Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjorde det slutt med min samboer og flyttet fra han for 2 uker siden. Jeg har aldri sluttet med å være glad i han, men jeg trengte litt tid for meg selv. Han tok bruddet veldig tungt, men vi har vært venner siden bruddet. Helt til helgen..

Vi hadde kranglet tidligere på dagen, så jeg ville ordne opp.. Jeg dro på byen hvor jeg viste at han også var og spurte om han ville prate med meg. Han møtte meg og vi satt oss ned og begynte å prate. Men plutselig fikk han et skikkelig raserianfall. Han skrek det høyeste han kunne til meg at jeg ikke ville ha han som uvenn, at han skulle sende masse folk på meg og han skrek ut mange personlige ting om meg som jeg ikke ville at noen skulle vite. Så tok han vesken min og kastet den hardt i bakken, så tingen mine datt ut og noe ble ødelagt. Forbipasserende begynte å reagere og prøvde å dra meg vekk, der jeg satt gråtende å bare så på han. Jeg sa at det gikk greit, men til slutt fikk jeg nok og prøvde å komme meg bort fra han. Da tok han løpefart og kastet meg inn i veggen. Han trykket meg opp mot veggen og skrek masse stygt til meg. Da kom 2 gutter bort og ba han om slippe meg. Han gadd ikke å høre, så de fløy på han. Andre gutter/menn reagerte også, og det var vel 10 stk som banka han, en kom med planke. Men etter noen min. kom politi og kastet han i håndjern og i fyllearresten.

Jeg snakker ikke med han nå og det burde jeg kanskje være glad for, men jeg savner han uffatelig mye. Han har aldri gjort noe sånt mot meg før, og han kan ikke selv huske å ha gjort det for han var så full. I første omgang tror jeg det er best at vi ikke snakker med hverandre, men burde jeg tilgi han ettervert? Jeg tenker på han hele tiden og de gode stundene vi hadde sammen. Savner han skikkelig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan ikke være sammen med en som setter din egen helse i fare. Du kan være glad i ham det kan du, ingen kan nekte deg det, men jeg vil sterkt råde deg til å holde deg borte fra ham likevel.

Du har ingen sikkerhet for at dette ikke kan skje igjen når det ikke er andre tilstede som kan redde deg.

Skrevet

Gå for all del ikke tilbake til en mann, som har vist slike voldelige tendenser

Skrevet
Er ikke du gravid med han også?

Jeg var det, men mistet barnet etter 9 uker.

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Det er nå du skal være glad dere ikke bor sammen lengre, og at dere ikke skal ha barn sammen. Når han mister kontrollen på denne måten, da har han seriøst store problemer. Du har gjort det rette. Ikke gå tilbake. Jeg vet det er tungt nå, men du må se framover og tenke på deg selv. Det er ikke sånn det skal være. Du fortjener noe bedre. Lykke til.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Det er ikke greit å reagere slik han gjorde, ikke om det så bare er en eneste gang. Du kan tilgi han i den forstand at du ikke trenger å være sint på han, og muligens også bli venner med han en gang, men han fortjener ikke å være i et forhold med noen han har vært voldelig mot. Det er i hvert fall mitt prinsipp.

Skrevet

Jeg må bare først si at jeg synes ikke det var særlig lurt av deg å dra etter ham på byen for å ordne opp i ting. Det er aldri lurt å diskutere når man har drukket. Du burde ha ventet til dagen etter når begge var edru.

Nei, jeg synes ikke du burde ta ham tilbake. Om du vil tilgi han det han gjorde må du nesten vurdere selv. Alle tenker på de gode stundene etter det har blitt slutt, men det er ikke jo de gode stundene som gjør at det ble slutt.

Skrevet
Jeg må bare først si at jeg synes ikke det var særlig lurt av deg å dra etter ham på byen for å ordne opp i ting. Det er aldri lurt å diskutere når man har drukket. Du burde ha ventet til dagen etter når begge var edru.

Nei, jeg synes ikke du burde ta ham tilbake. Om du vil tilgi han det han gjorde må du nesten vurdere selv. Alle tenker på de gode stundene etter det har blitt slutt, men det er ikke jo de gode stundene som gjør at det ble slutt.

Nei det var dumt av meg, det vet jeg. Men vi har aldri hatt sånne problemer før og jeg var åpen for å bli venn med han ,ikke diskutere. Derfor ble jeg veldig overrasket over hvordan han reagerte, når jeg følte at jeg ikke hadde gitt han noen grunn til å reagere sånn.

Gjest Camillo
Skrevet
Nei det var dumt av meg, det vet jeg. Men vi har aldri hatt sånne problemer før og jeg var åpen for å bli venn med han ,ikke diskutere. Derfor ble jeg veldig overrasket over hvordan han reagerte, når jeg følte at jeg ikke hadde gitt han noen grunn til å reagere sånn.

Det var ikke lurt av deg å ta det opp med ham ute, men det betyr ikke at han kan unnskyldes for det han gjorde.

Skrevet

Dette er andre gangen en kjæreste er voldelig mot meg. Den forrige kjæresten min var mye værre og jeg har klart å tilgi han, men ikke glemt. Men jeg lurer på om det er noe jeg gjør galt, siden jeg stadig ender opp i sånne situasjoner?

Gjest Blondie65
Skrevet

Det å kunne tilgi er en viktig del av den prosessen det er å gå videre i livet. Mange forvirrer det å tilgi med det å akseptere adferd.

Man tilgir fordi man innser at det har en best av selv også. Det er noe helt annet enn å ta en person tilbake eller la dette hende igjen, som er aksept.

Du skal tilgi han kun hvis han er verdig tilgivelse - dvs at han angrer det og ber om tilgivelse. Selv om han ikke husker å ha gjort det så er der vel en haug med vitner samt politi som kan fortelle han hvordan han oppførte seg. DET bør være nok for han til å kunne si: slikt er ikke akseptabelt, unnskyld.

Jeg har selv en gang i blackout fylla gjorde noe utrolig tåpelig og uakseptabelt, som jeg ikke husket. Jeg ba om unnskyldning uforbeholdent når jeg ble gjort kjent med hva jeg hadde gjort. Jeg drikker meg ikke blackout full flere ganger ... (dette er en av tre ganger i mitt liv det har skjedd over mange år ...)

Jeg har også opplevd at folk i blackout fylla har gjort helt ufattelig pinlige, tåpelige og farlige ting, for deretter å unnskylde seg med når de ble konfrontert med det og bedt om å beklage og be om unnskyldning: jammen jeg var jo full. Det holder ikke ...

En person som forandrer seg så totalt i fylla bør du holde deg langt unna. Det er det sunneste. At du er glad i han er fullt forståelig, det går ikke over av seg selv. Men en slik person er farlig for deg og du bør holde deg langt unna.

Skrevet
Det var ikke lurt av deg å ta det opp med ham ute, men det betyr ikke at han kan unnskyldes for det han gjorde.

Ser at det kan se ut som i det første innlegget mitt at jeg kun dro på byen for å snakke med han. Det gjorde jeg ikke,jeg skulle ut uansett og det skulle han også. Så vi ville uansett møtt på hverandre. Jeg ville bare ordne opp før vi dro på utestedet, istede for å stå der å krangle og ødelegge for de var sammen med.

Gjest Blondie65
Skrevet
Dette er andre gangen en kjæreste er voldelig mot meg. Den forrige kjæresten min var mye værre og jeg har klart å tilgi han, men ikke glemt. Men jeg lurer på om det er noe jeg gjør galt, siden jeg stadig ender opp i sånne situasjoner?

Nei det er ikke deg. Du må ikke tro det.

Det kan være at du tiltrekkes av en bestemt type menn, men det er ikke din feil at de slår. Det er deres ansvar - ikke ditt.

Skrevet

Av og til går det bare ikke an å være venner med Xen sin. Stort sett fordi man ikke har den følelsesmessige balansen/ avstanden (den ene vil mer enn den andre og prøver å bli sammen igjen). Han har vel nå bevist at han ikke vil være venn, og da synes jeg du bare får la ham ta kontakt nå han vil det selv.

Skrevet

Hvordan har disse to guttene behandlet deg før i forholdet? har de hatt tendenser til å skulle bestemme, eller kontrollere? Har de hatt tendenser til å ikke høre på hva du hadde å si, eller ikke bry seg om hva du sa?

Det er aldri en grunn for at noen misshandles og det er ENE OG ALENE den som misshandler sin skyld. Men det et mulig at du velger menn som ikke behandler deg med respekt i utgangspunktet, noe som øker sannsynligheten for at disse også er voldelige.

Jeg lurte lenge på hvorfor jeg alltid endte opp med å bli såret i forholdene mine, både til venner og kjærester. Jeg kom frem til at dette var fordi jeg ikke var så selektiv på hvem jeg omgikk og omgikk menneske som tråkket på meg, og jeg lot dem gjøre dette. Dette økte selvfølgelig sannsynligehten for at jeg endte opp med å bli såret da disse menneskene egentlig ikke brydde seg om meg i utganspunktet, fordi jeg bare ver en hendig person å ha dersom de trengte noe.

Skrevet

Du har ikke gjort noe galt, men kanskje du bare skal la X være X, og ikke ha noe å gjøre med dem etter det er slutt. Noen er jo bare slik at de trenger å få ting på avstand før de kan bli venn med eksene sine.

Skrevet

Det begge 2 har hatt til felles er at de er sykelig sjalue. Og har hele tiden ønsket å ha kontroll på hvor jeg er og hvem jeg er sammen med. Å ha en venn av motsatt kjønn har vært uaktuelt. Han første prøver fortsatt å få meg tilbake, selvom det er 1 år siden det ble slutt. Han andre har prøvd fram til nå, men jeg tror ikke vi kommer til å ha så mye kontakt fremover og jeg tror det var bruddet som fikk han til å reagere sånn som han gjorde.

Jeg har vokst opp uten en farsfigur og det er mulig at det er det som gjør at jeg velger feil menn for meg.

Skrevet
Det begge 2 har hatt til felles er at de er sykelig sjalue. Og har hele tiden ønsket å ha kontroll på hvor jeg er og hvem jeg er sammen med. Å ha en venn av motsatt kjønn har vært uaktuelt. Han første prøver fortsatt å få meg tilbake, selvom det er 1 år siden det ble slutt. Han andre har prøvd fram til nå, men jeg tror ikke vi kommer til å ha så mye kontakt fremover og jeg tror det var bruddet som fikk han til å reagere sånn som han gjorde.

Jeg har vokst opp uten en farsfigur og det er mulig at det er det som gjør at jeg velger feil menn for meg.

Mitt råd er at neste gang du treffer en type som interesserer deg, så bruk god tid på å bli kjent med ham. Inviter ham gjerne med på ting der du har kamerater av deg tilstede. Ved minste tegn til sjalusi bør du revurdere om denne nye er noe å satse på.

Dette med farsfigur kan nok ha litt betydning. Men nå er du iallefall bevisst på det og reflekterer over det. Men bare pass på å ikke bruk det som en "unnskyldning" for dine handlinger slik at du går inn i en slags "offer-rolle."

Skrevet

Det er ingen selvfølge å være venn med en x. Særlig ikke etter kort tid. Bruk god tid før du lar noen komme godt inn på deg, så kan du avbryte når de begynner å vise stygge sider av seg, eks sterk sjalusi.

Gjest Gjest_gjesten_*
Skrevet

Jeg er den som har laget tråden du svarte i om at min kjære bare gikk, depresjoner osv.

Jeg kan forstå hvor vondt denne eksen din har det inni seg. At man nærmest blir halvgal av fortvilelse og ikke helt vet hva man gjør. Smerten er så uoverkommelig at man er halvdød.

MEN! Det unnskylder ikke det han gjorde her. At han er halvgal av sorg og full er antagelig årsaken til at han reagerer som han gjør. Men han har ikke lov til det, og ingen rett til det.

Jeg synes ikke du skal ta han tilbake når han oppfører seg slik. Han har vist en side av seg du ikke visste han hadde. Kanskje visste han ikke selv at han hadde denne siden.

Spørsmålet ditt er likevel om du skal tilgi han. Og på det spørsmålet vil jeg svare et ubetinget ja. Ikke bare fordi at han antagelig er helt fra seg og derfor gjorde noe dumt han kanskje egentlig aldri ellers ville funnet på. Men fordi at ved å tilgi han så frigir du deg selv og den makt han en gang kan ha hatt over deg.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...