Gjest Miss Cutie Skrevet 26. mai 2007 #1 Skrevet 26. mai 2007 (endret) Har dere faste dager eller tidspunkt der barna må gjøre noe i huset? I så fall, når og hva? Her er det ikke noe spesielt fast. Jeg får dem til å sette skåler, tallerken, kopper og glass i oppvaskemaskinen. 10 åringen, 7 åringen og 3 åringen hjelper å rydde stue og gang. De hjelper å henge opp klær til tørk i stuen. De to eldste hjelper å tørke kasseroller og diverse som jeg vasker opp. Har så vidt begynt å introdusere vaskemaskinen til eldste. Forklarer henne mens hun ser hva jeg gjør. Rommet rydder de utrolig bra for tiden. Der er det faktisk konstant ryddet opp uten at jeg sier de må. Vasking av gulv gjør jeg for dem. De handler for meg ofte (butikken er bare ett par minutter herfra). Yngste på 3 må legge tingene sine i kassen, jeg forteller han å rydde skoene på plass (hans egne) og sånne småting. Til sist vil jeg nevne at eldste er utrolig flink. Før var hun "lat", men nå tar hun fatt i støvsuger og går over stuegulvet uten vår beskjed. Herlig når de tar initiativ. Endret 26. mai 2007 av Miss Cutie
lulle Skrevet 27. mai 2007 #2 Skrevet 27. mai 2007 11 åringen min har i oppgave å brette klær fra tørkestativet og legge på plass. Vaske trappa (støvsuge den først). Rydde rommet. Ta ut av oppvaskmaskinen innimellom. 14 åringen mopper gulv og støvsuger. Rydder rommet sitt. Noen ganger vasker han bilen innvendig. Klippe plenen innimellom Ikke alltid på eget initiati, men ukepengene trekker. Begge setter inn i oppvaskmiaskinen når de har spist. Selvfølgelig. Begge er kjempeflinke til å gjør småting når jeg ber om det. Prøver å formidle til ungene at vi er et team, hvor alle må bidra.
Gjest Tabby Skrevet 27. mai 2007 #3 Skrevet 27. mai 2007 5 åringen her henter posten hver dag. Hjelper til å dekke bordet til fellesmåltider. Smører seg brødskiver selv. Rydder litt på rommet sitt, men hender innimellom at han trenger hjelp. Rydder vekk luer og solbriller i riktige skuffer. Og hjelper til om vi rydder og gjør rent huset. 9 åringen henger opp tøy og bretter det, rydder rommet, går ut med søpla, og har så vidt få begynt å sykle til butikken for å handle om vi har glemt noen småting. Og ellers hjelpe til med annen rydding/vasking av huset når vi holder på med det. 10 åringen bor ikke her, så han har ikke faste oppgaver, men hjelper til med rydding og vasking av huset når han er her, om vi ikke allerede har tatt helgevasken.
Gjest Frysepulver Skrevet 27. mai 2007 #4 Skrevet 27. mai 2007 Jeg har ingen barn, men jeg har to i overkant bortskjemte søstre som jeg prøver å få til å hjelpe foreldrene mine Begge må rydde rommet sitt, men det skjer vel sånn nå og da når det virkelig er grusomt der Hun på 14 må tømme oppvaskmaskinen hver dag før det skal lages middag, så den som lager mat ikke må begynne med det Hun på 8 skal gå ut med søpla når det trengs Ellers bes de om å gjøre forefallende ting Jeg var mye flinkere til å hjelpe til hjemme da jeg var yngre. Hadde oppgave hver fredag om å vaske huset og fikk lønn for det, og da jeg var 10 hadde jeg vaskejobb før søsteren til tanten min (veldig enkel rengjøring, husker jeg fikk 50 kroner for det). Nå bor ikke jeg hjemme lenger, men ettersom jeg er nærmeste nabo er jeg jo endel der og jeg "pisker" disse barna litt rundt når de har bombet huset mellom halv to og halv fem De burde selvsagt hatt fler faste oppgaver, men har valgt å begynne å det små for å få rutine på litt om gangen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå