LilleOrkide Skrevet 28. mai 2007 #1 Skrevet 28. mai 2007 Om jeg skulle si opp min nåværende jobb, hvor lang oppsigelsestid har jeg da? Har jobbet der litt over et halvt år og har ikke arbeidskontrakt.
Leo Skrevet 28. mai 2007 #2 Skrevet 28. mai 2007 En måned jfr. Arbeidsmiljøloven. Oppsigelsestiden løper fra den første i måneden etter at du har sagt opp. Det betyr at hvis du sier opp i dag, så er din siste arbeidsdag 30. juni. Venter du til etter 1. juni, vil siste arbeidsdag bli 31. juli. Du har arbeidsplikt i oppsigelsestiden og arbeidsgiver har lønnsplikt. Det betyr at du plikter å jobbe i denne perioden med mindre arbeidsgiver fritar deg fra arbeidsplikten og du samtidig fritar dem fra lønnsplikten. Man kan m.a.o. inngå en avtale med arbeidsgiver om å redusere oppsigelsestiden og det er ikke så uvanlig dersom man f.eks. skal rett over i en ny jobb.
LilleOrkide Skrevet 28. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 28. mai 2007 Er det virkelig en hel måned, når man ikke har noen form for kontrakt eller arbeidsavtale?
Leo Skrevet 28. mai 2007 #4 Skrevet 28. mai 2007 Ja, i Aml § 15-3, første ledd heter det som følger: Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak. Regelen er laget slik nettopp for å beskytte arbeidstakere som ikke har kontrakt.
LilleOrkide Skrevet 28. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 28. mai 2007 Takk for svar, Leo. Da skal jeg si opp i morgen.
liv Skrevet 28. mai 2007 #6 Skrevet 28. mai 2007 jepp, så si opp før første juni! Sier du opp 1 juni kan de kreve at du jobber ut juli!
Gjest Gjest_Bente_* Skrevet 4. september 2008 #7 Skrevet 4. september 2008 Hei! Jeg har et spørsmål. Jeg ønsker å si opp jobben min. Har jobbet i jobben siden juletider 07, men først i begynnelsen av august fikk jeg en kontrakt. Jeg lurer på hvor lang oppsigelsestid jeg har, i og med at det ikke står noen plass at jeg har jobbet lenger enn fra august 08? MvH Bente
Rosalie Skrevet 4. september 2008 #8 Skrevet 4. september 2008 Hva står i kontrakten din om oppsigelsestid? Dersom det ikke står noe er det 1 måned fra den 1. i måneden etter du sier opp.
Gjest Gjest_Bente_* Skrevet 4. september 2008 #9 Skrevet 4. september 2008 jeg vet riktignok ikke hva som står i kontrakten, fordi jeg fikk ingen kopi når jeg spurte om det. en veldig merkelig arbeidsplass, fordi jeg har alltid fått kopi i andre jobber av kontrakten min.
Gjest Gjest_Bente_* Skrevet 4. september 2008 #10 Skrevet 4. september 2008 men det er ingenting som sier at jeg har 2 uker fra jeg leverer oppsigelsen min?
Brunhilde Skrevet 4. september 2008 #11 Skrevet 4. september 2008 men det er ingenting som sier at jeg har 2 uker fra jeg leverer oppsigelsen min? Det hender at oppsigelsestiden settes til to uker i prøvetiden, men igjen, dette kommer frem av kontrakten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå