Gjest Bellatrix Skrevet 5. juni 2007 #81 Del Skrevet 5. juni 2007 Jeg er kristen selv, men er ikke motstander av homofile forhold. Jeg disukterte det med kristne på nett en gang i tiden. Da skrev jeg også om kjærlighet mellom mennesker, som lunacia. Jeg har homofile venner og jeg ønsker dem å oppleve kjærlighet like mye som jeg ønsker det for mine heterofilevenner. Det han jeg diskuterte med skrev da var at han mente at det ikke var forelskelse det var snakk ojm når to homofile ble kjærester. Han mente de bare hadde vennefølelser for hverandre. Latterlig teit spør du meg. Selv om jeg ikke forelsker meg i jenter så kan jeg jo ikke nekte for at andre jenter gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 5. juni 2007 #82 Del Skrevet 5. juni 2007 (Med forbehold om at ikke noen andre allerede har sagt dette, jeg har ikke lest heele tråden. Beklager.) Er det sånn at kristne skal fortelle andre hva som er riktig og galt? Jeg trodde det sto noe i bibelen om at det er Gud som dømmer, og at den som er uten synd skal kaste den første sten eller noe i den duren? Hvem er dere kristne til å fordømme andre, er ikke det totalt i mot bibelen og guds ord? Det må være opp til hver enkelt kristen å leve slik som de oppfatter er riktig, og så skal vel hver og en dømmes av gud til slutt. Jeg tror ikke man får noe plusspoeng for å ha forsøkt å tråkke på folk som elsker hverandre fordi de tilfeldigvis har samme kjønn. Hva vet jeg, jeg er ikke kristen og kjenner ikke han guden deres, jeg har bare kjedet meg gjennom mange års kristendomsundervisning. Jeg er for at homofile skal få gifte seg, MEN siden jeg er for en deling av kirke og stat så mener jeg at kirken selv må få bestemme om homofile skal kunne vies der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 7. juni 2007 #83 Del Skrevet 7. juni 2007 Det han jeg diskuterte med skrev da var at han mente at det ikke var forelskelse det var snakk ojm når to homofile ble kjærester. Han mente de bare hadde vennefølelser for hverandre. Latterlig teit spør du meg. Selv om jeg ikke forelsker meg i jenter så kan jeg jo ikke nekte for at andre jenter gjør det. Ja, du har rett. Det er latterlig teit. Det er like teit som å si at en heterofil ikke forelsker seg i en av det motsatte kjønn, men at det kun er vennskapsfølelser. Dessuten - hva kan andre vite om andres følelser? Jeg har forelsket meg i både kvinner og menn selv (mest i kvinner, men et par ganger i menn også), og jeg kan skrive under på at følelsene er de samme! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 7. juni 2007 #84 Del Skrevet 7. juni 2007 Ja, du har rett. Det er latterlig teit. Det er like teit som å si at en heterofil ikke forelsker seg i en av det motsatte kjønn, men at det kun er vennskapsfølelser. Dessuten - hva kan andre vite om andres følelser? Jeg har forelsket meg i både kvinner og menn selv (mest i kvinner, men et par ganger i menn også), og jeg kan skrive under på at følelsene er de samme! Ja, det tenker jeg også. sElv om jeg ikke forelsker meg i kvinner kan jeg da ikke påstå at andre ikke gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Grete Skrevet 21. juni 2007 #85 Del Skrevet 21. juni 2007 Jeg ble oppdratt som kristen, jeg ble oppdratt til å være tolerant, forstående og ha nestekjærlighet. Da jeg begynte på kristen videregående skole fikk jeg helt sjokk, alle de kristene (minus en) som jeg har møtt om voksen/siste 10 årene er de mest trangsynte, fordømmende og kalde menneskene jeg har møtt. Jeg mistet troen på vidregående, jeg vil aldri bli en slik person. Innlegget som er sitert bare bekrefter dette. Var det mennesker eller Gud du mistet troen på? Jeg har mistet troen kristendommen og den kristne kulturen, men jeg tror på Gud. Jeg har selv vært en ganske trangsynt og til tider fordømmende person, men jeg har mistet mange "kristne" holdninger og meninger de siste årene. Og jeg kjenner veldig mange troende mennesker som er det motsatte av det du beskriver her, men mange av dem føler seg ikke hjemme i begrepet "kristen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Grete Skrevet 21. juni 2007 #86 Del Skrevet 21. juni 2007 (Med forbehold om at ikke noen andre allerede har sagt dette, jeg har ikke lest heele tråden. Beklager.) Er det sånn at kristne skal fortelle andre hva som er riktig og galt? Jeg trodde det sto noe i bibelen om at det er Gud som dømmer, og at den som er uten synd skal kaste den første sten eller noe i den duren? Hvem er dere kristne til å fordømme andre, er ikke det totalt i mot bibelen og guds ord? Det må være opp til hver enkelt kristen å leve slik som de oppfatter er riktig, og så skal vel hver og en dømmes av gud til slutt. Jeg tror ikke man får noe plusspoeng for å ha forsøkt å tråkke på folk som elsker hverandre fordi de tilfeldigvis har samme kjønn. Hva vet jeg, jeg er ikke kristen og kjenner ikke han guden deres, jeg har bare kjedet meg gjennom mange års kristendomsundervisning. Jeg er for at homofile skal få gifte seg, MEN siden jeg er for en deling av kirke og stat så mener jeg at kirken selv må få bestemme om homofile skal kunne vies der. Jeg tør å påstå at du har forstått mye mer om hvem Gud er, enn mange som kaller seg kristne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 21. juni 2007 #87 Del Skrevet 21. juni 2007 Mange i denne tråden mener at kristne fordømmer de homofile når de ikke ønsker at de skal gifte seg i den kristne kirke pga deres tro. Vel, jeg ser minst like mye fordømming av den kristne overbevisning i denne tråden som det dere beskylder de kristne for. Selv er jeg verken kristen eller mot homofile, men jeg har ingen problemer med å forstå at man ikke ønsker de skal gifte seg i kirken. Å være kristen betyr ikke bare å glatt overse de delene i Bibelen som er ubehagelige, slik det ser ut som om mange gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 25. juni 2007 #88 Del Skrevet 25. juni 2007 Mange i denne tråden mener at kristne fordømmer de homofile når de ikke ønsker at de skal gifte seg i den kristne kirke pga deres tro. Vel, jeg ser minst like mye fordømming av den kristne overbevisning i denne tråden som det dere beskylder de kristne for. Selv er jeg verken kristen eller mot homofile, men jeg har ingen problemer med å forstå at man ikke ønsker de skal gifte seg i kirken. Å være kristen betyr ikke bare å glatt overse de delene i Bibelen som er ubehagelige, slik det ser ut som om mange gjør. Jeg blir litt oppgitt når selverklærte ikke-kristne forteller oss kristne om hvordan det er å forholde seg til Bibelen. Jeg er kristen og mener at homofile må få lov til å gifte - og det også i kirken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 25. juni 2007 #89 Del Skrevet 25. juni 2007 Jeg blir litt oppgitt når selverklærte ikke-kristne forteller oss kristne om hvordan det er å forholde seg til Bibelen. Jeg er kristen og mener at homofile må få lov til å gifte - og det også i kirken. Hehe, da vil jeg gjerne komme med et motsatt synspunkt: Jeg er ikke kristen, og jeg forstår ikke hvordan kristne kan fordømme homofil praksis (jeg vet selvfølgelig at langt fra alle kristne fordømmer dette, men det er ganske mange som gjør det). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 25. juni 2007 #90 Del Skrevet 25. juni 2007 Jeg blir litt oppgitt når selverklærte ikke-kristne forteller oss kristne om hvordan det er å forholde seg til Bibelen. Jeg er kristen og mener at homofile må få lov til å gifte - og det også i kirken. Selv om jeg ikke er kristen, så betyr ikke det at jeg ikke kan ha en viss kjennskap til både Bibelen og kristendommen. Det betyr heller ikke at jeg ikke kan ha meninger om det jeg ser. Jeg sier likevel ikke at alle kristne må tro det jeg mener er riktig - jeg sier bare at jeg mener det blir feil å overse de punktene som er ubehagelige. Jeg sier heller ikke at alle kristne som mener det er ok med homofile ekteskap i kirken har gjort nettopp dette - men jeg våger likevel å påstå at det er nettopp det mange kristne gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 26. juni 2007 #91 Del Skrevet 26. juni 2007 Hehe, da vil jeg gjerne komme med et motsatt synspunkt: Jeg er ikke kristen, og jeg forstår ikke hvordan kristne kan fordømme homofil praksis (jeg vet selvfølgelig at langt fra alle kristne fordømmer dette, men det er ganske mange som gjør det). Jeg forstår hvordan noen kristne kan fordømme homofil praksis, men ikke hvorfor det gjøres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 26. juni 2007 #92 Del Skrevet 26. juni 2007 Selv om jeg ikke er kristen, så betyr ikke det at jeg ikke kan ha en viss kjennskap til både Bibelen og kristendommen. Det betyr heller ikke at jeg ikke kan ha meninger om det jeg ser. Jeg sier likevel ikke at alle kristne må tro det jeg mener er riktig - jeg sier bare at jeg mener det blir feil å overse de punktene som er ubehagelige. Jeg sier heller ikke at alle kristne som mener det er ok med homofile ekteskap i kirken har gjort nettopp dette - men jeg våger likevel å påstå at det er nettopp det mange kristne gjør. Jeg benekter ikke at du og andre ikke-kristne har godt greie på Bibel og kristendom, men jeg blir lettere oppgitt av at ikke-kristne belærer kristne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 26. juni 2007 #93 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Jeg benekter ikke at du og andre ikke-kristne har godt greie på Bibel og kristendom, men jeg blir lettere oppgitt av at ikke-kristne belærer kristne. Synd hvis du oppfatter det som belæring. Jeg kommer bare med min mening som alle andre gjør i denne tråden. Ellers skal jeg korrigere meg selv og si at det er mer riktig å si at jeg er kristen mystiker enn ikke-kristen. Endret 26. juni 2007 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 26. juni 2007 #94 Del Skrevet 26. juni 2007 Jeg benekter ikke at du og andre ikke-kristne har godt greie på Bibel og kristendom, men jeg blir lettere oppgitt av at ikke-kristne belærer kristne. Jeg syns det er mere av at kristne belærer ikke-kristne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 26. juni 2007 #95 Del Skrevet 26. juni 2007 Jeg benekter ikke at du og andre ikke-kristne har godt greie på Bibel og kristendom, men jeg blir lettere oppgitt av at ikke-kristne belærer kristne.Sånn går det når man har statskirke og tvinger alle til å ha kristendomsopplæring i 10 år på skolen, da får jo også vi ikke-kristne en del oppfatninger av hva som er rett tro og ikke selv om vi ikke bekjenner oss til denne troen. Beklager avsporing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 26. juni 2007 #96 Del Skrevet 26. juni 2007 Jeg syns det er mere av at kristne belærer ikke-kristne. Akk ja ... det er dessverre slik. Det er all grunn til å bli oppgitt av det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jarl Skrevet 28. juni 2007 #97 Del Skrevet 28. juni 2007 Jeg ser på homofili som en sykdom. En ofte kronisk sykdom mange mennesker lider av. Finnes det ikke medisiner? Antibiotika er tydeligvis ikke kraftig nok, dette må det forskes på... Det burde hvertfall forskes mer på medisiner mot homofili enn kunstig befruktning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jarl Skrevet 28. juni 2007 #98 Del Skrevet 28. juni 2007 Til pastor Knut: Når kristne belærer ikke-kristne er det ingen som bryr seg fordi ingen hører på de kristne. Kristendommen har hverken status eller makt i Norge. Han derre gjøken Ole kristian kvalme, erkebiskopen, prøvde å hjelpe de "stakkars" skitne afganerne fra å bli sendt hjem og vi så jo hvordan det gikk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2007 #99 Del Skrevet 29. juni 2007 Det handler ikke om å fordømme homofile, men du må forstå at kristne lever etter det som står i bibelen Gjør du virkelig det? Jeg kjenner ingen kristen som i bokstavelig stand lever etter bibelen. Takk for kampen for den rette tro og at homofilt samliv ikke er forenelig med Bibelen og kristendommen! Det står jo klart i 3. Mosebok 18/22 at homoseksualitet er en vederstyggelighet... så det er jo ikke noe å snakke om! Men nå trenger jeg noen råd om hvordan jeg skal leve etter Guds bud: 1. Hver gang jeg brenner en okse som et offer, vet jeg at dette gir en duft som velbehager Herren (3. Mosebok 1/9). Problemet er naboene! De er ikke like begeistret over eimen av brent okse. 2. Jeg ønsker å selge datteren min som slave (2. Mosebok 21/7). Med det prisnivået vi har i dag - hva mener dere er rett pris for henne? 3. Mosebok 25/44 står det helt klart at jeg kan eie både mannlige og kvinnelige slaver så lenge de er kjøpt i et naboland. En venn av meg sier dette bare gjelder for svensker, og ikke dansker. Her trenger jeg litt hjelp - kan jeg eie dansker? 4. Jeg har en nabo som insisterer på at han skal arbeide på sabatten. 2. Mosebok 35/2 er helt tydelig på at han skal drepes. Er jeg moralsk ansvarlig for å gjøre dette selv? Eller tar kirken seg av dette? 5. En venn av meg mener at selv om det er en vederstyggelighet å spise skalldyr (3. Mosebok 11/10), så er homoseksualitet verre. Jeg er uenig!! Hvem har rett? 6. I 3. Mosebok 21/20 står det klart at jeg ikke må nærme meg Guds alter dersom jeg ser dårlig. Jeg innrømmer at jeg er nærsynt og bruker briller. Må synet mitt være helt perfekt eller opererer vi med litt slingringsmonn her? 7. De fleste av vennene mine går til frisøren. De klipper håret på sidene og tar skjegget i kantene. Dette er tydelig en synd i Følge 3. Mosebok 19/27. Hvordan bør de straffes? 8. Jeg har lest i 3. Mosebok 11/7-8 at jeg ikke må røre rester av en død gris, fordi det gjør meg uren. Kan jeg likevel spille fotball dersom jeg har hansker på? 9. Min onkel har gård. Han synder mot 3. Mosebok 19/19 fordi han planter to ulike avlinger på samme jorde. Kona er ikke noe bedre, fordi hun går med klær som er laget av to ulike stofftyper (blanding av bomull og polyester). Han har også den uvanen at han banner mye. Er det virkelig nødvendig at vi samler hele byen for å steine dem (3.Mosebok 24/11-16)? Er det ikke like greit å brenne de til døde i et familieselskap - slik vi pleier å gjøre med mennesker som ligger med sine slektninger (3. Mosebok 20/14)? Jeg vet dere har gått i dybden på denne type problemstillinger. Jeg er sikker på at dere kan hjelpe meg. Takk for påminnelsen om at Guds ord er evig og uforanderlig!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 29. juni 2007 #100 Del Skrevet 29. juni 2007 Gjør du virkelig det? Jeg kjenner ingen kristen som i bokstavelig stand lever etter bibelen. Den "vitsen" der viser et misforstått syn på den kristne tros syn på Bibelen. Moselovene hører til den gamle pakt som Gud hadde med jødene. Jesus kom og erstattet den gamle pakten med en ny - det er ikke gjennom gjerninger man blir frelst, men gjennom troen på Jesus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå