Gå til innhold

Amatør fotograf

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet

En vennine av søsteren min er en veldig flink amatør fotograf og hun er interessert i å være fotografen for oss fra kirken til nattmat (får proffe bilder + bilder i kirken med som gave fra svigers).

Hvor mye skal vi betale henne? Hun er av den stille typen og kommer ikke til å sette si noe uansett om om hun synes vi betaler henne for lite.

Vi tenkte på å betale henne 3000 kr for 9-10 timer, er dette for mye/lite?

Må ta med at hun bor 10 min kjøring fra der vi har mest lyst til å ha festen, at hun selvfølgelig får middag osv som alle de andre gjestene og at vi får en cd av henne med bildene (printing kommer altså i tillegg).

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Synes en times pris på 300 kr for en amatør fotograf slik dere legger opptil er mer en nok. Tror ikke jeg ville gitt mer enn 200 kr timen.

Skrevet
En vennine av søsteren min er en veldig flink amatør fotograf og hun er interessert i å være fotografen for oss fra kirken til nattmat (får proffe bilder + bilder i kirken med som gave fra svigers).

Hvor mye skal vi betale henne? Hun er av den stille typen og kommer ikke til å sette si noe uansett om om hun synes vi betaler henne for lite.

Vi tenkte på å betale henne 3000 kr for 9-10 timer, er dette for mye/lite?

Må ta med at hun bor 10 min kjøring fra der vi har mest lyst til å ha festen, at hun selvfølgelig får middag osv som alle de andre gjestene og at vi får en cd av henne med bildene (printing kommer altså i tillegg).

Vi har fått 2 gutter på 17 år som går på medielinja på videregående til å filme bryllupet vårt fra kirka til ca kl 24.00.

Vi tilbydde de 3000,- for jobben, og de var stofornøyd med det! Mulig bare en av de blir med på festen, det velger de selv.

• 11 måneder senere...
Gjest Fotograf Anya
Skrevet
Synes en times pris på 300 kr for en amatør fotograf slik dere legger opptil er mer en nok. Tror ikke jeg ville gitt mer enn 200 kr timen.

Ettersom hun gir bort rettighetene til bildene ved å gi en cd, synes jeg 3000 kr er alt for lite!

Skrevet
Ettersom hun gir bort rettighetene til bildene ved å gi en cd, synes jeg 3000 kr er alt for lite!

synes det var litt lite. Vi skal ha en nettopp ferdigutdannet fotograf, og betaler 7000 kr for det. Må tenke at hun må forberede se og bearbeide bilder osv også. Tar litt tid det. Selv om hun får mat, så blir hun jo ikke en vanlig gjest og må bruke hele dagen sin på "jobb"

Skrevet
synes det var litt lite. Vi skal ha en nettopp ferdigutdannet fotograf, og betaler 7000 kr for det. Må tenke at hun må forberede se og bearbeide bilder osv også. Tar litt tid det. Selv om hun får mat, så blir hun jo ikke en vanlig gjest og må bruke hele dagen sin på "jobb"

Hun endte opp med å akseptere 2000 kr for jobben, ville i utgangspunktet ikke ha noe som helst. Når det gjelder etterarbeidet så gjør jeg det selv. Er en meget, meget interessert hobbyfotograf selv og har tatt bilder i venners bryllup. Men på vår store dag kan jeg jo ikke stå bak kameraet selv.

Synes egentlig at prisen er grei, hun ender opp med drøyt 200 kr timen, mer en jeg tjener i min jobb.

• 4 måneder senere...
Gjest Gjest_Fotograf_*
Skrevet

Blir litt bump det her.

Det er mange som velger amatører til å fotografere. Det er fint. Kan bli mye bra bilder gratis. Men en viktig ting å tenke på er utstyret. Speilrefleks kamera har blitt en standard for mange nå. Mange har også bare objektivet som fulgte med som oftest er i duren 18-55 F 4-5.6.

Det som viktig å være klar over er skarpheten man får på bildene. Er vannvittig stor forskjell på objektivene. Et bra objektiv i slike sammenhenger kan fort komme opp i 5000-15000. Det er det ikke mange som har, selv om noen amatørfotografer har det. Sjekk dette opp på forhånd. Kan være stor forskjellen på skarpheten på bildet. Må være kjedelig å sitte der uken etterpå å se at bildene ikke ble helt supre.

Før jeg fikk meg skikkelig utstyr turte jeg ikke påta meg slike oppdrag. Nettopp pga. at personene kunne bli såret i etterkant. Men jeg tilbød meg alltid å ta bilder de kan få, men ikke noe ansvar.

Dette er et tips og ikke reklame for yrkedsfotografer. Sjekk at de har peiling på utstyret sitt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...