Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sannsynligvis en tett eggleder (høyre side). Dette har oppstått i løpet av det siste året, fordi bildene fra UL i høst viste ingenting, mens UL-bildene nå viser store væskeansamlinger.

Jeg lurer på hvordan plutselig en eggleder kan tette seg til. Jeg hadde en EXU i høst, kan dette være årsaken? EXU-en satt i venstre eggleder, altså ikke den som er tett. Jeg aldri hatt infeksjoner i underlivet av noen slag (når jeg surfer på nettet etter dette leser jeg kun at det er klamydia som er årsaken til tette eggledere :dåne: ). Glemte å spørre gynekologen om dette, typisk meg å komme på en masse spørsmål i ettertid. Lurer jo veldig på hvordan en frisk eggleder plutselig blir tett bare i løpet av noen få måneder!!?!

Noen andre her som har en eller to tette eggledere? Ble det gjort noe med dette under f.eks. lap? Mine odds er ganske små for at vi skal få det til på egenhånd, med en tett eggleder, og en "bulkete" hvor faren for EXU er stor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ting til.. Nå har jeg eggløsning på høyre side. Er det virkelig sant at egget fra høyre eggstokk kan bli fanget opp av venstre eggleder? Hva er sjansen for at det skjer? Og ikke minst; hvordan skjer det? Høyre eggstokk har da ingen forbindelse med venstre eggleder?

• 4 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Den mest vanlige årsaken til tette eggledere i Norge er kronisk klamydia infeksjon.

Skrevet
En ting til.. Nå har jeg eggløsning på høyre side. Er det virkelig sant at egget fra høyre eggstokk kan bli fanget opp av venstre eggleder? Hva er sjansen for at det skjer? Og ikke minst; hvordan skjer det? Høyre eggstokk har da ingen forbindelse med venstre eggleder?

Måtte fjerne ene egglederen etter en xu for endel år tilbake. Egglederen og eggstokken henger ikke sammen. Eggstokken er "frittflytende" og derfor kan et egg som modnes på den siden du ikke har eggleder "svømme" over til den andre eggstokken. (herregud hvor vanvittig flink jeg er til å forklare :slåss: ) Men det er ikke dermed sagt at dette skjer hver gang, men fruktbarheten går IKKE vanvittig mye ned ved fjerning av den ene egglederen! I alle fall dette jeg fikk forklart etter XU :sjenert:

Håper det var litt oppklarende tross formuleringen :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet
Eggstokken er "frittflytende" og derfor kan et egg som modnes på den siden du ikke har eggleder "svømme" over til den andre eggstokken.

Eggstokken er ikke fritt flytende, den er festet med 2 ligamenter, ovarian ligament og suspensory ligament of ovary.

Anatomisk bilde av relasjoene mellom livmor, eggledere og eggstokker, det er faktisk fysiologisk umulig for et egg å "svømme" over til den andre eggstokken. Selvom om dette er en myte blant folk og faktisk også blant noen allmenleger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...