Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Tittelen sier vel sitt.

Jeg lurer ganske enkelt på hva dere gjør for å sikre dere økonomisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lever ikke over evne, kjøper ikke på avbetaling, tar ikke opp kredittlån. Trekker en viss sum rett fra lønnskonto til "krisekonto" hver måned, nedbetaler gjeld. Har også tenkt på gjeldsforsikring og evt pensjonssparing.

Skrevet

Boligen vår er vår største trygghet tror jeg. Den er verd dobbelt så mye som det vi har i gjeld i alle fall.

Vi har to BSU-kontoer som vi ikke har rørt ennå (de er ikk akkurat smekkfulle, men likevel..). En sikkerhet som får oss gjennom i alle fall 4 måneder med renter og avdrag om det skulle gå skikkelig galt.

Vi har kontoforsikring og ellers andre forsikringer som gjør at vi ikke står på bar bakke om det skulle skje noe med en av oss (død eller uførhet).

Gjest Gjest
Skrevet

Etter å ha slitt med kreditt, studie og billån i flere år nå, har jeg klippet kredittkortet i to, og det jeg for inntil et par måneder siden brukte på nedbetaling av gjeld, setter jeg nå innpå BSU-konto og høyrentekonto. Låner aldri bort penger, brant meg på å låne til ei venninne "som skulle betale tilbake etter hun hadde vært i minibanken", fikk til nød igjen penga etter et halvt år da hun var dritlei av at jeg maste om dem... Dessuten legger jeg av penger på en annen konto til de store regninger som ikke betales hver mnd, årsavgift, tvlisens, forsikring og lignende. Pensjonssparing gjennom jobben.

Skrevet

Jeg har til en hver tid rundt hundre tusen på sparekonto, ellers får jeg 'skremmende' god støtte hjemmefra når det gjelder kjøp av leilighet og etablering senere i livet (ikke noe jeg har bedt om.) Ellers prøver jeg generelt å ikke rote meg borti noe tull. :)

Skrevet

Leiligheten er nok der den største sikkerheten vår ligger, vi kjøpte på et gunstig tidspunkt i en del av byn som har vært i stor vekst de siste årene. Regner med at den går for rundt en million mer enn vi har i lån på den nå.

Ellers sparer jeg fullt i BSU hvert år, samt har spareavtale i fond hvor jeg setter av en fast sum i måneden.

Har ellers noen pensjonsbrev som mormor tegnet for meg som gir meg en viss månedlig inntekt fra jeg fyller 62. Når jeg er ferdig med studiene og kommer meg ut i full jobb kommer jeg nok til å begynne med en eller annen form for privat pensjonssparing.

Vurderer å tegne livs- og uføreforsikring når forsikringen på bil/innbo skal fornyes om noen måneder.

Gjest Jytte
Skrevet

Huset er min beste sikring. Utenom det så har jeg kjempegode forsikringer gjennom jobben, sparer i aksjer hver måned og så har jeg kunstsamlingen min ...

Ellers bruker vi det vi har ...

Skrevet

Jeg styrer unna forbrukslån, kjøp på avbetaling osv. Bruker i blant mastercardet, men kun slik at jeg kan innfri hele beløpet når regningen kommer. Jeg har stort sett alltid minimum 10.000 på brukskontoen (jeg føler meg fattig og utilfreds om jeg ikke har dette).

Ellers sparer jeg hver måned et fast beløp i aksjefond (langsiktig sparing). Betaler ned på lån hver måned. Jeg kjøpte min første bolig i fjor, så jeg prioriterer derfor å betale ned litt ekstra. Kommer til å gjøre det frem til vi er innenfor 60% gjeld i forhold til boligens verdi. I motsetning til mange andre unge, hadde jeg spart deler av studielånet mitt og brukte det som EK når jeg kjøpte leilighet. Fikk derfor en god start på "nedbetalingen". Jeg har i tillegg ca 70.000 i EK i bil.

Jeg har forsikring på død og uførhet gjennom jobben, men jeg vurderer å tegne en tilleggsforsikringer på dette området.

Skrevet

Bruker ikke mer enn hva vi har. Dersom vi betaler noe med kredittkort (f.eks reise på nettet osv) betaler vi gjelda med en gang den forfaller. (altså betaler hele summen.. ikke lar det gå over lengre tid)

Setter av en fast sum hver mnd til regninger, mat, bensin og andre utgifter. Har leilighet og har kort nedbetalingstid.. skulle det knippe er det mulig å forlenge denne.. har bsu som jeg sparer fult i hvert år..

Setter av penger på en sparekonto hver mnd og har en buffer på minst en mnds lønn (dvs.. at jeg er liksom i null når jeg har en mnds lønn på sparekontoen.. det over kan brukes på store ting... slik som ferieturer og dyre kjøp)

Skrevet

Jeg bruker ikke penger jeg ikke har. Dvs, skal jeg kjøpe meg noe så sparer jeg til jeg kan betale hele summen med en gang, uten at det går utover økonomien i stor grad.

Jeg flytter alt som blir til overs per måned over på sparekontoen, og prøver å leve sparsomt, men fornøyelig samtidig.

Bortsett fra det gjør jeg ikke så mye, utenom å kjøpe rimelige varianter av ting og tang fremfor det dyre.

Skrevet

Har leilighet som forhåpentlig har steget i verdi. Setter dessuten av et beløp på sparekonto hver måned og har aksjefondssparing med både månedlig trekk og ett som jeg setter inn når jeg synes jeg kan. Har benyttet meg av den lave renta til å betale ned boliglån fortere enn jeg måtte, og det setter meg i en brukbar posisjon nå når renta er på vei opp.

Ellers bruker ikke jeg heller penger jeg ikke har, dvs. jeg bruker kredittkort ved reiser og netthandel, men betaler hele fakturabeløpet når fakturaen kommer.

Skrevet

Har 800000 i lån på en leilighet som nå er verd 1,8 mill. Har spart ferdig bsu, så der er det nærmere 130000, sparer 2000,- i måneden i aksjefond (har ca 80000 der nå) og har betalt ned hele studielånet mitt. Er ganske fornøyd med det siden jeg bare er 29.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...