Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er en 19 år gammel jente, som sliter veldig med å få deltids- og sommerjobb. Jeg er ferdig med videregående, og er ferdig med et årsstudium ved NTNU til sommeren. Jeg flyttet på hybel for et par måneder siden, og som kjent får man ikke studielån i juni og juli, derfor trenger jeg jobb for å kunne finansiere leie o.l.

Jeg har lite erfaring, nettopp fordi så få vil gi meg jobb. Hadde en to ukers sommerjobb for tre år siden som jeg fikk gjennom en bekjent, mens jeg for to år siden ikke hadde sommerjobb, til tross for at jeg hadde levert ut en ganske god del søknader. I fjor klarte jeg også å få en tre ukers jobb, en ganske lite attraktiv jobb som jeg fikk kun ved å fylle ut et veldig enkelt søknadsskjema, jeg ble altså tilbudt jobb uten at de så mye som hadde snakket med meg over telefon en gang.

I hele år har jeg søkt på diverse deltidsjobber når jeg har kommet over aktuelle stillingsannonser, men uten å høre særlig mer om det. Én eneste gang har jeg vært på jobbintervju, et ganske uformelt et, som jeg følte gikk greit, men jeg fikk ikke jobben. Nå har jeg søkt om sommerjobb ganske mange steder, noen via elektronisk søknadsskjema, andre der jeg har møtt opp personlig og levert søknad direkte til riktig person. Har fortsatt ikke hørt noe. Har også meldt meg til vikarbyrå.

Så nå begynner jeg å lure... hva er det jeg gjør feil? Jeg ser på meg selv som en oppegående person, som ikke er alt for utadvendt, men heller ikke for sjenert. Jeg har et normalt utseende, og en normal klesstil. Jeg har gode karakterer fra videregående skole.

Jeg skjønner at mange arbeidsgivere helst vil ha inn folk med erfaring, men hvor mye tid og penger går det egentlig med på å gi opplæring i å f.eks betjene en kasse i en butikk? Det burde være overkommelig. Når ingen gir meg en sjanse, får jeg heller ikke skaffet meg erfaring, og da kommer jeg meg heller ikke videre.

Noen som har tips her? Finnes det ting jeg absolutt ikke må finne på å skrive i en søknad, og ting det er nødvendig å skrive? Jeg har prøvd å skrive forskjellige typer søknader, med forskjellige vinklinger, men det har ikke gjort noen forskjell hittil.

Begynner å bli en smule stresset med tanke på økonomien i sommer nå...

Videoannonse
Annonse
Gjest Jytte
Skrevet

Jeg tror det smarteste er å skrive en åpen søknad og ta turen rundt til de steder du kunne tenke deg å jobbe.

Vet ikke hvor du bor, men de fleste steder er virkelig i beit for folk nå - så det å få napp bør ikke være så vanskelig.

Har en sønn som fikk seg en flott deltidsjobb som 17-åring - etter 2 år der så skiftet han til den nåværende deltidsjobben - uten noen problemer. Iflg ham så ansetter de i kreti og pleti for tiden ..

Skrevet

Det er stort sett den strategien jeg har brukt til nå, men den har som sagt ikke gitt resultater. Ennå. Jeg gir selvfølgelig ikke oppe, skal fortsette med dette, men begynner å miste litt motivasjon.

Gjest Gjest
Skrevet

Om du går inn på hotellers nettsider ser du nok at mange søker etter ferievikarer. Det er vanligvis lett å få jobb som for eksempel stuepike ved å sende søknader til hoteller. Servitør / frokostservitør er også en mulighet.

Skrevet
Jeg tror det smarteste er å skrive en åpen søknad og ta turen rundt til de steder du kunne tenke deg å jobbe.

Jeg er uenig i at åpne søknader er så lurt. Skreddersydde søknader gir inntrykk av at du vil jobbe i akkurat den arbeidsplassen som du søker jobb på.

Til TS, har du vist CV'en og søknadene dine til noen som har greie på slikt? Feks karrieresenteret på NTNU? Eller noen du kjenner som jobber med å ansette folk? Det er vanskelig å gi tips uten å ha sett din søknad.

Gjest Gjest
Skrevet

Alle mine urelevante jobber som f.eks sommerjobb, deltid ved siden av studiene mine har jeg fått ved at jeg har gått rundt spurt etter å få snakke med sjefen og levert dem en genrell søknad og cv'n min.

Lykke til

Gjest Jytte
Skrevet
Alle mine urelevante jobber som f.eks sommerjobb, deltid ved siden av studiene mine har jeg fått ved at jeg har gått rundt spurt etter å få snakke med sjefen og levert dem en genrell søknad og cv'n min.

Lykke til

Helt enig - det er sånn ungdom jeg kjenner til også har fått jobb. Det er viktig å møte opp personlig.

Skrevet
Jeg er uenig i at åpne søknader er så lurt. Skreddersydde søknader gir inntrykk av at du vil jobbe i akkurat den arbeidsplassen som du søker jobb på.

Til TS, har du vist CV'en og søknadene dine til noen som har greie på slikt? Feks karrieresenteret på NTNU? Eller noen du kjenner som jobber med å ansette folk? Det er vanskelig å gi tips uten å ha sett din søknad.

Jeg pleier alltid å forandre litt på den generelle søknaden for å tilpasse den til hvert enkelt sted. Det viser at jeg har tenkt spesifikt på den arbeidsplassen da jeg skrev (om) søknaden.

Kan ikke påstå at jeg har visst CV og søknad til noen med særlig peiling, bare venner egentlig, men flere av dem har jo fått mange jobber med lignende søknader. Skal vurdere å snakke med noen som har greie på det, det er sikkert lurt.

Skrevet
Helt enig - det er sånn ungdom jeg kjenner til også har fått jobb. Det er viktig å møte opp personlig.

Ja, dette har jeg skjønt, og gjør også det i 90% av tilfellene.

Skrevet

Det skader heller ikke å ta turen til vikarbyråer som Proffice.

Jeg kan også tenke meg at bedrifter som Nortura i Trondhjem eller Heimdal er på jakt etter vikarer. Vikarene har hvertfall begynt å komme her i Bergen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hat hatt et autosøk liggende inne på FINN, og har fått mail hver eneste dag om ledige sommerjobber her i Oslo. Vil ikke tro det er så mye verre i Tr heim heller. Hvis du ikke får jobb i butikk, så er iallefall en mulighet å gå som poostbud. Fin mulighet til å få gått litt ute i sommer :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Har du vært på NAV arbeid og søkt hjelp hos dem? De er forpliktet til å hjelpe både med søknadsskriving og andre ting.

Søker du på feil type jobb? Jeg ser at du mener det ikke er så mye opplæring som skal til før du kan sitte i kassen i butikken, men det kan jo være at dårlig erfaring tilsier at der ønsker butikkene noen med erfaring og gode attester. Kunne du søkt deg inn på lageret isteden eller som sånn som rydder hyller o.l.? Dermed får du kanskje en fot innenfor og kan avansere til kassen etterhvert.

En annen ting: Du sier at du har hatt sommerjobb før men at det var uinteressante jobber. Så ingen av de var spennende nok til at du ønsker å gå tilbake dit og jobbe der i år? Det noe å tenke på når du nå søker jobb: at du kan ha denne jobben hver sommer istedenfor å lete slik hvert år.

Skrevet

Først noen trøstens ord fra en som har vært student i Trondheim i 5 år: Det kan være veldig kinkig å skaffe seg sommer/deltidsjobb i den byen, så det er nok ikke bare din feil.

Når det er sagt, har du mulighet til å jobbe et annet sted i landet i sommer? Du vil jo kunne betale to hybelhusleier og fortsatt ha en god slump penger igjen med en skikkelig sommerjobb. Vil tro at det fortsatt skal gå an å få seg en grei jobb i Oslo f.eks.

Gjest Gjest
Skrevet

Eh...en åpen søknad kan fint være skreddersydd.

Skrevet
Eh...en åpen søknad kan fint være skreddersydd.

Når man søker på spesifikke jobber så skal det godt gjøres å ha en åpen, men skreddersydd søknad..

Gjest Gjest
Skrevet
Når man søker på spesifikke jobber så skal det godt gjøres å ha en åpen, men skreddersydd søknad..

Du forsto nok ikke helt...en åpen søknad kan være skreddersydd. En skreddersydd søknad behøver ikke være til en spesifikk utlyst jobb, men den kan være skreddersydd til en ikke-utlyst jobb - kanskje en bedriften ikke hadde kommet så langt som til å utlyse ennå. På den måten kan altså en åpen søknad være skreddersydd.

Skrevet
Du forsto nok ikke helt...en åpen søknad kan være skreddersydd. En skreddersydd søknad behøver ikke være til en spesifikk utlyst jobb, men den kan være skreddersydd til en ikke-utlyst jobb - kanskje en bedriften ikke hadde kommet så langt som til å utlyse ennå. På den måten kan altså en åpen søknad være skreddersydd.

Jeg er ikke uenig i det du sier, men akkurat i DENNE tråden så tror jeg at åpne søknader oppfattes som like søknader som sendes til flere arbeidsgivere...

Skrevet (endret)

Nå sier de jo at i sommer det så mange ledige jobber, at alle som vil ha sommerjobb bør klare å skaffe seg det. Dey må jo gjelde spesielt i større byer. Det er en stor postterminal i Trondheim, prøv der, hvis ikek det er for sent, da kan du kanskje få muligheten til å få jobbe litt ekstravakter utover høsten også. Oppsøk større butikker, Ikea og slike plasser. Lekebutikker som ToySarus og slike. Så her i byen hadde de oppslag om sommerhjelp i den butikken. Tror ikke det nytter og sende søknader om sommerjobber. Ta med en generell søknad og cv og oppsøk bedriftene. Har du forresten bil..hva med avisdistribusjon, Postbud og for den saks skyld, da trenger du ikke egen bil, da har du kanskje mulighet for lørdagsvikar senere eller noe.

Endret av ToveM
Skrevet

Ring et sykehjem. De har alltid behov for noen.

Gjest Gjest
Skrevet
Først noen trøstens ord fra en som har vært student i Trondheim i 5 år: Det kan være veldig kinkig å skaffe seg sommer/deltidsjobb i den byen, så det er nok ikke bare din feil.

Når det er sagt, har du mulighet til å jobbe et annet sted i landet i sommer? Du vil jo kunne betale to hybelhusleier og fortsatt ha en god slump penger igjen med en skikkelig sommerjobb. Vil tro at det fortsatt skal gå an å få seg en grei jobb i Oslo f.eks.

Det tror jeg også! Det er mange studenter i forhold til størrelsen på byen (og på næringslivet), og mange sommerjobber blir nok besatt av folk som allerede jobber deltid i bedriften, og dermed er kjent.

Men jeg vil tro det kan være mulig å få noe innen helse, f eks? Sykehjem eller med psykisk utviklingshemmede? Søk også utenfor bysentrum. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...