Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Cooper
Skrevet

Alle liker vel tanken på at pengene skal vokse, jeg er ikke noe unntak... Jeg er faktisk i den heldige situasjonen at jeg er student, har ikke noe form for lån og har nok penger til å kjøpe meg en normal leilighet uten å ta opp lån og kanskje ha noen kr til overs. Altså det jeg lurer på er hva som er lurt å gjøre for å få best mulig avkastning på pengene mine. Jeg har lest i avisen (vet jeg ikke skal tro alt jeg leser) at det er en dårig tid å gå inn i boligmarkedet pga renten kan stige mer og derfor vil kjøpere på leiligheter bli mindre hvis jeg skal selge igjen etter noen år + en del andre grunner som jeg ikke husker. :P Akkurat nå bor jeg hjemme, har nesten 0 kr i utgifter. Eneste utgiftene jeg har er min egen mobiltelefon og bensin på bilen som jeg låner + klær og andre småting jeg kan finne på. Jeg har egentlig lyst til å fly utav redet, men hvis det er lite gunstig å flytte akkurat nå så er det vel best å bo litt til hjemme? Hva ville dere eventuelt ha gjort med pengene? Hvis jeg kjøper meg en rimelig og grei leilighet slik at jeg har et par hundre tusen igjen, ville dere ha plassert pengene i fond eller andre ting? Vil det kanskje lønne seg å leie leilighet også plassere mesteparten av pengene i fond eller aksjer? Jeg har ikke så mye peiling på akkurat dette. :P jeg vil ha tips om hva som kan gi best gevinst.

Saken er også den at jeg er litt lei av skolen, så jeg kunne tenke meg å jobbe litt. Da tjener jeg penger i tilegg til det jeg har fra før. Fyr løs med tips... :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å hive inn litt penger på ett eller annen aktivt fond, dvs ett fond der forvalterne har som mål å slå indeksen i det markedet der fondet investerer.

Prøv å fordele pengene litt (senker risikoen), f.eks halvparten i Norge/Norden og halvparten i ett globalt fond.

Link til Dine Penger

Les litt rundt der, de har endel brukende info. (Jeg har ingen eierinteresser i dp, bare så det er sagt..)

Ellers.. du kan jo også sette inn pengene dine på en god høyrentekonto, opprett nettbank-konto i en bank med lave (helst ingen) gebyrer. Du får ikke lengre noen stor skattemessig fordel av å ha pengene stående i aksjer/fond, nå regnes det formues-skatt av 85% av verdiene du har stående der. Du minsker verdiene med bare 15% mao..

Les her

Men, alle monner drar jo, alt som står på konto regnes det formueskatt av 100% av verdiene, dessuten går du glipp av evt avkastning i aksjemarkedet..

Gjest Cooper
Skrevet

15% blir noen kr uansett da. Altså jeg sparer litt på å ha pangene i fond eller aksjer framfor å ha de på en høyrentekonto? Hvordan er det med formueskatt når det gjelder eiendom, regnes det som 100% av verdien på eiendommen? tenkte hvis jeg kjøper meg en leilighet...

Takk for flotte svar :)

Gjest Gjest
Skrevet

Husk på at det er en sammenheng mellom avkastning og risiko, dvs jo høyere avkastning du ønsker, jo mer risiko må du påta deg. De avkastningene du får presentert er basert på historiske tall, og det er slett ikke sikkert man får samme avkastning i framtida. Det eneste som er risikofritt er banklån. Nå skal det sies at siste året har det vært et enormt godt år på Oslo Børs, så det har nesten vært vanskelig å unngå å oppnå avkastning på pengene sine. Særlig siden det har vært et så godt år er bankene aggresive med markedsføringen sin av fondene sine, men de presenterer altså kun historiske tall.

Når det gjelder risikoinvesteringer (alt annet enn bankinnskudd) er det to momenter man må ta høyde for for å minimere risikoen:

-man må ha et langsiktig perspektiv, estimert avkastning er gjerne på 5 år eller mer

-man må spre risikoen. Det er dette som bli gjort i fondene, ved kjøp direkte på Oslo børs må man sørge for dette selv.

Men vær klar over at fondene bankene tilbyr har veldig mye gebyrer. Og disse bankinnskuddene som inkluderer valutaspekulasjon (man betaler et visst beløp av innskuddet som man maksimalt risikerer å tape) har vist seg å ikke være noen gunstig investering.

