Gjest hanna c Skrevet 27. mai 2007 #1 Del Skrevet 27. mai 2007 er jøder en relgion eller er det et folkeslag, på linje med asiater osv? kan du velge om du vil være jøde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 27. mai 2007 #2 Del Skrevet 27. mai 2007 Jødedommen er en egen religion, samtidig så er jøder også en kulturell gruppe. Hvorvidt man kan bli jøde er det ulike meninger om. Reformjødene vil nok mene at hvis du konverterer til jødedommen så er du jøde (dette innebærer for menn at de må omskjære seg), mens ortodokse jøder mener at man aldri kan bli jøde, kun bli født som det. Jøde er man hvis man er født av en jødisk mor, selv om Israel nå vurderer å endre det til at man også er jøde om man har en jødisk far. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 27. mai 2007 #3 Del Skrevet 27. mai 2007 Jøde er man hvis man er født av en jødisk mor, selv om Israel nå vurderer å endre det til at man også er jøde om man har en jødisk far. De karatittiske jøder følger paternalistiske linjer. Er ikke karaittene kvalifisert til israelsk medborgerskap? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 27. mai 2007 #4 Del Skrevet 27. mai 2007 De karatittiske jøder følger paternalistiske linjer. Er ikke karaittene kvalifisert til israelsk medborgerskap? Det vet jeg ikke, jeg kjenner ikke til karatittiske jøder. Hvem er det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 27. mai 2007 #5 Del Skrevet 27. mai 2007 Det vet jeg ikke, jeg kjenner ikke til karatittiske jøder. Hvem er det? Jeg lurte også litt på dette, og fant ut at pastoren har vært litt raus med bokstavene. Det heter karaittiske jøder, og jeg fant litt på Wikipedia. Det overrasker meg litt at det ikke står noe om at de følger paternalistiske linjer, men det behøver jo ikke bety at det ikke stemmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 27. mai 2007 #6 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Jeg lurte også litt på dette, og fant ut at pastoren har vært litt raus med bokstavene. Det heter karaittiske jøder, og jeg fant litt på Wikipedia. Det overrasker meg litt at det ikke står noe om at de følger paternalistiske linjer, men det behøver jo ikke bety at det ikke stemmer. Au, ja, strødde visst om meg med bokstaver :-) Her er noe av det som står på deres FAQ-side "Who is a Jew? Matrilineal or Patrilneal? Most Karaites believe in patrilineal descent, meaning that if your father is Jewish than you are Jewish. This is based primarily on the fact that all descent in the Bible goes according to the male line. Some Karaites believe that both parents must be Jewish. However, anyone who 1) is circumcised [males only], 2) accepts the God of Israel [YHWH] as their own God, and 3) accepts the People of Israel as their own people is a full-fledged Jew [israelite], see Exodus 12,43-49 and Ruth 1,16" Jeg fant vel også et sted på karaite-korner noe om at israelsk medborgersskap måtte tas opp med israelske myndigheter. Det virker ikke som det uten videre er automatikk i medborgerskap. Det overrasker meg. Endret 27. mai 2007 av Pastor Knut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 27. mai 2007 #7 Del Skrevet 27. mai 2007 Ei jeg kjenner har nettopp vært igjennom opplæring og den religiøse rettssaken, hvor hun ble godtatt, så for henne er det bare dåpen som står igjen nå. Rekker å bli jøde rett før hun skal gifte seg i sommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 29. juni 2007 #8 Del Skrevet 29. juni 2007 Tråden är rensad/rydded. Se reglerna /Furstina (moderator) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 15. juli 2007 #9 Del Skrevet 15. juli 2007 Ei jeg kjenner har nettopp vært igjennom opplæring og den religiøse rettssaken, hvor hun ble godtatt, så for henne er det bare dåpen som står igjen nå. Rekker å bli jøde rett før hun skal gifte seg i sommer. Døpes jøder? Har jeg aldri hørt om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 16. juli 2007 #10 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Døpes jøder? Har jeg aldri hørt om. Nei, det har ikke jeg heller hørt om. Jeg trodde dåpen var et fenomen som er unikt for kristendommen, men det er klart at jeg kan ta feil. Det har hendt før. Jeg fant forresten en fin link til det Mosaiske Trossamfund, der står det ikke noe om dåp! Det Mosaiske Trossamfund. Les og bli vis(ere). Endret 16. juli 2007 av Brunhilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 16. juli 2007 #11 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Døpes jøder? Har jeg aldri hørt om. Shalom, shalom. Tror det er mikvah-badet som det tenkes på. Dette er et rituelt bad der man dukker helt under i et spesielt basseng. Det er obligatorisk ved konvertering - og gjentas senere også. Det kan i utgangspunktet minne litt om enkelte kristne dåpsformer, så det er ikke så rart at vedkommende nevner dåp. Ut over det er det jo greit å minne om at Jesus faktisk ble døpt av Johannes. Og både Jesus og Johannes var jøder :-) Det finnes mange former for dåp, og det er nok riktig at vi først og fremst tenker på kristendommen i vår kulturkrets. I unitarkirken praktiserer vi også mikvah nå og da, men ikke så strengt som i den rabbinske tradisjon. Og så har vi selvsagt også dåp, men for det meste bare voksendåp her i landet :-) Endret 16. juli 2007 av Pastor Knut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 17. juli 2007 #12 Del Skrevet 17. juli 2007 Mikve (på norsk) er også et renselsesbad for kvinner som skal gjenoppta seksuallivet etter menstruasjon. Ellers er jeg enig i at det kan minne om dåp, men det gjør det ikke til å bli en dåp. Religioner kan være forvrirrende nok om man ikke skal begynne å blande begreper! Og var egentlig døeren Johannes jøde lenger - eller hadde han konvertert til kristendommen? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #13 Del Skrevet 17. juli 2007 Det er en ting jeg ikke skjønner og det er hvorfor kristne er så opptatt av å forsvare akkurat jødene. Det var da de som drepte Jesus? Hvorfor har de en særtilling hos kristne? De er jo så opptatt av Israel. Kan noen opplyse meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 17. juli 2007 #14 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Mikve (på norsk) er også et renselsesbad for kvinner som skal gjenoppta seksuallivet etter menstruasjon. Ellers er jeg enig i at det kan minne om dåp, men det gjør det ikke til å bli en dåp. Religioner kan være forvrirrende nok om man ikke skal begynne å blande begreper! Og var egentlig døeren Johannes jøde lenger - eller hadde han konvertert til kristendommen? :klø: Ja, mikvah har også funksjon som renselsesbad etter menstruasjonen, men ikke i den sammenheng vi nå snakker om (ved konvertering). Det er helt riktig at dette ikke er dåp slik dåp tenkes som sakrament i kristendommen. Derimot kan det godt være dåp innenfor den kristendom som ikke ser dåpen som et sakrament. Når det gjelder Johannes (han som døpte Jesus) og Jesus, da har de aldri vært medlemmer av en kristen kirke - ganske enkelt fordi det ikke fantes noen kristne kirkesamfunn da de levde Johannes levde og døde som jøde og i sin jødiske tro. Det samme gjorde Jesus. (Noen, f.eks. Albert Schweitzer, har vært inne på tanken om at Jesus kanskje mistet noe av sin tro da han ble korsfestet. Ifølge Schweitzer mente Jesus at hans død ville fremskynde endetiden og innføringen av G-ds riket. På korset oppdaget Jesus at dette ikke skjedde og ropte; "Min G-d, hvorfor har du forlatt meg?". Schweitzer ser det (enkelt forklart) som et tegn på at Jesus faktisk mistet troen. Men vi kan jo ikke vite annet enn å peke på muligheten.) Senere oppsto det derimot kirkesamfunn som er blitt til det vi i dag kjenner som de mange kirkesamfunn verden over. I unitarkirken er vi mer opptatt av det budskap som Jesus hadde før de mange kirkesamfunn forvansket dette og lagde seg det som ble en egen religion løsrevet fra jødedommen, den vi kaller kristendom. Forskerne ser ut til å være samstemte om at denne løsrivingen skjedde etter at Jerusalem falt i år 70 e.Kr. Før dette var "Veien" som man kalte den bevegelse Jesus skapte, en del av mange andre jødiske retninger. (At "Veien" var et av de første navnene på det som ble religionen kristendom, kan du lese om i Apostlenes gjerninger.) Endret 17. juli 2007 av Pastor Knut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 17. juli 2007 #15 Del Skrevet 17. juli 2007 Det er helt riktig at dette ikke er dåp slik dåp tenkes som sakrament i kristendommen. Derimot kan det godt være dåp innenfor den kristendom som ikke ser dåpen som et sakrament. Nå må du hjelpe meg litt her, den setningen jeg har uthevet klarer jeg bare ikke å forstå? Til deg som spør om hvorfor jødene ser ut til å stå i en særstilling hos de kristne så er det vel fordi de sies å være guds utvalgte folk. Jeg fasineres av ritualene i jødedommen, men er like fjernt fra den som jeg er fra kristendommen når det gjelder tro. Det er sikkert noen andre som kan gi et bedre, eller ihvertfall annet, svar enn jeg kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 17. juli 2007 #16 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Nå må du hjelpe meg litt her, den setningen jeg har uthevet klarer jeg bare ikke å forstå? Noen kirker mener at dåpen er en hellig handling (sakrament) som i seg selv har en ytre virkning til frelse (det finnes forskjellige lærer om dette). En slik dåp må utføres med ord (Faderen, Sønnen og Den hellige Ånds navn) og med vann. Mens noen andre kirkesamfunn bare ser på dåpen som en symbolsk handling der man blir medlem av en menighet. I det første tilfellet kan mikvah ikke erstatte dåpen. I det andre tilfellet kan mikvah godt gjøre det. Vet ikke om dette ble noe klarere Her er en wikipedia-artikkel som forteller mer om det du spør om. Den forklarer saken mye bedre enn jeg får til. Endret 17. juli 2007 av Pastor Knut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 17. juli 2007 #17 Del Skrevet 17. juli 2007 Jo, men da erstattes dåpen av noe annet, det betyr ikke at dette andre er en dåp verken på den ene eller den andre måten. Takk for oppklaringen, du forklarte det helt greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 17. juli 2007 #18 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Jo, men da erstattes dåpen av noe annet, det betyr ikke at dette andre er en dåp verken på den ene eller den andre måten. Takk for oppklaringen, du forklarte det helt greit. Vel, bare for å pirke fordi jeg ser at jeg i forrige innlegg var unøyaktig med bruken av ordet "erstatte". Det er min feil, beklager.. Det er også snakk om mer enn bare en erstatning for dåp. For mikvah betraktes som dåp i enkelte kristne kirkesamfunn, som f.eks. hos unitarene. Den blir bare en erstatning i det øyeblikk kandidaten er døpt på forhånd. For å ta unitarene som eksempel, noen ganger er den som ønsker å konvertere til kristenunitarismen døpt i et annet kirkesamfunn. Unitarene godtar denne dåpen uten videre, men den som vil konvertere kan noen ganger ha ønske om å markere dette gjennom ny dåp. Unitarer pleier ikke å døpe på nytt, men i slike tilfeller kan mikvah erstatte dåpen. Hvis vedkommende derimot ikke er døpt på forhånd, kan vedkommende velge dåpsformen selv. Vedkommende kan dermed godt velge mikvah som dåp. Endret 17. juli 2007 av Pastor Knut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 17. juli 2007 #19 Del Skrevet 17. juli 2007 Jeg tror du bruker ordet dåp på en annen måte enn jeg gjør. Jeg sier ikke at din måte å bruke ordet på er feil, jeg sier bare at den er annerledes. Om mikvahen brukes som noe i det tilfellet du skisserer så må det være som et ritual, men dette er egentlig en begrepsdiskusjon som hører hjemme i en egen tråd. Spørsmålet til trådstarter var vel om man kan velge å bli jøde, og svaret på det spørsmålet må bli at ja, det kan man. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 18. juli 2007 #20 Del Skrevet 18. juli 2007 Jøde er man hvis man er født av en jødisk mor, selv om Israel nå vurderer å endre det til at man også er jøde om man har en jødisk far. Jeg måtte bare fnise litt nå. Hvem er denne Israel som kan vurdere noe? Og, siden jeg går utfra at det er noen menn(esker) som mener at man bare kan tusle inn og endre hva som er reglene for hvem som er jøder, kan man da egentlig bare endre retningslinjer for en religion sånn som det passer seg? "Fra i dag av har vi bestemt at det kun er barn født av foreldre med bibelske navn som får være kristne." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå