Gå til innhold

Gifte seg på impuls

Anbefalte innlegg

Gjest alt-på-impuls
Skrevet

Går det an å gifte seg på impuls i Norge? I kirke, eller hos byfogden. Eller må alt rett og slett planlegges (blææh) ? :sjenert:

Er ikke alle som drømmer om store bryllup. :hallo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hva du mener med impuls. Hvis du mener å bestemme seg om morgenen og så stikke innom tinghuset/sorenskriveren litt senere på dagen, så går ikke det. For å få gifte seg i Norge må man ha ekteskapsbevilling og den tar det vel, så vidt jeg husker (Og jeg kan huske feil!) ca. fire uker å få etter at man har sendt inn de nødvendige papirene.

Gjest alt-på-impuls
Skrevet

Takk for svar Leomannen, så kjedelig og måtte vente hele 4 uker på den skiten der. :forvirret:

Der sprakk drømmen min om et Las Vegas-bryllup. :tristbla:

Skrevet

Man må dessuten gjøre en avtale med vigsleren, enten det nå er en dommer eller prest, på forhånd. Ut over papirene og avtalen om selve vigselen, er det ingen krav til antrekk, arrangement etc.

Vil du absolutt gifte deg på impuls, kan du fly til Las Vegas! Ekteskap inngått av to norske statsborgere der er i utgangspunktet ikke gyldige i Norge, men så vidt jeg vet kan de godkjennes i ettertid dersom det kan dokumenteres at vilkårene i norsk lov var oppfyllt på tidspunktet for ekteskapsinngåelsen.

Skrevet
Takk for svar Leomannen, så kjedelig og måtte vente hele 4 uker på den skiten der. :forvirret:
Leomannen ligger på sofaen og ser film! ;) Leo derimot er en dame med et mannsnavn som nick. Er ikke på noen måte fornærmet og det er jo ikke så godt å vite. Synes bare det er litt morsomt... Beklager! Helt OT!
Gjest alt-på-impuls
Skrevet

Hehe, okay, sorry da Leodamen! :tommel:

Superkjipt at det ikke går an i Norge, men forstår det jo, de prøver å avverge at folk gifter seg på impuls, ellers hadde skilsmisse-raten vært over 90 %. :overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er bra at det ikke er mulig å gifte seg på impuls i Norge, et løfte om evig troskap er ikke noe man gir på impuls.

Skrevet

Der sprakk drømmen min om et Las Vegas-bryllup. :tristbla:

Men hvis du går og drømmer om et Las Vegas-bryllup, da kan du vel neppe kalle det en impulshandling. Det høres som om du ønsker å være spontan bare du får tenkt deg om :-)

Gjest Fairy
Skrevet

Nei desverre. Sitter og venter på ekteskapsbevillingen selv, og ønsker at vi allerede var gift. Drømmer ikke om stort bryllup. Det er livet etterpå, som mann og kone, som er det viktige i mitt hode.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei desverre. Sitter og venter på ekteskapsbevillingen selv, og ønsker at vi allerede var gift. Drømmer ikke om stort bryllup. Det er livet etterpå, som mann og kone, som er det viktige i mitt hode.

Handler jo ikke om at man må ha noe stort bryllup, bare at man må tenke seg litt om før man lover å dele resten av livet sammen.

Gjest Fairy
Skrevet
Handler jo ikke om at man må ha noe stort bryllup, bare at man må tenke seg litt om før man lover å dele resten av livet sammen.

Ok skjønner selvfølgelig det og syns egentlig at det er en bra ting at det er sånn det fungerer. Blir bare litt frustrert av all ventinga. *utålmodig*

Gjest Gjest
Skrevet
Ok skjønner selvfølgelig det og syns egentlig at det er en bra ting at det er sånn det fungerer. Blir bare litt frustrert av all ventinga. *utålmodig*

Det kan jeg også skjønne ;)

Gjest alt-på-impuls
Skrevet
Men hvis du går og drømmer om et Las Vegas-bryllup, da kan du vel neppe kalle det en impulshandling. Det høres som om du ønsker å være spontan bare du får tenkt deg om :-)

Okey, spontan, da lærte jeg meg noe nytt i dag og da. :tommel:

• 3 år senere...
Skrevet (endret)

Det kommer an på hva du mener med impuls. Hvis du mener å bestemme seg om morgenen og så stikke innom tinghuset/sorenskriveren litt senere på dagen, så går ikke det. For å få gifte seg i Norge må man ha ekteskapsbevilling og den tar det vel, så vidt jeg husker (Og jeg kan huske feil!) ca. fire uker å få etter at man har sendt inn de nødvendige papirene.

Gammel tråd ja. Men det kan være folk som lurer allikevel.

Min bror og min svigerinne har 10 års bryllupsdag i år. Og de ga 24 timers varsel på at de skulle gifte seg. Ingenting var planlagt, men det gikk. Nå hører det med til historien at min onkel er pastor med vigselsrett, og at jeg er forlover for min svigerinne, og hennes bror for min bror. Hvordan de fikk det til med å få papirer godkjent er jeg faktisk ikke sikker på, men det gikk.

Endret av fruBeist
Skrevet

Det er ihvertfall 2 ukers behandlingstid på folkeregisteret, så jeg tviler på at det er mulig å gjøre det på 24 timer nå for tiden. Riktignok har jeg hørt om at man kan få inn hastesaker hvis man har glemt seg, men jeg venter fortsatt på våre papirer med kun litt over en uke igjen.

Men dere kan jo sende inn papirene nå, og så være spontane senere likevel? De er tross alt gyldige i 4 måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...