Lottelise Skrevet 25. mai 2007 #1 Skrevet 25. mai 2007 Hei! Etter å ha vært plaget med utslett i ansiktet i flere måneder, fikk jeg nettopp vite av min lege at jeg mest sannsynlig har fått seboroisk eksem. Da jeg også fikk vite at dette var kronisk, syntes jeg ikke at dette var noen god nyhet. Fikk ett par informasjonssider av legen, men føler likevel at jeg vet for lite. Noen andre som har dette som kan fortelle meg litt om det? Jeg har fått eksemen i ansiktet, hovedsaklig rundt nese, utover kinnene og rundt munnen + litt på haka. Har fått kremen Fungoral. Har noen erfaringer med denne? Fjerner den utslettet helt, eller bare demper den det ned/forhindrer at det forverrer seg? Kan jeg noen gang bli helt fri for denne eksemen, eller er det noe jeg må regne med å ha midt i ansiktet for alltid? Hvilke erfaringer har dere som har hatt det over lang tid? Takknemmelig for alle svar! Ganske frustrert over meldingen jeg fikk fra legen...
Saeria Skrevet 25. mai 2007 #2 Skrevet 25. mai 2007 Jeg har eksemet selv og har det hovedsakelig i hodebunn, øyenbryn og rundt nesa. Det som hjelper meg i ansiktet er gode renseprodukter, en mild peeling som jeg bruker en til to ganger i uka og en ansiktsmaske jeg bruker en gang i uka. Jeg har en fet hudtype og seborreisk eksem er en fet type eksem selv om man får tørre flekker av den. Jeg bruker peeling som jeg kjøpte på Wah wah og har også brukt en uten korn fra Dermalogica. Ansiktsmaske fra MD Formulations og rens fra MD. Dag og nattkrem fra Exuviance. Dette kjøpes på nett eller hos hudpleier. Av reseptbelagte kremer fikk jeg Pevisone som jeg bruker når jeg væsker under eksemet i brynene og ved et kronisk tørt område ved tinningen. Ellers ønsker jeg ikke å bruke så mye kortison. Jeg har også gått over til mineral make up noe som har bedret huden min. Det er sjelden jeg har ordentlige utbrudd. Til hodebunnen bruker jeg Selukos shampo for Fungoral hjalp ikke meg.
Spire Skrevet 26. mai 2007 #3 Skrevet 26. mai 2007 (endret) Jeg har det i hodebunnen, men også i ved tinningene og øyenbrynene hvis store utbrudd. For hodebunnen min har jeg nettopp funnet redningen i Dead sea mineral shampo (husker ikke fabrikant, men stor hvit flaske med blå etikett fra div. helsekostforretninger). Denne fungerer nå, men må nok bytte litt med noe annet etterhvert. For utbrudd i ansiktet har jeg hatt god hjelp av mandel- og plommeansiktseoljen til Weleda (Finnes på div. helsekostforetninger/Helios + nettbutikker ala lovelula.com). Den inngår i serien for sensitiv hud og har vært fin og bruke. Etter et par dagers bruk (smører når området føles tørt) har flekkene blitt helt borte. Noe anet som for meg har vært viktig for å unngå utbrudd er å ikke stresse...Dette er lettere sagt enn gjort, men jeg merker en tydelig tendens til større utbrudd i peioder der ting går over stokk og sten. Lykke til. Er sikkert mange forskjellige ting som fungere for noen, men jeg har hatt hell med "naturlige" produkter og har ikke benyttet meg av Fungoral eller kortisonsalver. Endret 26. mai 2007 av Spire
Lottelise Skrevet 27. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 27. mai 2007 Jeg har det i hodebunnen, men også i ved tinningene og øyenbrynene hvis store utbrudd. For hodebunnen min har jeg nettopp funnet redningen i Dead sea mineral shampo (husker ikke fabrikant, men stor hvit flaske med blå etikett fra div. helsekostforretninger). Denne fungerer nå, men må nok bytte litt med noe annet etterhvert. For utbrudd i ansiktet har jeg hatt god hjelp av mandel- og plommeansiktseoljen til Weleda (Finnes på div. helsekostforetninger/Helios + nettbutikker ala lovelula.com). Den inngår i serien for sensitiv hud og har vært fin og bruke. Etter et par dagers bruk (smører når området føles tørt) har flekkene blitt helt borte. Noe anet som for meg har vært viktig for å unngå utbrudd er å ikke stresse...Dette er lettere sagt enn gjort, men jeg merker en tydelig tendens til større utbrudd i peioder der ting går over stokk og sten. Lykke til. Er sikkert mange forskjellige ting som fungere for noen, men jeg har hatt hell med "naturlige" produkter og har ikke benyttet meg av Fungoral eller kortisonsalver. Tusen takk for tips og råd begge to! Har heldigvis ikke fått det i hodebunn eller noe enda, men forsto det sånn på legen at det ofte spredde seg til flere steder på kroppen, så jeg får vel bare være beredt. Den mandel- og plommeansiktsoljen skal jeg jammenmeg prøve! Regner med stress kan påvirke ja.. Jeg er midt i en hektisk eksamensperiode, og ser at utslettet har forverret seg en del i det siste. Mye sannsynlig at det kan ha en sammenheng. I tillegg lurer jeg på om krydret mat kan gi utslag. Har noen erfaring med det? I går kveld spiste jeg potetgull, og det gikk ikke lenge etter før jeg kjente at nå var eksemen i ferd med å forverre seg...
Lottelise Skrevet 27. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 27. mai 2007 Jeg har eksemet selv og har det hovedsakelig i hodebunn, øyenbryn og rundt nesa. Det som hjelper meg i ansiktet er gode renseprodukter, en mild peeling som jeg bruker en til to ganger i uka og en ansiktsmaske jeg bruker en gang i uka. Jeg har en fet hudtype og seborreisk eksem er en fet type eksem selv om man får tørre flekker av den. Jeg bruker peeling som jeg kjøpte på Wah wah og har også brukt en uten korn fra Dermalogica. Ansiktsmaske fra MD Formulations og rens fra MD. Dag og nattkrem fra Exuviance. Dette kjøpes på nett eller hos hudpleier. Av reseptbelagte kremer fikk jeg Pevisone som jeg bruker når jeg væsker under eksemet i brynene og ved et kronisk tørt område ved tinningen. Ellers ønsker jeg ikke å bruke så mye kortison. Jeg har også gått over til mineral make up noe som har bedret huden min. Det er sjelden jeg har ordentlige utbrudd. Til hodebunnen bruker jeg Selukos shampo for Fungoral hjalp ikke meg. Tusen takk for gode råd om sminke, renseprodukter og alt:) Hvor kjøper du mineral make upen?
Saeria Skrevet 27. mai 2007 #6 Skrevet 27. mai 2007 Mineral makeupen fra Glo Minerals som jeg har nå, da ID sitt ble for skinnende, kjøpte jeg på Nikita relax. Jeg brukte ID før, men med en fet hudtype ble foundationen alt for skinnende, selv med veil under og over. Pudder som skal fange opp overflødig olje i huden. Jeg bruker KMM Bare fra www.kissme.no som base/veil under kompaktfoundationen fra Glo og er mye mer fornøyd. Du kan lese masse om mineral make up på velværeforumet. Det er mange merker og har du kredittkort kan du bestille gratisprøver (store) fra everydayminerals.com og på kissme kan du kjøpe prøver. Du betaler bare porto. Ellers kan du ta turen innom en hudpleier som fører f.eks. Glo og få anbefalt farge der. Du kan kjøpe Glo på nett. Masse info på velværeforumet! :-D
Gjest graceland Skrevet 27. mai 2007 #7 Skrevet 27. mai 2007 Jeg bruker hydrokortisonkrem (1 %) som jeg kjøper reseptfritt på apoteket. Koster 70 kr for en tube. Smører på ved utbrudd, og da går det som regel noen uker til jeg må gjøre det neste gang. Jeg får eksemen forverret ved sterkt krydret mat, har jeg lagt merke til.
Lottelise Skrevet 27. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 27. mai 2007 Mineral makeupen fra Glo Minerals som jeg har nå, da ID sitt ble for skinnende, kjøpte jeg på Nikita relax. Jeg brukte ID før, men med en fet hudtype ble foundationen alt for skinnende, selv med veil under og over. Pudder som skal fange opp overflødig olje i huden. Jeg bruker KMM Bare fra www.kissme.no som base/veil under kompaktfoundationen fra Glo og er mye mer fornøyd. Du kan lese masse om mineral make up på velværeforumet. Det er mange merker og har du kredittkort kan du bestille gratisprøver (store) fra everydayminerals.com og på kissme kan du kjøpe prøver. Du betaler bare porto. Ellers kan du ta turen innom en hudpleier som fører f.eks. Glo og få anbefalt farge der. Du kan kjøpe Glo på nett. Masse info på velværeforumet! :-D Ok, høres jo veldig greit ut! Jeg har egentlig en tørr hudtype, men merker at områdene under/rundt eksemen egentlig er ganske fete, men med disse tørre flakene oppå. Men greit å kunne bestille gratisprøver, da kan jeg prøve meg litt frem:) Hjelper å få litt råd fra andre som sliter med samme type eksem, begynner å se litt lysere på det nå Er vel bare noe jeg må lære meg å leve med.. Så får jeg prøve å gjøre det beste utav det!
Lottelise Skrevet 27. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 27. mai 2007 Jeg bruker hydrokortisonkrem (1 %) som jeg kjøper reseptfritt på apoteket. Koster 70 kr for en tube. Smører på ved utbrudd, og da går det som regel noen uker til jeg må gjøre det neste gang. Jeg får eksemen forverret ved sterkt krydret mat, har jeg lagt merke til. Hei! Jeg har en kortisonsalve jeg fikk på resept tidlige i vinter. Den funker ganske bra den, men eksemen kommer veldig fort tilbake når jeg slutter å bruke den. Men om Fungoralkremen hjelper, kan jeg kanskje bruke kortisonkremen i tillegg innimellom når det trengs noe ekstra, ja. Får prøve meg litt frem:)
Saeria Skrevet 27. mai 2007 #10 Skrevet 27. mai 2007 Inne på velværeforumet kan du få masse tips til hud som er tørr også. Kan hende du har en hudtype som egentlig er veldig sensitiv og som resulterer i tørr hud, selv om du har en fet type eksem? Min hud var mer sensitiv tidlig i tenårene. Nå har jeg absolutt en fet hudtype, og behandler den deretter med gode produkter. MD, Dermalogica og exuviance har meg bekjent produkter for sensitiv hud, så vel som andre hudtyper. På www.lookfantastic.com kan du kjøpe starterkits fra Dermalogica. Det er ulike typer kits for ulike typer hud. Da får du mindre varianter av produktene i en liten bag. De varer faktisk en stund og det er billigere å kjøpe det over nett.
mocci Skrevet 27. mai 2007 #11 Skrevet 27. mai 2007 Heia! Jeg føler med deg!!! jeg har hatt dette eksemet i 12 år, fikk det første gang da jeg var 20.......og ja det er noe dritt!! Jeg sliter ennå med å akseptere de røde ekle flekkene i ansiktet og hver gang jeg har forsøkt å dekke med foundation så har det forverret eksemet noe voldsomt. Jeg bruker en reseptbelagt kortisonskrem, men den ser ut til å ha mistet noe av effekten......Beklager at jeg ikke er mer positiv, men felles skjebne- felles trøst Det går ikke en dag uten at jeg ikke tenker på eksemen og at jeg ser sikkert ut som en spedalsk......Jeg håper du finner noe som funker for deg
Lottelise Skrevet 29. mai 2007 Forfatter #12 Skrevet 29. mai 2007 Heia! Jeg føler med deg!!! jeg har hatt dette eksemet i 12 år, fikk det første gang da jeg var 20.......og ja det er noe dritt!! Jeg sliter ennå med å akseptere de røde ekle flekkene i ansiktet og hver gang jeg har forsøkt å dekke med foundation så har det forverret eksemet noe voldsomt. Jeg bruker en reseptbelagt kortisonskrem, men den ser ut til å ha mistet noe av effekten......Beklager at jeg ikke er mer positiv, men felles skjebne- felles trøst Det går ikke en dag uten at jeg ikke tenker på eksemen og at jeg ser sikkert ut som en spedalsk......Jeg håper du finner noe som funker for deg Forstår godt du er negativ, det er jeg også, har fått det nå i en alder av 26 år, og ser ikke så lyst på å måtte slite med dette resten av livet! Det går jo ikke an å skjule det, så lenge det er midt i fjeset. Har prøvd å unngå å sminke over det - bortsett viss jeg skal ut på noe spesielt, fordi jeg har også sett at det stort sett bare blir verre om jeg bruker foundation over. Men får gjerne investere i mineralmakeupen de skryter av. Tenkte bare jeg ville vente og se om fungoral-kremen virker først. Har ikke sett bedring til nå, etter å ha brukt den i 5 dager, men.. håper jo enda.. Legen sa det kunne ta opptil to uker før den begynte å gi resultater. Har du prøvd Mineralmakeupen? Men har du det konstant, eller kommer det og går?
Lottelise Skrevet 30. mai 2007 Forfatter #13 Skrevet 30. mai 2007 Har du kjøpt den oljen i helsekostbutikk? Var og spurte flere plasser i Stavanger i dag, men de hadde den ingen steder, og hadde heller ikke hørt om den. De hadde en i samme serie som inneholdt mandel, men ikke plomme. Lurte derfor på om det kanskje bare var et produkt de kun solgte på internett eller i utlandet.. Jeg har det i hodebunnen, men også i ved tinningene og øyenbrynene hvis store utbrudd. For hodebunnen min har jeg nettopp funnet redningen i Dead sea mineral shampo (husker ikke fabrikant, men stor hvit flaske med blå etikett fra div. helsekostforretninger). Denne fungerer nå, men må nok bytte litt med noe annet etterhvert. For utbrudd i ansiktet har jeg hatt god hjelp av mandel- og plommeansiktseoljen til Weleda (Finnes på div. helsekostforetninger/Helios + nettbutikker ala lovelula.com). Den inngår i serien for sensitiv hud og har vært fin og bruke. Etter et par dagers bruk (smører når området føles tørt) har flekkene blitt helt borte. Noe anet som for meg har vært viktig for å unngå utbrudd er å ikke stresse...Dette er lettere sagt enn gjort, men jeg merker en tydelig tendens til større utbrudd i peioder der ting går over stokk og sten. Lykke til. Er sikkert mange forskjellige ting som fungere for noen, men jeg har hatt hell med "naturlige" produkter og har ikke benyttet meg av Fungoral eller kortisonsalver.
Gjest Pax Skrevet 30. mai 2007 #14 Skrevet 30. mai 2007 (endret) Jeg hadde eksem i ansiktet i perioder hele livet og fram til jeg ble 24. Så ble det helt borte. Sol, salver, hydrokortison og frisk luft var det jeg brukte. Huden ble bare irritert av dekkrem/sminke. Tørr luft inne i huset gjorde det verre. Endret 30. mai 2007 av Pax
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2007 #15 Skrevet 2. juni 2007 Har slti med dette i mange år selv. Fungural salve fungerte ikke. Fikk tilslutt resept på kremen Flutivate. Denne bruker jeg kun når utslettet er som værst- det tar knekken på eksemen etter 1 døgn. Jeg kan være så ille at det gjør vondt å bruke briller. Så dette har vært reddningen mange ganger. Men husk å smør deg godt fuktighetskrem etter behandling. Har lagt merke til at eksemet blir værre når jeg venter mensen, men kommer også rundt eggløsning. Og stress er noe man bør unnvære, men det er håpløst for min del.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2007 #16 Skrevet 2. juni 2007 Har du kjøpt den oljen i helsekostbutikk? Var og spurte flere plasser i Stavanger i dag, men de hadde den ingen steder, og hadde heller ikke hørt om den. De hadde en i samme serie som inneholdt mandel, men ikke plomme. Lurte derfor på om det kanskje bare var et produkt de kun solgte på internett eller i utlandet.. Den heter bare Mandelolje, men du kan lese på innholdsfortegnelsen at den også inneholder plommekjerneolje. Tror det er en rosa flaske, står at det er for sensitiv hud.
Lottelise Skrevet 3. juni 2007 Forfatter #17 Skrevet 3. juni 2007 Den heter bare Mandelolje, men du kan lese på innholdsfortegnelsen at den også inneholder plommekjerneolje. Tror det er en rosa flaske, står at det er for sensitiv hud. Ok, da vet jeg hvilken det er! Så den i en helsekostbutikk, men var usikker på om det var den rette, så jeg vågde ikke kjøpe den. Men da får jeg kjøpe den i morgen da:) Men tar den knekken på selve eksemet, eller bare gjør den at det ikke blir så tørt?
Lottelise Skrevet 3. juni 2007 Forfatter #18 Skrevet 3. juni 2007 Har slti med dette i mange år selv. Fungural salve fungerte ikke. Fikk tilslutt resept på kremen Flutivate. Denne bruker jeg kun når utslettet er som værst- det tar knekken på eksemen etter 1 døgn. Jeg kan være så ille at det gjør vondt å bruke briller. Så dette har vært reddningen mange ganger. Men husk å smør deg godt fuktighetskrem etter behandling. Har lagt merke til at eksemet blir værre når jeg venter mensen, men kommer også rundt eggløsning. Og stress er noe man bør unnvære, men det er håpløst for min del. Har brukt fungural i halvannen uke nå. EKsemet bar bedre ett par dager, men tror egentlig ikke det var salven som hjalp så mye, men heller sol og at jeg var veldig forsiktig med maten jeg spiste (unngikk sterk mat). Men i går kveld ble det verre igjen, og når det først blomstrer skikkelig opp, har jeg ofte problemer med å sove om natta, fordi det er så vondt. Huden er liksom så stram.. Men får vente noen dager til, legen sa fungural-kremen virket først når det hadde gått en uke eller to, så blir det ikke bedre, får jeg be om en ny krem, og da kan jeg jo evt spør etter Flutivate. Takk for tipset:) Stress er ikke alltid like enkelt å unngå, nei.. Hvertfall ikke nå i disse eksamenstider... Men får prøve å "stresse ned" litt..
Gjest Uriel Skrevet 5. juni 2007 #19 Skrevet 5. juni 2007 Mine erfaringer på seboreisk eksem er først og fremst sol og sjøvann som "tørker ut"(og blir borte) eksemet. Både vanlig sol men også solarium virker. På det verste om vinteren/tidlig vår går jeg og tar solariu med god virkning. En ting som hjelper på mengden eksem og KLØEN er Aloe Vera juice av god kvalitet. Ikke billig, men man kan bli gal av den intense kløen man har avogtil. Lykke til alle sammen!
Gjest Gjest (glemte å logge meg inn so Skrevet 8. juni 2007 #20 Skrevet 8. juni 2007 Hei igjen Lottelise beklager noe tregt svar, har vært busy med oppussing av hus. Fungoral funket heller ikke for meg, jeg har prøvd i flere omganger med like dårlig resultet hver gang. Jeg bruker nå hydrokortison kremen Terracorttril, men den tar ikke bort eksemet på samme måte som tidligere, så mistenker eksemet har blitt "immun" mot denne salven. Mine utbrudd kommer lett ved stress og da jeg er en person som lett blir stresset, så har jeg utbrudd veldig ofte, men jeg er alltid rød i kinna og på nesa selv når utbruddet har roet seg....så jeg går rundt som en tomat mer eller mindre konstant Jeg har ikke prøvd mineralsminke, men har tenkt på det. Men så vet jeg ikke om jeg orker alt styret med huden etterpå når den har guffet seg opp pga foundationen.......Så det har bare blitt med tanken. Har du prøvd den oljen ?? funker den?? Har du prøvd mineralfoundation?? Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå