Gjest Problemus Skrevet 28. mai 2007 #1 Skrevet 28. mai 2007 Hei! Av flere anledninger er jeg i en skikkelig økonomisk krise - som jeg har oversett over lengre tid. Men nå er jeg lei av stadige trekk i lønna og skuffer full av uåpnede brev. Nå vil jeg ha styring og kontroll igjen. Det spiller ingen rolle om det betyr stiv økonomi framover - for det har jeg nå også da de altid trekkes maks av lønnen min. Er det noen der ute som har erfaringer med å forhandle med inkassobyråene selv? Hvordan startet dere? Og hva klarte dere å få igjennom av avtaler som gikk å holde? Jeg er klar over at flere nå sikkert vil råde meg til å ta kontakt med kommunen da jeg har krav på hjelp fra dem. Jeg har prøvd dette, men det jeg møtte der var en skikkelig uhjelpelig person som var 50% sykemeldt og ga klart utrykk for at hun egentlig ikke hadde tid til slikt. Så akkurat nå er det ikke aktuelt. Er det noen med erfaring der ute som kan svare på noen spørsmål og komme med noen tips?
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2007 #2 Skrevet 28. mai 2007 Har ikke egne erfaringer å dele med deg, men jeg vet at flere har fått hjelp gjennom Gjeldsoffer-Alliansen. Det kan være verdt å sjekke hjemmesidene deres, eventuelt melde seg inn der. www.gjeldsoffer-alliansen.no/
diddi Skrevet 28. mai 2007 #3 Skrevet 28. mai 2007 Jeg har jobbet med å godta/avslå slike forslag. Det kalles for frivillige utenrettslige gjeldsordninger, og dette må være forsøkt før man kan søke om rettslig gjeldsordning. Sett opp en oversikt over alle kreditorene dine. Tilskriv dem for å få nøyaktige summer (da har du dokumentasjon). Deretter setter du opp hva du tjener, hva du betaler for å bo. (Jeg går ut fra at du ikke betaler ned på noe boliglån. Dersom du gjør det, så vil forslaget innebære kun rentebetjening av boliggjelden.) Kreditorer med trekk er neppe interessert i å droppe trekket dersom de får inn pengene på denne måten innen kort tid. Men dersom du antakelig vil søke om rettslig gjeldsordning om de ikke aksepterer, så kan det være interessant også for disse. Mulig at du bør sette opp at du ser for deg å betjene de minste kreditorene først. På den måten blir du kvitt disse, og kan konsentrerer deg om de større etterhvert. Betalingsplanen bør vise når du betaler de forskjellige regningene, og med hvor mye. Så kan du be om rentefrys fra samtlige kreditorer i perioden (det betyr at de ettergir noe; renter som løper.) Eller du kan forsøke å samle alt i ett lån (om du får det i en bank). Det vil være det enkleste å betjene.
Gjest Problemus Skrevet 29. mai 2007 #4 Skrevet 29. mai 2007 Hei diddi! Da er jeg iallfall på riktig vei - akkurat slik jeg har begynt. Men det jeg er redd for er at dersom jeg konsentrerer meg om å bli kvitt de små først komme de som har større beløp til å gå å få trekk rett fra lønnen min. Da har jeg plutselig ikke mulighet til å holde de avtalene jeg allerede har gjort. I det utkastet jeg har skrevet som jeg tenker å sende til alle kreditorene mine ber jeg dem om ikke å kreve trekk i lønn, men heller komme med forslag til hva de kan tilby av nedbetalings ordninger. Er dette lurt av meg? Jeg ser for meg en periode på 2 år der jeg skal klare å betale ned all gjeld. Kan jeg be om så lang periode med rentefrys? Er det lurest å betale unna noen først eller litt hos alle hele veien? Jeg har også laget utkast til ett brev jeg tenker å sende til namsmannen. Der jeg skriver litt om min situasjon og ber om mulighet til å ordne selv og at de avtaler jeg klarer å få laget blir tatt hensyn til ved evnt tvangstrekk. Er det noe poeng i å gjøre det tror du? Tusen tusen takk for bidraget ditt så langt. Går litt opp og ned når det gjelder følelsen om jeg kan lykkes i dette på egen hånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå