Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker mineralsminke og kommer aldri til å gå for noe annet igjen. Mineralfoundation tetter ikke porene og har ikke gitt meg mer eksem. Mineralsminke er så ren at det faktisk ikke skader om man sovner med den av og til.

Dessuten er den ekstra genial om man har en fet hudtype, som meg. Jeg har på noe som heter veil under og over og den absorberer overflødig olje som huden min produserer i løpet av dagen sånn at jeg ikke blir så blank i pannen.

Jeg får også langt mindre kviser og hudormer nå.

Skrevet

Letet lenge etter den olja, og trodde jeg hadde sett den et sted, men da jeg gikk tilbake dit, viste det seg at det var en ansiktskrem med mandel jeg hadde sett. De hadde ikke olja. Så nå har jeg ikkje anstrengt meg så mye mer for å få tak i den enda. Er midt i en travel eksamensperiode, så da har ikke slikt førsteprioritet. Men dama i helsekosten gav meg en del prøver på diverse ansiktskremer som skulle være gode mot problematisk hud, bl.a. Zona Extra skin repair og Zona sensitive, og tipsa meg om å prøve å rense levra. Fikk også anbefaling om å spise en del omega 3, 6, 9... Har andre erfaringer med at slike ting kan hjelpe?

Har derfor heller ikke fått skaffet meg mineral makeup enda. Men har tenkt å gi den en sjanse, når jeg endelig får ferie neste uke. Ellers tenker jeg nok også at jeg tar meg en tur til legen igjen neste uke, siden ikke fungoral-salven hjelper. Fikk beskjed sist jeg var der om at jeg skulle komme tilbake dersom ikke kremen hjalp innen to uker. Tror jeg har brukt den i tre uker nå, og den funker ikke. Eksemen har ikke blitt verre, men har liksom ikke minket noe heller... :forvirret:

Har dere som har eksemen blitt henvist til hudlege? Legen snakka om det kunne bli aktuelt, men vi får se hva han sier neste gang jeg er der.

Hei igjen Lottelise :)

beklager noe tregt svar, har vært busy med oppussing av hus. Fungoral funket heller ikke for meg, jeg har prøvd i flere omganger med like dårlig resultet hver gang. Jeg bruker nå hydrokortison kremen Terracorttril, men den tar ikke bort eksemet på samme måte som tidligere, så mistenker eksemet har blitt "immun" mot denne salven. Mine utbrudd kommer lett ved stress og da jeg er en person som lett blir stresset, så har jeg utbrudd veldig ofte, men jeg er alltid rød i kinna og på nesa selv når utbruddet har roet seg....så jeg går rundt som en tomat mer eller mindre konstant :) Jeg har ikke prøvd mineralsminke, men har tenkt på det. Men så vet jeg ikke om jeg orker alt styret med huden etterpå når den har guffet seg opp pga foundationen.......Så det har bare blitt med tanken. Har du prøvd den oljen ?? funker den?? Har du prøvd mineralfoundation??

Klem

Skrevet
Jeg bruker mineralsminke og kommer aldri til å gå for noe annet igjen. Mineralfoundation tetter ikke porene og har ikke gitt meg mer eksem. Mineralsminke er så ren at det faktisk ikke skader om man sovner med den av og til.

Dessuten er den ekstra genial om man har en fet hudtype, som meg. Jeg har på noe som heter veil under og over og den absorberer overflødig olje som huden min produserer i løpet av dagen sånn at jeg ikke blir så blank i pannen.

Skrevet

Hei igjen!

Har vært inne på nettet og lest en del om mineralsminke. :hallo: Men det er jo så mange merker på markedet!! Hva anbefales? Hva er best når en har ømfintlig hud med eksem, liksom..

Jeg har jo knapt nok hatt en kvise eller en hudorm i hele mitt liv, så akkurat det har jeg ikke problemer med, unntatt "kvisene" som er der eksemen er.

Men kan mineralmakeup bare kjøpes på nettet, eller selges det også andre steder? Hudklinikker o.l? Første gang jeg skal kjøpe, kan det være greit å få litt veiledning i forhold til farger og sånn, tenker jeg. Har aldri trengt annet enn en dæsj solpudder i ny og ne før, så jeg er ikke så jeg føler det er litt risky å bestille fra nettet uten å ha prøvd hvilken nyanse som passer meg best... Erjo greit å få riktig farge, så jeg ikke ser enda verre ut etter å ha sminket meg :ler:

Skrevet
Mine erfaringer på seboreisk eksem er først og fremst sol :sol: og sjøvann som "tørker ut"(og blir borte) eksemet. Både vanlig sol men også solarium virker. På det verste om vinteren/tidlig vår går jeg og tar solariu med god virkning.

En ting som hjelper på mengden eksem og KLØEN er Aloe Vera juice av god kvalitet. Ikke billig, men man kan bli gal av den intense kløen man har avogtil.

Lykke til alle sammen! :sol:

Heisann!

Ja hadde håpet sola skulle hjelpe på nå, siden vi har så flott vær for tida - men ser ikke ut til å hjelpe særlig. Har prøvd å sitte ute mest mulig nå om dagene, men... Ingen resultat å se så langt (utenom en god del soleksem på brystet, hehe)

Men bor ikke så langt fra sjøen, så kanskje jeg skal ta meg en tur på stranda i kveld, og fylle opp en sprayflaske saltvann, som jeg kan spraye meg med mens jeg sitter på terrassen og leser til eksamen ute i sola??! Kan det funke? Hehe kanskje, kanskje ikke, men det kan jo være verdt et forsøk ;)

Skrevet

Jeg vil anbefale deg en tur på velværeforumet og ta deg et kjapt søk. Der er det masse info. Har du sensitiv hud vil jeg anbefale deg noe uten bismuth oxychloride.

Kiss me er uten. Du kan kjøpe prøver på nett på www.kissme.no

Ellers har jentene på velvære masse gode tips!

Skrevet
Jeg vil anbefale deg en tur på velværeforumet og ta deg et kjapt søk. Der er det masse info. Har du sensitiv hud vil jeg anbefale deg noe uten bismuth oxychloride.

Kiss me er uten. Du kan kjøpe prøver på nett på www.kissme.no

Ellers har jentene på velvære masse gode tips!

Ok, takk skal du ha :)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

hvordan ser denne eksemen ut?

tror jeg har det samme..:S

Gjest Gjest
Skrevet

På ansiktet er det vel ikke som porer? jeg har porer på hele ansiktet som forverres av krydder og slikt, så tenkte kanskje det er eksem?

i hodebunnen har jeg aldri sett rød fuktig eller sår.hud, men er ganske tørr.

HMM..

Skrevet

Det kan jo hende det er en annen type eksem. Prøv Fungoral mot den tørre hodebunnen. Virker ikke det etter to uker, så anbefales en å gå til legen. En kan også prøve selukos fra apoteket. Begge er reseptfrie.

Hos meg funker ikke Fungoral, men Selukos gjør det.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det mulig at det bare er tørr hodebunn som klør og vanlig flass?

vil ikke høre den nyheten at jg har eksem..:P håper på vanlig tørr hodebunn.

Skrevet
Ok, da vet jeg hvilken det er! Så den i en helsekostbutikk, men var usikker på om det var den rette, så jeg vågde ikke kjøpe den. Men da får jeg kjøpe den i morgen da:) Men tar den knekken på selve eksemet, eller bare gjør den at det ikke blir så tørt?

Beklager sent svar - har vært på ferie. :)

Oljen jeg snakker om er fra Weleda og heter "Mandelolje" på norsk og "Almondoil" på engelsk. Den inneholder både olje fra mandel og aprikoskjerner. Du kan blant annet kjøpe den via www.lovelula.com (http://www.lovelula.com/pd_weleda_almond_facial_oil.cfm - billigere enn i Norge, god service og raske til å levere) eller på en rekke helsekostforretninger. Har ikke sistnevnte oljen, men bare kremen i serien, så kan de nok fort få bestilt den.

Min erfaring er at denne oljen (i motsetning til andre oljer og kremer jeg har prøvd) trekker raskt inn slik at man dermed slipper å være så klissete, lindrer kløen noe, OG gjør at utslettet forsvinner raskere enn ved bruken av andre kremer/oljer. Det kan med andre ord være verdt et forsøk å prøve noe naturlig før man begir seg i kast med kortison og andre ting.

Skrevet
Er det mulig at det bare er tørr hodebunn som klør og vanlig flass?

vil ikke høre den nyheten at jg har eksem..:P håper på vanlig tørr hodebunn.

Klart det kan være vanlig tørr hodebunn med flass. Prøv deg frem med frisørshampoer og hvis ikke det funker så prøv Fungoral. Funker ingenting, så prøv Selukos. Både Selukos og Fungoral er for eksem.

Tar vanlig frisørshampo knekken på problemet, har du nok bare vanlig tørr hodebunn med flass.

• 3 uker senere...
Gjest lottelise
Skrevet

Nå har jeg kjøpt meg mineralsminke! Kjøpte fra ID.

Følte jeg klødde litt i huden de første gangene jeg brukte den, men er usikker på om det var av selve sminken, eller om det bare var eksemet som var litt irritert. Men eksemen er også nesten borte - bare røde arr/områder igjen nå, så da dekker sminken ganske godt. Deilig å kunne gå ut blandt folk igjen uten å måtte gå og kikke i bakken for at færrest mulig skal se ansiktet mitt :tommel:

Tror jeg kan komme til å bli veldig glad i denne sminken. Anbefales å prøve!!

Ellers har jeg lest at ett eller annet "billig merke" også har kommet med mineralsminke nå, muligens det var isodora? (er litt usikker).

Skrevet

Ja, det er isadora. Av bismuth frie merker så kan Kiss Me Minerals være verdt et forsøk også, dersom hudirritasjonen vedvarer eller blusser opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...