Gå til innhold

Asparges

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Kjøpte en bunt med fersk asparges i butikken i dag, men vet ikke hvordan man tilbreder det...tips? Skal ha det til fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes asparges stekt raskt i olivenolje i varm panne er knallgodt, og det er jo superenkelt å lage. Viktig å ikke steke dem for lenge, da, de er best når de er litt sprø inni. Det er selvsagt mye annet godt man kan gjøre med dem også, men som tilbehør til annen mat synes jeg de er veldig gode tilberedt som beskrevet. :)

Nå fikk jeg lyst på asparges, men jeg kan vel ikke godt maule de vi skal ha til middagen i morgen... ;)

Endret av itla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kutt av den nederste centimeteren eller så, og skrell ca den nederste 1/3 delen av arpargesen. Kok noen få minutter - endel kokebøker sier 20 minutter, men det er bare tull - i lettsaltet vann, og ha gjerne smør og sitron, salt og pepper på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt av den nederste centimeteren eller så, og skrell ca den nederste 1/3 delen av arpargesen. Kok noen få minutter - endel kokebøker sier 20 minutter, men det er bare tull - i lettsaltet vann, og ha gjerne smør og sitron, salt og pepper på.

Er det en spesiell grunn til at kun dette skrelles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest en plass at hele stilken skal skelles lett med en potet skreller, toppen kan jo ikke skrelles da. Jeg kjøpte en bunt nå til helgen, tenkte jeg skulle prøve og grille de i folie med litt olje på..noen som har prøvd det. Jeg er veldig glad i asparges, men har aldri tilbredt det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Er det en spesiell grunn til at kun dette skrelles?

Jeg tror det er fordi den nederste delen av stilken har lett for å bli seigere og mer trådete/grovere enn resten (spesielt toppene, som er "luksusdelen"). Jeg pleier ikke skrelle mer enn nederste del, men kan hende det er lurt å skrelle tynt av resten av stilken også. Ellers kommer det nok litt an på når på sesongen det er, hvor mye man bør kutte bort og skrelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi pleier bare å brekke av den nederste delen. Den skalvisst brekkes og ikke skjæres uten at jeg huker hvorfor.

Så "drysser vi litt"olivenolje over og tar på endel salt (ta litt til når du tror du har tatt for mye sa en kokk jeg så på tv)- så steker eller griller vi dem :) Grill er best..nam nam! Jeg syns kokte/dampede aeparges er kjeeeedelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier bare å brekke av den nederste delen. Den skalvisst brekkes og ikke skjæres uten at jeg huker hvorfor.

Så "drysser vi litt"olivenolje over og tar på endel salt (ta litt til når du tror du har tatt for mye sa en kokk jeg så på tv)- så steker eller griller vi dem :) Grill er best..nam nam! Jeg syns kokte/dampede aeparges er kjeeeedelig..

Hvordan griller du den, rett på grillen, eller i folie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kan det å brekke dem være fordi da knekker den "automatisk" der den går fra å være seig til sprø?

Vanskelig grønnsak, asparges, mange tilberedingsmåter :ler: Synes ikke den er kjedelig når den bare er kokt/dampet få minutter, men grillet høres jo også nydelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det å brekke dem være fordi da knekker den "automatisk" der den går fra å være seig til sprø?

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - ja jeg tror nok det er derfor. Husker bare at en kokk jeg så på tv som kjørte rundt m en merkelig campingvogn sa det :)

ToveM - mannen pleier å grille og han legger dem rett på, men da jeg grillet i helgen la jeg dem på folie og det ble igrunnen bedre for da satte de seg ikke fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempegodt å surre litt spekeskinke eller liknende rundt en bunte asparges, strø litt parmesan oppå, og ovnssteke dem i noen minutter.

Jeg brekker av tuppen og koker de i 2-3 minutter.

En digresjon, men jeg har også sett kokebøker anbefale å koke asparges og brokkoli i 15-20 minutter. Noen kokebok-forfattere må like vasne grønnsaker :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn asparges koker jeg i ca. 3 min i godt saltet vann, eller pensler med olivenolje og griller i grillpanne, og salter og peprer når de er ferdige.

Jeg klargjør aspargesen ved å knekke av den trevlete delen nederst, skrelle fra toppen og ned og skylle/la ligge i kaldt vann før tilberedning - det kan faktisk gjemme seg mye sand i aspargestoppene.

Ang. lang tilberedningstid for asparges i kokebøker: Dette henger nok sammen med at hvit asparges trenger lenger koketid enn grønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest - ja jeg tror nok det er derfor. Husker bare at en kokk jeg så på tv som kjørte rundt m en merkelig campingvogn sa det :)

ToveM - mannen pleier å grille og han legger dem rett på, men da jeg grillet i helgen la jeg dem på folie og det ble igrunnen bedre for da satte de seg ikke fast.

Jeg grillet de på folie igår, og de ble gode, men kunne vært stekt litt mindre..men jeg skylder på mannen, det var han som passet grillen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...