Gå til innhold

Er porsjonene store nok?

Anbefalte innlegg

Gjest MinnieMus
Skrevet

Mens vi er hos fotografen får gjestene servert frukt og chips.

Vi skal ha kamskjell til forrett, og kalvefilet til hovedrett. Alle får servert en posjon med stekte grønnsaker, poteter og en filet på 160 gram.

Jeg er redd dette blir for lite :klø:

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_dharma_*
Skrevet

Jeg ville nok ha valgt større porsjoner ja. Minst 200g. Hater tanken på at det blir for lite mat.

Skrevet

160 gram etter forrett tror jeg at jeg fint hadde klart meg på. En skal jo stappe i seg poteter og grønnsaker også. Men kanskje 180 gram kunne vært bedre, sånn for å føle seg litt sikrere?

Så spørs det hvor mye tilbehør en får på tallerkenen.

Til en vanlig middag hjemme, spiser vel mange voksne totalt mellom 400 og 500 gram. Utgjør forrett og hovedrett ca dette? Så skal en jo ha plass til dessert/kaker også.

Skrevet

Hør med profesjnelle, f.eks. hotellkokker eller et cateringbyrå.

Skrevet

Får gjestene forsyne seg med poteter selv? I såfall vil jeg tro det går greit.

160 gram er ikke veldig mye, men for de aller fleste vil det være nok. På hotellet jeg jobbet (jeg er kokk) beregnet vi 200 gram, men det er egentlig litt i overkant.

Gjest MinnieMus
Skrevet
160 gram etter forrett tror jeg at jeg fint hadde klart meg på. En skal jo stappe i seg poteter og grønnsaker også. Men kanskje 180 gram kunne vært bedre, sånn for å føle seg litt sikrere?

Så spørs det hvor mye tilbehør en får på tallerkenen.

Til en vanlig middag hjemme, spiser vel mange voksne totalt mellom 400 og 500 gram. Utgjør forrett og hovedrett ca dette? Så skal en jo ha plass til dessert/kaker også.

Man kunne få så mye poteter og grønnsaker man ville iflg. vertskapet.

De forsikrert oss om at det skulle være nok mat, ikke fått tilbakemeldinger om for lite mat før. Men er allikevel litt usikker...

Skrevet

Når man kan få såmye grønnsaker og poteter som man vil, er ikke 160g et problem.

Dvs, du har i nesten alle forsamlinger, de som har som preferanse å spise 4-500g kjøtt og som mener grønnsaker er for kaniner. De vil uansett aldri bli fornøyde...

Gjest 3llie
Skrevet

Det er vanlig å regne 200 g pr person, og da har man tatt i litt. 160 g syntes jeg hørtes litt lite ut, selvom det fint hadde holdt til meg så tror jeg ikke det ville holdt til noen mann jeg kjenner.

Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet 160 gr. høres litt lite ut, men det kommer jo også an på gjestene. Hadde jeg visst at det kom mange sultne og storvokste menn, hadde jeg nok enten sørget for større porsjoner eller på en eller annen måte ordnet det slik at de kunne få mer mat. Jeg kjenner i hvert fall ganske mange som hadde blitt direkte grinete av å få servert en så liten porsjon og det er jo absolutt ikke hyggelig når gjestene i tur og orden sniker seg avgårde til nærmeste bensinstasjon for å få seg en pølse. (Ja, jeg har opplevd det også. Ikke særlig høflig, men hva søren gjør man når man gått mesteparten av dagen uten noe særlig å spise og så får servert noe som man på langt nær blir mett av...).

Gjest MinnieMus
Skrevet
Når man kan få såmye grønnsaker og poteter som man vil, er ikke 160g et problem.

Dvs, du har i nesten alle forsamlinger, de som har som preferanse å spise 4-500g kjøtt og som mener grønnsaker er for kaniner. De vil uansett aldri bli fornøyde...

Har noen store, sultne onkler ja...

Jeg er i hvert fall litt sånn at jeg blir "mett" av vin, og det går jo litt tid fra forrett til hovedrett, og man fordøyer litt i mellomtiden...

Men aller er vel ikke sånn kanskje :sjenert:

Skrevet

Hvis porsjonene skal legges opp fra fat, går det vel an å beregne litt ekstra slik at de som ønsker det kan få en porsjon til? Det er vel ikke så mange som har behov for 320 gr. kjøtt, men da blir de som har det (F.eks. nevnte onkler) også fornøyd. Det er jo ikke så rart at en mann f.eks. nærmere to meter og 110 kg. trenger en del mer mat enn en kvinne på 165 og 55 kg?

Gjest MinnieMus
Skrevet
Hvis porsjonene skal legges opp fra fat, går det vel an å beregne litt ekstra slik at de som ønsker det kan få en porsjon til? Det er vel ikke så mange som har behov for 320 gr. kjøtt, men da blir de som har det (F.eks. nevnte onkler) også fornøyd. Det er jo ikke så rart at en mann f.eks. nærmere to meter og 110 kg. trenger en del mer mat enn en kvinne på 165 og 55 kg?

Det er en filèt til hver i den prisen vi har fått. De kan lage skiver, men da det er kun en bordsetting anbefalte kokken at det skulle serveres filèt for at alle skal få, så man ikke ender opp med at det ikke blir igjen noe da de siste skal få servert...

Vertskapet gjør det akkurat som vi ber de om, så det er opp til oss.

Tror vi får høre på pris for oppgradering til 180 gram, kjipt å være usikker på mengden. Denne dagen koster da så mye allikevel så det merkes sikkert ikke engang, hihi....

Har tatt meg i å tenke det ved mange valg, hehe :overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...