Gjest Gjest_Litago_* Skrevet 28. mai 2007 #1 Skrevet 28. mai 2007 Jeg har lyst til å flytte ut av redet snart, men spørsmålet er hva som er mest gunstig for meg. Jeg har hørt folk som sier at boligmakedet er på topp og at renten holder på å stige, så boligprisene vil synke snart. Det er ikke så lett å finne en rimelig leilighet til leie for enslige. For en ok leilighet så er prisen ganske høy. Hva anbefaler dere, å leie en leilighet sammen med en venn f. eks, eller å kjøpe seg en leilighet selv? Jeg trenger ikke lån for å kjøpe meg leilighet. Hvis boligprisene vil synke litt, så er det vel gunstigst å vente litt også plassere pengene i andre ting? Jeg bor i Bergen.
Helen Skrevet 28. mai 2007 #2 Skrevet 28. mai 2007 Det må da helt klart lønne seg på å kjøpe i stede for å leie siden du slipper lån. Skal du leie må du sikkert ut med 5-6000,- pr mnd og så mye renter får du neppe på pengene i banken eller andre fond. Selv om boligprisen skulle synke så taper du nok mer på å leie enn å kjøpe for så mye synker ikke boligprisene.
Arkana Skrevet 28. mai 2007 #3 Skrevet 28. mai 2007 Husk at når du eier bolig selv er det ikke kun boligprisene som teller, men det at du faktisk betaler ned på et lån, altså at du betaler til deg selv. Tenk deg at prisen på boligen din ikke øker i det hele tatt. Når du selger etter noen år har du likevel mindre lån enn du hadde da du først kjøpte boligen, og forskjellen mellom boligens verdi og restlånet ditt er penger du har spart og som du ikke hadde fått om du hadde leid.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2007 #4 Skrevet 28. mai 2007 Husk at når du eier bolig selv er det ikke kun boligprisene som teller, men det at du faktisk betaler ned på et lån, altså at du betaler til deg selv. Tenk deg at prisen på boligen din ikke øker i det hele tatt. Når du selger etter noen år har du likevel mindre lån enn du hadde da du først kjøpte boligen, og forskjellen mellom boligens verdi og restlånet ditt er penger du har spart og som du ikke hadde fått om du hadde leid. Den er jeg med på, men nå har jeg egenkapital slik at jeg ikke trenger lån. Dessuten så må en betale husleie i de fleste leilighetene jeg har sett, selveier leiligheter også. alt fra 2-4000 kr/mnd. Jeg har funnet noen selveier uten leie eller lite, men da er de enten for små eller så er de alt for dyre (type luksusleiligheter). Hvis boligprisen blir låst eller synker litt, og at jeg kanskje må betale fellesutgifter og slikt så er det vel egentlig et fett om jeg leier en leilighet sammen med en? F. eks jeg fant en del leiligheter på rundt 80 kvm rett utenfor byen til 7000 kr mnd. Hvis jeg leier sammen med en kompis så er det bare 3500 pr mnd. Er bare en tanke fra min side da, men hva mener dere?
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2007 #5 Skrevet 28. mai 2007 Hva som er best avgjørelse for deg kommer an på tidsperspektivet ditt. Det koster å selge i form av meglerutgifter (ev dokavg til staten), samt skatt av gevinst hvis man ikke bor lenge nok i leiligheten. Du er ung og har kanskje ikke halt klare planer for hva du skal av studier/jobb framover? For min egen del syntes jeg det var veldig deilig å leie hybel da jeg flyttet ut fra foreldrene: da slipper man å tenke på annet enn å betale husleia, hvis det er problemer med et rør el kan man bare ringe huseier for å fikse det. Dessuten syntes jeg det var OK å ha prøvd å bo i kollektiv. Men hvis du har penger du må plassere er jo bolig regnet som beste spareform for privatpersoner.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2007 #6 Skrevet 28. mai 2007 hvor mye koster det egentlig å kjøpe eller å selge en bolig? Hvis jeg kjøper en leilighet til en pris, hva er det jeg må betale utenom? Hva er det liksom som er med i prisen? Når jeg eventuelt skal selge boligen igjen hva er det jeg må betale da? For megler og eventuelt skatt hvis jeg selger før jeg har bodd der i 12 mnd? Noe mer? Sånn ca hvor masse prosent utgjør de forskjellige tingene av summen?
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2007 #7 Skrevet 30. mai 2007 I tillegg til kjøpesummen kommer: For selveier: Dokumentavgift til staten på 2,5% av kjøpesummen, tinglysing skjøte kr. 1548,-. Om du skal ha lån (ser du ikke skal det, men skriver inn alikevel for andres del) så koster det kr. 1935,- å tinglyse obligasjonen til banken + 172,- for en sluttatest. Borettslag: Tinglysing "skjøte" kr. 430,- Evt. tinglysin obligasjon kr. 430,- + sluttattest kr. 172,- Eventuell boligkjøperforsikring kommer i tillegg. Skatt: Du må ha eid og bebodd boligene minimum ett av de to siste årene for å slippe skatt. Selge: Kommer jo an på hvilken megler du bruker osv. Det kommer meglerprovisjon, markedsføring, og utlegg som pantattest, innhentelse av kommunale opplysninger. evt. info fra BBL, sperre av eiendommen (så du ikke kan låne opp mens du selger), takst/tilstandsrapport/boligsalgsrapport, og evt. boligsalgsforsikring/eierskifteforsikring. Hilsen eiendomsmegleren
Gjest Gjest_litago_* Skrevet 31. mai 2007 #8 Skrevet 31. mai 2007 Takk for svar folkens Jeg er litt usikker nå... Snakket med foreldrene mine i dag og pappa likte ikke at jeg skal kjøpe akkurat nå. Han sa at han brant seg sist boligmarkedet var slik det er nå. Han kjøpte en liten leilighet til 250.000 kr, det var en del for over 20 år siden. Når han flytte sammen med mamma så solgte han leiligheten og tapte faktisk 50.000 kr på det. Altså 1/5 del av summen ble tapt, og det er en del. En tilsvarende leilighet i dag koster ca 1,2-1,4 mill og det tilsvarer da et tap på 240-280.000 med dagens verdier. Han sa at han ville ha ventet litt og sett an utviklingen også leiet en leilighet til da. Pappe er litt gründer, pluss han driver med å invisterer penger og slikt, så han kunne hjelpe meg litt med å plassere pengene mine eventuelt sa han. Hva tror dere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå