Elisjeba Skrevet 9. mars 2003 #1 Del Skrevet 9. mars 2003 Jeg planlegger en tur til Galway i Irland til sommeren. Er det noen som har vært der og kan fortelle litt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvitveis Skrevet 9. mars 2003 #2 Del Skrevet 9. mars 2003 Vi var backpackers i Irland i fjor, og selv om jeg likte Cork hakket bedre kommer Galway som en god nummer 2. Dublin er enda lenger ned på min liste. Vi var to voksne og ett relativt stort barn - så vi valgte sånne ting som passer den typen reisende. Og det er jo ikke sikkert du er sånn. Galway har en kjempekoslig gågate helt nede mot elva og sjøen. Er du ung, interessert i musikk og en smule sosial er dette verdt ti ganger noen sidegater i Dublin. Veldig hyggelig, relativt billig, og et fint sted å sitte og se på livet (ungdommen). Gutten vår koste seg dønn i hjel langs den gata med alle musikkantene, artistene og (livs-)kunstnerne. Men den trenger jeg knapt å reklamere for - den er omtrent like usynlig som Karl Johansgate Kanskje fordi så mye sentrerer rundt hovedgata så er byen temmelig stille ellers. Vi opplevde det sånn. Langs elva går det en sti som er verdt å gå - der ligger det også noen puber. Og så kan du se på fiskerne - det hadde i hvert fall vi stor glede av. Salthill er en bitteliten strandlandsby 10 minutter unna med buss (eller sykkel). Jeg syns snobbefaktoren var litt vel høy til å være Brighton-look-a-like, men hvis du har sans for sprading og fjas ... så er dette stedet. Det er også et par vakre kirker i Galway, men der vinner likevel Cork overlegent. Rundt Galwayer det både slott å besøke, Aranøyene og flott sykkelterreng. Vi leide sykler i Galway, helt ypperlig og typisk nok. Vi sykla litt opp i høyden, som ikke er anstrengende i det hele tatt, og så et annet Galway: karrig, men rikt på sære planter som orkideer og sånt (uff, du har virkelig satt meg i gang!) Så var vi ute på Aranøyene, som er en turistmaskin som jeg aldri har opplevd maken til. Det er vakkert, det er verdt det, men liker du dårlig følelsen av å være sau så anbefales den ikke. Noen kan argumentere at er det et sted i Euoropa det er naturlig å være sau så er det Irland, men jeg vet ikke jeg ... noen av oss er vant til flere kvadratmetere å boltre oss på . Øyene lenger ned langs kystlinja var mye, mye hyggeligere og mer avslappa. Bortsett fra ... kan jeg fortelle en kort historie fra Aran? Du kan leie sykler eller hestedrosjer. Eller gå - som vi gjorde. På vei tilbakeveien fra Dun Aengus (ruinen som ligger på toppen av den bratte fjellveggen ned i havet), så kommer det en dame løpende ut av huset langs veien, viftende med en videokassett. Vi stopper opp, tror noe er skikkelig alvorlig feil (kanskje hun hadde sett The Ring ), men nei da, hun bare lurer på om vi kan være så vennlige å levere den i butikken ved ferjeleiet for henne - Klart det, sa vi. Det går også an å overnatte der, og de har konserter der om sommeren med unge, lovende band. Dét var deilig, etter en hel dag med vandring, høre livemusikk og drikke øl. Før vi måtte rekke båten. Nå ja, Aran. Det var Galway du spurte om ... summasumarum: koslig, irsk landsby med storbypreg som er et godt utgangspunkt for andre turer. Tre dager var mer enn nok for oss, men det kommer sikkert an på hva du egentlig skal gjøre der, studere, jobbe osv. Uansett, ha det hyggelig! Irland har mye å by på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eowyn Skrevet 9. mars 2003 #3 Del Skrevet 9. mars 2003 Nei, men blir gjerne med deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2003 #4 Del Skrevet 10. mars 2003 Galway og Aranøyene er fyldig og godt beskrevet av Hvitveis - jeg vil bare supplere med å anbefale overnatting i en av de utallige Bed&Breakfast som finnes i området (eller forsåvidt over hele landet). Billig og koselig! Ellers vil jeg anbefale deg å leie bil i to dager og ta en runde oppover vestkysten. NYDELIG!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lyna Skrevet 10. mars 2003 #5 Del Skrevet 10. mars 2003 Har vært i Galway og besøkt en venninne som kommer derfra. Kjempeflott by! Vi reiste også ut til Aranøyene, dvs. Inishmore som er den største. Syntes absolutt ikke det var noen turistmaskin, det var jo knapt folk å se der. Og vi reiste ut tid på egenhånd, ikke på noen organisert tur. Men dette var i mai, så da er kanskje ikke turistene kommet enda. De mindre Aranøyene er i hvert fall ingen turistmaskiner! Ellers må du prøve å få sett litt av landskapet Connemara, nord for Galway. Det er utrolig vakkert. Og folk snakker irsk (gælisk) på puben, det er ganske fascinerende å høre på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2003 #6 Del Skrevet 11. mars 2003 Anbefaler en liten landsby litt sør for Galway. Den heter Doolin og er et fint utgangspunkt for turer ut til Aran øyene (anbefales!!!). Det tar kortere tur med båt ut til øyene derfra, og det kan jo være greit hvis man ikke er så sterk på sjøen. Doolin er ellers kjent for et rikt folkemusikkliv, og vi hadde en kjempefin lkveld på den lokale puben der. Masse B&B i Doolin forøvrig. Anbefaler dessuten en tur til Cliffs of Moher når dere først er på vestkysten. Galway i seg selv er en koselig by, men vi hadde i grunnen sett det meste etter et par dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisjeba Skrevet 12. mars 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 12. mars 2003 Tusen takk for fine svar! Nå gleder jeg meg enda mer til å reise! (hvis jeg klarer å spare nok penger :blunke: ) Jeg har en venn fra området (Loughrea) som skal leke guide. Han roser Galway høyt opp i skyene siden han elsker hjemstedet sitt, så jeg tenkte jeg skulle spørre dere... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå