Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2003 #1 Skrevet 9. mars 2003 har 8 timers dag noen ganger opp til 10 timers arbeidsdag men har fått beskjed om at vi ikke har rett på matpause..jeg spurte flere ganger for jeg trodde jeg hadde hørt feil men neida sånn var det der så det så.. ikke rett på matpause og ikke rett til å spise der i det hele tatt... er det virkelig lov å nekte noen å ta matpause????????????????????? og hvor amnge timer kan man egentlig jobbe hver dag før man får overt tid? er mildt sagt fortvila jeg over at sånt går ann... :cry: hva gjør jeg ? HÅPER NOEN HAR NOEN GODE RÅD OG TIPS Å KOMME MED.
Gjest Misha Skrevet 9. mars 2003 #2 Skrevet 9. mars 2003 Du har rett på matpause hver fjerde time. Jobber du mer enn åtte timer skal du ha mat før du fortsetter. Er dette uplanlagt overtid har du krav på mat fra arbeidsgiver. Og noe annet skal du ikke godta
Usikker Skrevet 9. mars 2003 #4 Skrevet 9. mars 2003 Loven er vel klar på dette punktet - selvfølgelig skal man ha matpause!
Gjest Liten Skrevet 9. mars 2003 #5 Skrevet 9. mars 2003 du har krav på matpause, men ikke nødvendigvis med lønn
Fiola Skrevet 9. mars 2003 #6 Skrevet 9. mars 2003 Jeg tror det er etter 5 timer nå. Da har du rett til en halv time pause, men det er uten lønn.
RoadQueen Skrevet 9. mars 2003 #8 Skrevet 9. mars 2003 Arbeidsmiljøloven §51 fastslår retten til pauser, i hovedregelen gjelder dette: Dersom arbeidstida er over 5 1/2 time i døgnet, skal arbeidet avbrytes med minst en hvilepause. Pausen fastsettes ved skriftlig avtale mellom arbeidsgiveren og arbeidstakerne eller deres tillitsvalgte, men slik at pausene til sammen skal være minst 1/2 time hvis arbeidstida er minst åtte timer i døgnet. Når virksomhetens art gjør det nødvendig, kan arbeidsgiveren i stedet for pause som nevnt i første ledd, la arbeidstakerne innta sine måltider i pauser under arbeidets gang og slik at arbeidstakerne, om nødvendig, hele tida må oppholde seg på arbeidsstedet. I slike tilfelle og i tilfeller hvor det ikke finnes tilfredsstillende spiserom eller hvilerom, skal pausen ansees som en del av arbeidstida. Når arbeidstaker blir pålagt overtidsarbeid av mer enn to timers varighet etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstakeren først gis en pause på minst en halv time.
Edie Skrevet 9. mars 2003 #9 Skrevet 9. mars 2003 Les i loven selv her: http://www.lovdata.no/all/tl-19770204-004-010.html#51
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2003 #10 Skrevet 10. mars 2003 Du blir nok trekt for den,så nyt din mat i fred og ro. Tipper du er i en privat bedrift hvor sjefen er eieren og ikke har satt seg inn i lovverket.
Nelle Skrevet 10. mars 2003 #11 Skrevet 10. mars 2003 ...jeg tipper du jobber på McDonalds eller tilsvarende kapitalistiske stor-utnytter av ung (og til dels uvitende) arbeidskraft. Nelle
Tusenfryd Skrevet 11. mars 2003 #12 Skrevet 11. mars 2003 Og jobber man i en liten enmannsbetjent forretning, kan man vel ikek akkurat lukke og gå i en halvtime heller...? Mange små parfymerier, blomsterforretninger, kiosker etc. som har det sånn. Da spiser man når det ikke er kunder tilstede. Krav på er en ting - praktisk gjennomførbart er noe annet. Men da skal det i alle fall kompenseres skikkelig for.
Steggen Skrevet 11. mars 2003 #13 Skrevet 11. mars 2003 Som lova seier skal matpausa vera betalt dersom du ikkje kan forlate arbeidsplassen for å ete. For at arbeidsgjevar skal sleppe å betale for matpausa skal det også vera tilgang på ordna kvilerom/spiserom. I småbutikkar o.l. må difor matpausa reknast som ein del av arbeidstida og vera betalt.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2003 #14 Skrevet 11. mars 2003 har hatt mange jobber der vi nærmest stappa inn maten mens kundene hang over oss.. men betalt matpause var det ikke snakk om.. ikke for de fast ansatte som hadde jobbet der i årevis heller.. det er stor forskjell på privat og offentlig.. husk det nå.. !
RoadQueen Skrevet 11. mars 2003 #15 Skrevet 11. mars 2003 Det er nok desverre det selv om arbeidsmiljøloven gjelder for begge sektorer.
*Lavendel* Skrevet 14. mars 2003 #16 Skrevet 14. mars 2003 Ble rett og slett nysgjerrig på hvor du jobber, Gjest....?? Ikke matpause?? Høres jo helt sykt ut....!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå