen på stortrommen med et skikkelig stort og flott bryllup. Alt var veldig gjennomført og skikkelig og jeg vet at hun og mannen brukte lang tid på bordplasseringen. Men da folk skulle finne sine plasser var det flere enn meg som ble skuffet fordi par ikke fikk sitte sammen. Vi satt på samme bord, men vi kunne like gjerne sittet på to forskjellige bord.Gikk ikke an å prate sammen. Min venninne plasserte meg ved siden av to stykker jeg ikke kjente og det var greit nok, men ikke helt det store. Min mann sendte meg endel blikk under middagen, talene og sangene og jeg så at han og synes det ble maaaange timer med "konversasjon". Han er en mester på smalltalk, men han kjedet seg litt.... Høydepunket ble faktisk røykepausene.. Så jeg hadde sagt takk og farvel til gamle tradisjoner mht splitting av ektefolk om jeg var brud. Trivselsfaktoren er viktig.
Gjest kabal mareritt Skrevet 29. mai 2007 #12 Skrevet 29. mai 2007 Så jeg hadde sagt takk og farvel til gamle tradisjoner mht splitting av ektefolk om jeg var brud. Trivselsfaktoren er viktig. I utgangspunktet helt enig, dersom man ikke har mange single gjester som dermed blir fyllstoff der man ikke får kablen til å gå opp. Hos oss skal par få sitte sammen så lenge det fortsatt blir koselig for de som kommer alene, har ikke begynt på kabalen enda så får se om vi får det til eller ikke. Vi har mange single gjester siden søskenbarn ble invitert uten partner dersom de ikke er gift, har begrenset med plass og ville heller prioritere at våre venner som vi har mye kontakt med får ha med sine partnere. Så vet ikke helt hvordan vi skal løse dette til beste for alle, men kan jo hende at kabalen går opp.
Gjest Elastica Skrevet 29. mai 2007 #13 Skrevet 29. mai 2007 Da en av mine beste venninner giftet seg slo hun og mannen på stortrommen med et skikkelig stort og flott bryllup. Alt var veldig gjennomført og skikkelig og jeg vet at hun og mannen brukte lang tid på bordplasseringen. Men da folk skulle finne sine plasser var det flere enn meg som ble skuffet fordi par ikke fikk sitte sammen. Vi satt på samme bord, men vi kunne like gjerne sittet på to forskjellige bord.Gikk ikke an å prate sammen. Min venninne plasserte meg ved siden av to stykker jeg ikke kjente og det var greit nok, men ikke helt det store. Min mann sendte meg endel blikk under middagen, talene og sangene og jeg så at han og synes det ble maaaange timer med "konversasjon". Han er en mester på smalltalk, men han kjedet seg litt.... Høydepunket ble faktisk røykepausene.. Så jeg hadde sagt takk og farvel til gamle tradisjoner mht splitting av ektefolk om jeg var brud. Trivselsfaktoren er viktig. Det er vel forskjell på smalltalk og gode samtaler med venner man ikke treffer så ofte lenger? Vi er tydeligvis forskjellige, noen og enhver, men jeg mener trivselsfaktoren er vel så avhengig av at man setter sammen et spennende bord enn at man sitter ved siden av den man sitter ved siden av alle andre dager i året.
panda Skrevet 29. mai 2007 #14 Skrevet 29. mai 2007 I et bryllupet jeg var i, så var jeg singel. Ble plassert som fyllstoff mellom andre par. Disse parene var mest opptatt av hverandre, ikke spesielt hyggelig for meg. Synes det er egoistisk av par og måtte sitte sammen.
Gjest ikke innlogget Skrevet 29. mai 2007 #15 Skrevet 29. mai 2007 Synes det er egoistisk av par og måtte sitte sammen. Ikke alltid, jeg har anoreksi og ville aldri gått i et bryllup dersom jeg ikke var sikker på at jeg fikk sitte sammen med mannen min. I det siste bryllupet vi var i så ble vi plassert på enden slik at vi satt "alene" dette satte jeg stor pris på.
razmatazz Skrevet 29. mai 2007 #16 Skrevet 29. mai 2007 I vårt bryllup var det få som ikke kjente andre enn partneren, men i disse tilfellene satt vi paret slik at de kunne snakke sammen (enten ved siden av eller ovenfor hverandre). Ellers ble par splittet og plassert med venner. Deretter ble vennegrupper blandet for å unngå de samme vanlige gjengene. Har fått mange positive tilbakemeldinger på ordningen. Jeg ville aldri splittet et par for å plassere dem med folk de ikke kjenner! Men synes det virker rart å overhodet ikke kunne skille par som har andre venner/bekjente/familie de kan være sosiale med...
Rosalie Skrevet 29. mai 2007 #17 Skrevet 29. mai 2007 I et bryllupet jeg var i, så var jeg singel. Ble plassert som fyllstoff mellom andre par. Disse parene var mest opptatt av hverandre, ikke spesielt hyggelig for meg. Synes det er egoistisk av par og måtte sitte sammen. Så fordi de single er redd for å kjede seg, skal heller ikke par få ha det topp under middagen. Men jeg ville nok ikke satt de single alene blant par, men den enkelte ved siden av noen de kjente fra før. Jeg ville forøvrig blitt kjempeskuffet om jeg ikke fikk sitte sammen med samboeren min i bryllup. Man legger ganske mye tid og krefter, og penger, ned i det å reise i bryllupet til noen, og da ikke en gang få sitte sammen med sin kjære - holde litt hender og småskravle litt, blir for dumt. Forøvrig pleier som regel den ene i paret å kjenne flere i bryllupet enn den andre, og da er det godt for den som ikke kjenner så mange å kunne bruke partneren sin som litt krykke. Jeg ville heller ikke vært noe godt selskap for bordkavaleren min dersom jeg ikke fikk sitte med partner - jeg ville blitt skuffet, og når jeg er skuffet blir jeg mutt og mer eller mindre taus som en østers.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2007 #18 Skrevet 29. mai 2007 Det er vel forskjell på smalltalk og gode samtaler med venner man ikke treffer så ofte lenger? Vi er tydeligvis forskjellige, noen og enhver, men jeg mener trivselsfaktoren er vel så avhengig av at man setter sammen et spennende bord enn at man sitter ved siden av den man sitter ved siden av alle andre dager i året. I mitt tilfelle trodde bruden at det var full klaff å plassere meg der hun gjorde. Noe det ikke var.Jeg klarer meg fint et par timer uten min mann:) Men at det er kjekkere å ha han ved siden av meg, helt klart.Så i mitt tilfelle så betyr det ingenting at jeg har min mann ved min siden alle andre dager iåret. Det er hverdager, her var det fest. At vi da er sammen setter vi stor pris på.Gode samtaler med gode venner er flott,men har ennå til gode å få sitte ved siden av gode venner, heller fremmede og bekjente. Det hadde jo vært helt topp å få sitte ved siden av min mann _og_gode venner:) Til deg som synes det er egoistisk at par vil sitte sammen,-skal vi "straffes" fordi vi er to? Jeg var som sagt singel i et bryllup og det var kjekt. Kan ikke helt se for meg at jeg skulle ønske å splitte par fordi jeg var singel...
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2007 #19 Skrevet 29. mai 2007 Man trenger da ikke sitte sammen med partner for å ha det bra under middagen, da synes jeg man er temlig grodd fast. Middagen er jo en perfekt mulighet til å bryte isen sammen med andre gjester slik at man kan få en god stemmning resten av festen.
Rosalie Skrevet 29. mai 2007 #20 Skrevet 29. mai 2007 Man trenger da ikke sitte sammen med partner for å ha det bra under middagen, da synes jeg man er temlig grodd fast. Middagen er jo en perfekt mulighet til å bryte isen sammen med andre gjester slik at man kan få en god stemmning resten av festen. Er begrenset hvor mange timer jeg kan snakke om været og jobb og utdanning, altså. Og jeg reiser ikke i bryllup for å få masse nye venner, og jeg er slett ikke veldig interessert i å bli kjent med brudgommens single fetter som jeg aldri kommer til å treffe igjen. For øvrig er min erfaring at samme hvordan brudeparet har blandet familie og vennegjenger under middagen, så trekker "gamle" vennegjenger sammen igjen under festen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå