Frk Johansen Skrevet 27. mai 2007 #2 Skrevet 27. mai 2007 Som forlover ville jeg gitt ca 1500 kroner, nå er jeg samboer så det ville blitt fra begge. Som vanlig gjest, mellom 700 - 1000, samboeren er fortsatt med, da jeg var singel ville nok gaven likevel ligget tett mot kr 700, vanskelig synes jeg å få noe under. Det er vel nok et bevis på at det er dyrt å være singel. Med invitasjon, uten fest, fortsatt 500-700 Om dette er vanlig eller ikke har jeg ingen formening om, er nettopp invitert i bryllup og hadde tenkt å legge oss på rundt tusenlappen. Gaven gjenspeiler vel også ofte det forholdet man har til brudeparet, god gammel venn eller et nytt vennskap... Sånn tenker jeg i alle fall.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2007 #3 Skrevet 27. mai 2007 Som forlover ville jeg gitt ca 1500 kroner, nå er jeg samboer så det ville blitt fra begge. Som vanlig gjest, mellom 700 - 1000, samboeren er fortsatt med, da jeg var singel ville nok gaven likevel ligget tett mot kr 700, vanskelig synes jeg å få noe under. Det er vel nok et bevis på at det er dyrt å være singel. Med invitasjon, uten fest, fortsatt 500-700 Om dette er vanlig eller ikke har jeg ingen formening om, er nettopp invitert i bryllup og hadde tenkt å legge oss på rundt tusenlappen. Gaven gjenspeiler vel også ofte det forholdet man har til brudeparet, god gammel venn eller et nytt vennskap... Sånn tenker jeg i alle fall. Akkurat som om jeg skulle skrevet det selv.
Rosalie Skrevet 27. mai 2007 #4 Skrevet 27. mai 2007 Som forlover - 1000. Som vanlig gjest - enten man kommer eller ikke - 500 fra paret. Går gjerne sammen flere par om å kjøpe gave.
Gjest niolo Skrevet 27. mai 2007 #5 Skrevet 27. mai 2007 Ville gitt for ca 1000 som forlover, og 500 som vanlig gjest. Har aldri vært i et bryllup der det er vanlig å gi for mer enn 1000. Snakker da om alle andre utenom foreldrene til brudeparet. Og da er de fleste 2 på gaven. Vi giftet oss for litt over 1 år siden, og fikk 1000 av søsken og mellom 300-500 av de andre. Veldig vanlig her vi bor.
Saeria Skrevet 27. mai 2007 #6 Skrevet 27. mai 2007 (endret) Som forlover eller nærmeste familie 1000+ uavhengig om jeg var singel eller hadde partner. Som gjest 5-700 kroner. Selvfølgelig forutsetter det at økonomien tillater dette utlegget. Hadde jeg hatt veldig dårlig råd, hadde jeg gitt litt mindre, men da regner jeg med at bruden og brudgommen hadde vært såpass kjent med min situasjon at de hadde visst hvorfor. Endret 27. mai 2007 av Saeria
Gjest bryllupsgjesten Skrevet 27. mai 2007 #7 Skrevet 27. mai 2007 Som forlover ville jeg gitt 1500 kr + Som gjest kuvertpris + Dersom jeg var invitert men ikke kunne komme, kuvertpris +
Frey Skrevet 27. mai 2007 #8 Skrevet 27. mai 2007 Som middagsgjest til familie og nære venner ca 2000, litt mer perifer familie og venner ca 1000, søsken 3-5000, som forlover ca 2-3000.
Gjest Emera Skrevet 27. mai 2007 #9 Skrevet 27. mai 2007 søsken 3-5000, Oi... Det har ikke jeg råd til! Jeg er søster... og singel...
Frey Skrevet 27. mai 2007 #10 Skrevet 27. mai 2007 Jeg er ikke singel da, så det hadde jo vært fra oss som par. Dette er ut i fra dagens økonomiske situasjon - kunne ikke gjort det for f eks fem år siden jeg heller. Man må jo selvfølgelig tilpasse seg situasjonen man er i
Gjest Elastica Skrevet 27. mai 2007 #11 Skrevet 27. mai 2007 Som forlover ville jeg gitt ca 1500 kroner, nå er jeg samboer så det ville blitt fra begge. Som vanlig gjest, mellom 700 - 1000, samboeren er fortsatt med, da jeg var singel ville nok gaven likevel ligget tett mot kr 700, vanskelig synes jeg å få noe under. Det er vel nok et bevis på at det er dyrt å være singel. Med invitasjon, uten fest, fortsatt 500-700 Om dette er vanlig eller ikke har jeg ingen formening om, er nettopp invitert i bryllup og hadde tenkt å legge oss på rundt tusenlappen. Gaven gjenspeiler vel også ofte det forholdet man har til brudeparet, god gammel venn eller et nytt vennskap... Sånn tenker jeg i alle fall. Jepp, veldig enig. Kanskje litt mer som forlover.
-Simba- Skrevet 27. mai 2007 #12 Skrevet 27. mai 2007 Beklager om jeg sporer av tråden litt, men jeg blir litt sjokkert når jeg leser summene her. Jeg skal i et bryllup i sommer, først skal jeg betale 1200kr i utdrikningslag, så 1000kr i fly og så 1600kr for hotell, jeg føler at 500kr er maks hva jeg kan gi i gave med tanke på at jeg allerede har lagt ut 3800kr for bryllupet.. Er jeg gniten da?
Gjest lillelou Skrevet 27. mai 2007 #13 Skrevet 27. mai 2007 (endret) Så du mener altså at hvis man,i tillegg til fly-hotell-eventuelle klesutgifter-udrikningslag skal holde seg hjemme hvis man ikke kan gi en gave til mer enn ca 500? Det syns jeg var litt villt. Det er da ikke dyre gaver et bryllup handler om, men å samle nære&kjære og feire kjærligheten. Ting har man alltids nok av fra før uansett. Endret 27. mai 2007 av vimse
Gjest Gjest_sara_* Skrevet 27. mai 2007 #14 Skrevet 27. mai 2007 Som forlover så ville jeg nok gitt for minst 1500kr. Synes ikke at det finnes noen fast fasit på hva man skal gi som gjest, kommer ann på økonomi, forhold til brudeparet, type fest brudeparet har lagt opptil osv. Men når det er sagt så var vi i et bryllup i fjor der tre nære vennepar av brudeparet gikk sammen og spleiset på gave, de endte opp med gave for 250 kr pr person!!! Utrolig ginent! Alt over 500kr som venner er nok ok.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2007 #15 Skrevet 27. mai 2007 Så du mener altså at hvis man,i tillegg til fly-hotell-eventuelle klesutgifter-udrikningslag skal holde seg hjemme hvis man ikke kan gi en gave til mer enn ca 500? Det syns jeg var litt villt. Det er da ikke dyre gaver et bryllup handler om, men å samle nære&kjære og feire kjærligheten. Ting har man alltids nok av fra før uansett. Var ikke det jeg siktet til. Siktet mere til de som alltid pelier å klage i disse trådene over at de må ha med gave til brudparet etter at de her brukt x antall tusen på å style seg selv, kan jo ikke bruke samme kjole mer enn en gang...
Rosalie Skrevet 27. mai 2007 #16 Skrevet 27. mai 2007 Som forlover så ville jeg nok gitt for minst 1500kr. Synes ikke at det finnes noen fast fasit på hva man skal gi som gjest, kommer ann på økonomi, forhold til brudeparet, type fest brudeparet har lagt opptil osv. Men når det er sagt så var vi i et bryllup i fjor der tre nære vennepar av brudeparet gikk sammen og spleiset på gave, de endte opp med gave for 250 kr pr person!!! Utrolig ginent! Alt over 500kr som venner er nok ok. Gnient? Javel. Jeg er gnien, jeg. Hvorfor er plutselig 500 kr OK, men 250 ikke OK? Hvem er du til å bestemme hva andre skal bruke i gave? Syns det virker som om det har gått inflasjon i dyre gaver, jeg. Har ikke de fleste parene som gifter seg nå det meste de trenger uansett, siden de allerede er godt etablerte? Kanskje derfor det blir dyre gaver? Brudeparet setter bare opp ting på ønskelista som de syns er for råflotte eller dyre til at de kan kjøpe det selv..?
Gjest Frysepulver Skrevet 27. mai 2007 #17 Skrevet 27. mai 2007 Jeg er singel og skal være forlover i august. Har funnet en gave både en venninne og min mor mener er helt riktig for paret. Denne får jeg visst svært billig, men jeg forsøker å presse prisen oppover. Tenkte 1000-1500 kroner. Har ikke veldig god råd, tjener i underkant av 10 000 i måneden
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2007 #18 Skrevet 27. mai 2007 (endret) Gnient? Javel. Jeg er gnien, jeg. Hvorfor er plutselig 500 kr OK, men 250 ikke OK? Hvem er du til å bestemme hva andre skal bruke i gave? Syns det virker som om det har gått inflasjon i dyre gaver, jeg. Har ikke de fleste parene som gifter seg nå det meste de trenger uansett, siden de allerede er godt etablerte? Kanskje derfor det blir dyre gaver? Brudeparet setter bare opp ting på ønskelista som de syns er for råflotte eller dyre til at de kan kjøpe det selv..? Nå man tjener nærmere 500 000 kr i året så er jaggu 250 kr gnient! Ca 500 kr pr person er ok fordi dette i det minste dekker kuvertprisen, altså vanlig folkeskikk. Endret 27. mai 2007 av vimse
Rosalie Skrevet 27. mai 2007 #19 Skrevet 27. mai 2007 (endret) Nå man tjener nærmere 500 000 kr i året så er jaggu 250 kr gnient! Ca 500 kr pr person er ok fordi dette i det minste dekker kuvertprisen, altså vanlig folkeskikk. Så du mener at alle tjener 500.000 i året. Den summen kom ihvertfall ikke fram i innlegget ditt hvor du kalte folkene som gav gaver til 250 kr pr person for gniene. Fint å komme med flere opplysninger i etterkant! For øvrig har jeg aldri hørt skikken om å dekke kuvertprisen før jeg var her inne på KG. I såfall bør man jo gi gaver til minst 1000 kr pr person. Endret 27. mai 2007 av vimse
Apple- Skrevet 27. mai 2007 #20 Skrevet 27. mai 2007 Vi skal i bryllup til en god venninne i sommer. Jeg har ikke vært i mange bryllup (kan telles på en hånd), så for meg er det veldig spesielt. Det viktigste for meg er å kjøpe noe paret ønsker seg og som vi har råd til. De bor på en annen kant av landet, så vi må betale fly og hotell og muligens ta en dag fri fra jobb. Dette gjør selvsagt at vi har mindre å bruke på gave, regner med vi kjøper noe til rundt kr 1000. Hadde vi ikke måttet fly osv., ville vi nok brukt mellom 1500 og 2000 på gaven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå