Gå til innhold

Brudd på taushetsplikten

Fremhevede innlegg

Gjest -har tabbet meg ut-
Skrevet

Det er bare å innrømme det - jeg har tabbet meg ut.

Har brutt taushetsplikten med glans.

Jobber som lærer.

For et par uker siden fikk jeg en tlf fra en forelder om at jeg kom til å motta et skjema/brev fra BUP (Barne- og ungdomspsykiatriet) som jeg måtte fylle ut.

Møtte dette foreldreparet på et kjøpesenter lørdag.

Jeg sier. "jeg har ikke mottatt noe brev ennå".

Faren sier: "brev"?

Jeg sier: "Ja, det fra BUP" *dermed var blemmen et faktum*

Mor sier: "vi skal i et møte der tirsdag". Så jeg vet ikke om hun merket at jeg hadde brutt taushetsplikten.

Jeg sto nemlig sammen med min samboer og barn (barna er så små at det går greit, men samboer sto der. (for at det hele skal være enda mer komplisert jobber min samboer sammen med denne faren)

Hva kan nå skje siden jeg har brutt taushetsplikten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, men for at noe skal skje, så må foreldrene "gå videre" med saken...

Altså må de selv tenke over at du har brutt taushetsplikten...

Gjest Gjest
Skrevet

Som helsepresonell kan man i verste fall miste jobben for slikt, i beste fall få en kraftig reprisalie.

Hva som gjelder lærer vet jeg ikke, men håper det er like sterke reaksjoner for dem også. Brudd på taushetsplikten er meget alvorlig!

Skrevet

Du kan miste jobben din.

Skrevet

Det er veldig usannsynlig at du mister jobben din pga dette. Brudd på taushetsplikten ja, men ikke så graverende at det oppsigelsesgrunn.

Det er uprofesjonelt av deg å snakke om dine elever utenfor skolen, særlig i en sak som dette. Men jeg antar at du har lært en (viktig) lærepenge nå.

Jeg ville bedt disse foreldrene om unnskyldning. Det er ikke sikkert at de la merke til din blemme, men på denne måten så har du i hvert fall gjort ditt ytterste for å være ærlig i din fremtoning.

Gjest lillebøll
Skrevet

Vet om en som blogget om skolen, han fikk si opp selv. Så jeg tviler på at du får sparken. Men du har vel lært..

Gjest ~Alwa~
Skrevet

Jeg ville ringt foreldrene og bedt om unnskyldning jeg.

Skrevet

Tråden er ryddet.

-jolie (mod)

Skrevet

Det kan nok skje verre brudd på taushetsplikten enn dette, men brudd på taushetsplikten er alvorlig uansett. Du vil nok ikke miste jobben for dette, men jeg hadde kontaktet foreldrene omgående for å be om unnskyldning.

Skrevet

ja..det var ikke bra..men forstår det glapp ut av deg! Absolutt...

men ta og skriv et brev, eller ring denne familien og be om beklagelse..

Det ordner seg:) Tror virkelig ikke du får fyken for dette! I så fall en beskjed om at dette var fy-fy..

Gjest Gjest
Skrevet

Det du kan ro deg land på er at du enten ligger deg paddeflat og ber om unnskyldning, at de ikke har fått med seg (eller bryr seg om) at du brøt taushetsplikten, eller at de rett og slett ikke tør/orker gå videre med det. Problemet er at om de ikke har tenkt på det før så gjør de det garantert om du ber om unnskyldning.

I utgangspunktet hadde jeg uten tvil gått videre med det, så sant det kunne blitt gjort noe uten at barnet mitt tok skade av det. At samboeren din overhørte det er en ting, men det som nesten er verre er at du står på et kjøpesenter hvor hvem som helst kan overhøre samtalen. Mulig en unnskyldning hadde hjulpet, spesielt med tanke på at det ikke virker som du har forsnakket deg med vilje eller er på vei til å sette i gang en svertekampanje mot familien.

Du får uansett ha lykke til, og håp på det beste. Forhåpentligvis har du i det minste lært av dette.

Skrevet

Lærere er da mennesker de også! Glipper kan skje uansett hvor profesjonell en er i yrket sitt. Om foreldrene ikke merkbart ble forskrekket eller sure når du nevnte det, er det og trolig at de ikke har tenkt nærmere over at du brøyt taushetsplikten din. Men, tror nok en unnskyldning uansett er på sin plass, isåfall for din egen samvittighets skyld.

Personlig synes jeg det er verre med all den "uoffisielle" praten som foregår mellom lærerne på lærerrommet, eller privat også for den saks skyld. Det at du faktisk har innsett tabben din, og angrer veldig på den, viser jo at du føler et ansvar for yrket ditt.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Personlig synes jeg det er verre med all den "uoffisielle" praten som foregår mellom lærerne på lærerrommet, eller privat også for den saks skyld. Det at du faktisk har innsett tabben din, og angrer veldig på den, viser jo at du føler et ansvar for yrket ditt.

Jeg er helt enig med deg i dette. Jeg syns det ville blitt veldig feil om ts skulle fått sparken pga. dette, da det virker som hun har mer samvittighet enn enkelte andre i slike yrker. Jeg får inntrykk av at det er en del sladring som aldri burde ha funnet sted.

Ja, du burde absolutt tenkt deg om. Ikke bare når det gjelder det du sa om BUP. Du burde ha fått på noen varsellamper før det kom så langt. Men jeg regner nesten med at noe sånt ikke skjer igjen.

Ut fra reaksjonen til foreldrene, kunne det nesten høres ut som om de ikke oppfattet at du brøt taushetsplikten. Jeg kan nesten tenke meg at de ikke tenkte så mye over det, og at hvis du ba om unnskyldning, så ville de ikke gå videre med det, men sette pris på at du er ærlig og angrende. Jeg har flere ganger latt meg forundre over hvor lite en del mennesker bryr seg om taushetsplikt rundt egne, sensitive opplysninger.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Man får vel en advarsel eller tre før man får sparken. Det står vel noe om dette i forvaltningsloven?

Skrevet
Det er bare å innrømme det - jeg har tabbet meg ut.

Har brutt taushetsplikten med glans.

Jobber som lærer.

For et par uker siden fikk jeg en tlf fra en forelder om at jeg kom til å motta et skjema/brev fra BUP (Barne- og ungdomspsykiatriet) som jeg måtte fylle ut.

Møtte dette foreldreparet på et kjøpesenter lørdag.

Jeg sier. "jeg har ikke mottatt noe brev ennå".

Faren sier: "brev"?

Jeg sier: "Ja, det fra BUP" *dermed var blemmen et faktum*

Mor sier: "vi skal i et møte der tirsdag". Så jeg vet ikke om hun merket at jeg hadde brutt taushetsplikten.

Jeg sto nemlig sammen med min samboer og barn (barna er så små at det går greit, men samboer sto der. (for at det hele skal være enda mer komplisert jobber min samboer sammen med denne faren)

Hva kan nå skje siden jeg har brutt taushetsplikten.

nå...hvordan har det gått..? har du snakket med denne familien..eller latt det hele bero,,,,? nysgjerrig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...