Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Emnet sier vel det meste.

Hvor stort må et vindu være for at et rom skal kunne defineres som soverom? Surfet rundt på plan- og bygningsetatens sine nettsider, men fant ingen mål. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selve rommet må være 15 kubikk i tillegg til at du må ha en lysflate på 10%. I tillegg må du ha rømningsvei i tillegg til dør. Dette blir som regel gjennom vindu og kravet er at bredde + høyde skal minst være 150 cm i åpen stilling til sammen. Bredden skal være minst 50cm, og høyden minst 60cm. For sidehengslet vindu så blir dette selve vinduet i rammen. For topphengslet vindu så må vinduet være større ettersom det ved åpning ikke har like stor rømningsflate.

Skrevet

Blander meg litt inn jeg... :sjenert:

Har takhøyde noe å si???

Vi har lyst å innrede ett kjellerom til soverom. Det er ca. 20 kvadratmeter med ett vindu på 1 meter bredt og 40 cm høyt. Takhøyden er bare ca. 210 cm.

Kan vi lovlig ha det som soverom?

Skrevet

Iss: Vinduet er ikke høyt nok.

Skrevet

hmm... leste det nå ja, at det må være 60 cm i høyden.. Æsj, får se om det er mulighet for å sette inn ett større vindu da.. Men hvis høyden på vinduet blir 60, kan vi da innrede det som soverom?

Skrevet

iss: Jupp, 20 m2 x 2,1 m er mer enn 15 kubikk, så det eneste som må sjekkes er lysflaten (minimum 10%) og størrelsen på vinduet som rømningsvei.

Skrevet (endret)

Slettet

Endret av Wadjet
Skrevet

10% lysflate er da 10% av gulvareal. For et soverom på 20 kvm så betyr det at du trenger minst 2 kvm lysflate.

Skrevet
iss: Jupp, 20 m2 x 2,1 m er mer enn 15 kubikk, så det eneste som må sjekkes er lysflaten (minimum 10%) og størrelsen på vinduet som rømningsvei.

Men det må da være minstekrav til høyde under taket?

Skrevet
Men det må da være minstekrav til høyde under taket?

Nope, det er ingen minstekrav til takhøyde - kun volumkrav (15 kubikk). Det er anbefalte takhøyder, men ingen krav.

Skrevet

Men det er jo krav til at det skal regnes som boareal - da må vel fri takhøyde være minst 1.90 m.

Skrevet
Men det er jo krav til at det skal regnes som boareal - da må vel fri takhøyde være minst 1.90 m.

For å komme inn under boarealdefinisjonen må takhøyden være minst 1,9 m, ja - men du finner ingen høydekrav hverken i pbl eller teknisk forskrift.

Skrevet (endret)
:sjenert: hva er lysflate?

Fra Byggforsks sider:

Teknisk forskrift til plan- og bygningsloven stiller krav om tilfredsstillende dagslys (lysflate) i alle oppholdsrom, og skiller ikke mellom soverom og oppholdsrom. Forskriften angir ikke noe bestemt mål på lysflaten, men veiledningen til forskriften angir at dersom det ikke dokumenteres at kravet tilfredsstilles på annen måte, kan en anta at kravet om tilstrekkelig dagslys er oppfylt når rommets dagslysflate utgjør minst 10 % av gulvflaten, og at avskjermingen av himmelen (terreng, andre bygninger o.l.) ikke er høyere enn 20 grader over et horisontalplan gjennom midten av vinduet.

Lysflate er enkelt sagt vindusflate.

Endret av Veronal
Skrevet

Takk for svar.

Jeg har kjøpt meg leilighet hvor soveromsvinduet er mindre enn dette, ca 40x40. Leiligheten ligger i et nybygg. Spørsmålet er hvordan jeg skal gå fram nå. Burde jeg gå via megler om dette her, eller rett på utbygger? De har vel plikt til å forstørre vindusflaten for egen regning dersom dette ikke er lovlig?

Skrevet

Nanna; er rommet definert som soverom skriver du brev til den du har kontrakt med (sikkert utbygger) og sier at vindusflaten er for liten for at rommet skal defineres som oppholdsrom. Det er utbyggers ansvar å tilfredsstille lover og forskrifter.

Hilsen Lille meg

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Er det ingen regler for hvor høyt på veggen vinduet skal være? Evt stige, trapp opp til vindu? Det er jo ikke alle som greier å klatre opp veggen om noe skulle skje.

Skrevet
Er det ingen regler for hvor høyt på veggen vinduet skal være? Evt stige, trapp opp til vindu? Det er jo ikke alle som greier å klatre opp veggen om noe skulle skje.

Joda, det er regler for det også.

Avstand fra golv til underkant vindu må ikke overstige 1,0 m, om det ikke er iverksatt pålitelige tiltak for å lette rømning gjennom vinduet.
  • 9 måneder senere...
Skrevet
Joda, det er regler for det også.

Hei! Jeg som oppussing-nybegynner finner virkelig ikke helt fram i alle disse reglene og forskriftene. Kan du gi meg en link til disse reglene? Også krav til selve reisverket, og generelle regler som kan være bra å ha når man skal pusse opp leiligheten? Tenkte å gå rett til ekspertisen her.. Tusen hjertelig takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...