Etter at de fjernet AMSen (aksjesparing med skattefradrag) er det altså ikke så mange gunstige måter for privatpersoner å spare i verdipapirer uten å måtte betale masse gebyrer til bankene eller påta seg for mye risiko.

Mitt råd til deg er faktisk å sette penger på BSU. De beste spareformene uten risiko er de hvor staten betaler litt (dvs skattefradreag). Bankene tenker selvsagt bare profitt og utnytter privatpersonene selvsagt til det ytterste, mens staten altså gir skattefradrag med den hensikt å hjelpe unge til å etablere seg i boligmarkedet. Videre er skattesystemet lagt opp slik at man får fradrag for gjeldsrenter, så å spare i bolig er den mest gunstige måten å spare i for privatpersoner. Ved å sette pengene i boligen slipper du som regel unna formueskatt, selv om du ikke har lån på boligen, siden likningstaksten som regel ligger langt under markedspris (min bolig er verdt 1,5 mill og har likntakst på ca 70.000...!). Dessuten opplever du verdistigning, og hvis du bor i leiligheten må du ikke skatte av denne gevinsten.

Mitt råd til deg er derfor å investere i egen bolig hvis du uansett skal flytte ut. Å kjøpe en leilighet for å leie ut kan lett bli mye styr, særlig hvis du er ung kan du oppleve det som vanskelig å være utleier (ja, det finnes en del helt forferdelige leietakere der ute...). Å leie ut bolig der du ikke bor selv må du dessuten skatte av. En mulighet er jo selvsagt å kjøpe en leilighet med et rom ekstra som du leier ut til en student el mens du selv også bor der, dette må du ikke skatte av.

Men når det gjelder å investere i bolig er dette noe som må være langsiktig. Å selge en bolig koster masse i form av meglerhonorar osv, dessuten må man skatte av gevinsten av boligen hvis man har bodd der i for kort tid.

Jeg vet ikke om du ble noe klokere av innlegget mitt, men du fikk iallefall innblikk i noe av det du må tenke over ved investering av penger. Selv har jeg bare sparepengene mine på høyrentekonto nå, siden jeg desverre avsluttet BSUkontoen min for noen år siden. Siden jeg ikke har et så langsiktig perspektiv på sparingen min har jeg kommet fram til at dette er den gunstigste spareformen for meg. Jeg eier allerede en bolig uten lån som har steget ca 300.000 i verdi på 4 år, og jeg har planer om å bo her en lang periode til :)

Gjest Cooper
Skrevet

Jo, jeg ble litt klokere nå. :) Da tror jeg at en bolig er en lur ting plassere penger i, også kan jeg putte resten av pengene i andre ting. Kanskje ha en konto med litt penger hvis jeg plutselig trenger noe ting, eller må fikse noe osv... Jeg tror jeg må vente litt før jeg flytter uansett. Jeg bør helst ha en jobb. Blir litt dumt å bare leve på sparepenger, bør ha en inntekt også slik at jeg faktisk har penger inn på kontoen. Nå har jeg ikke bestemt meg om jeg skal studere mer til høsten og jobbe, eller om jeg skal jobbe fulltid. Det har jo litt å si for hva slags leilighet jeg eventuelt kan kjøpe. Forløplig så har jeg mesteparten av pengene mine på høyrentekonto også har jeg en BSU konto, men den kan jeg bare spare opp til 15.000 kr pr år - det er ikke så mye. Det skjer vel ikke så mye før over sommerferien kan jeg tenke meg.

Gjest Cooper
Skrevet

Kom på noe nå i farten... Jeg har hørt om folk som spekulerer i leiligheter... En fyr jeg kjenner han kjøper seg en leilighet også bor han der bare et år, også selger han den og høster inn en fin liten fortjeneste. Sist leilighet han solgte så tjente han 600.000 kr på et år. Men han kjøper litt dyrere leiligheter da. Altså lar det seg gjøre hvis du klarer å bli kjent med markedet å drive på slik med leiligheter i normale prisklasser, eller er det helst litt mer ekslusive leiligheter som er penger å tjene på på kort sikt?

Skrevet

Hvis du har tenkt å kjøpe bolig, kan det være en idé å vurdere å kjøpe en tomannsbolig (altså begge boenhetene i et tomannsboligbygg). Da kan du bo i den ene boligen selv, og leie ut den andre leiligheten - skattefritt. Du kan i tillegg leie ut et rom/hybel i den boligen du bor i, og få skattefri inntekter fra denne også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...