Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nei!

Har du noe god begrunnelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har du noe god begrunnelse?

jeg er Kristen!

Har signert oppropet mot ekteskapsloven

Skrevet
jeg er Kristen!

Det er Einar Gelius også, og han støtter forslaget til ny ekteskapslov.

Skrevet
jeg er Kristen!

Det å være kristen er vel ikke i seg selv noen grunn til å ikke godta homofili?

Skrevet
jeg er Kristen!

Det er vel det dårligste argumentet jeg har hørt så langt, tror jeg.

(Ikke at jeg har hørt noen gode argumenter mot en slik lov...)

Gjest Gjest
Skrevet
jeg er Kristen!

Ikke noe argument.

Jeg har signert for lenge siden, men må si at jeg ikke er helt enig i kunstig befruktning oppropet.

At jeg ikke er helt enig i kunstig befrukting oppropet har ikke noe med homofili å gjøre, jeg er bare i mot at staten bruker usannsylige summer på kunstig befruktning når det finnes så utrolig mange barn som har det vondt i verden. Jeg synes at disse pengene heller brude brukes til støtte av adopsjon både for homofile og hetrofile par.

Men det er jaggu på tide at homofile får like rettigheter som hetrofile i Norge (som liker å fremstå som banebrytere på det meste.)

Gjest Gjest
Skrevet
jeg er Kristen!

Jeg ble oppdratt som kristen, jeg ble oppdratt til å være tolerant, forstående og ha nestekjærlighet.

Da jeg begynte på kristen videregående skole fikk jeg helt sjokk, alle de kristene (minus en) som jeg har møtt om voksen/siste 10 årene er de mest trangsynte, fordømmende og kalde menneskene jeg har møtt.

Jeg mistet troen på vidregående, jeg vil aldri bli en slik person.

Innlegget som er sitert bare bekrefter dette.

Skrevet
Jeg ble oppdratt som kristen, jeg ble oppdratt til å være tolerant, forstående og ha nestekjærlighet.

:klappe:

Skrevet

Fordømmer ingen, respekterer folk som person. Men å leve i 2 av samme kjønn sammen er synd i mine øyne. ser ikke med på de (Har lesbisk vennine)

Men jeg støtter ikke de i å få lov å gifte seg.

For den saks skyld er jeg i mot abort også, En annen ting jeg får mye kritikk for.

Og ang andre kristne, ja finnes alt fpor mange som drite i hva som faktisk står i bibelen ang homofili. Men betyr ikke jeg skal være like dann!

Gjest Gjest
Skrevet
Fordømmer ingen, respekterer folk som person. Men å leve i 2 av samme kjønn sammen er synd i mine øyne. ser ikke med på de (Har lesbisk vennine)

Men jeg støtter ikke de i å få lov å gifte seg.

For den saks skyld er jeg i mot abort også, En annen ting jeg får mye kritikk for.

Og ang andre kristne, ja finnes alt fpor mange som drite i hva som faktisk står i bibelen ang homofili. Men betyr ikke jeg skal være like dann!

Vel Dimmine nå fordømmer du både i hytt og pine, hvordan kan du si at du respektere homofile som person dersom du ikke kan respektere deres valg av livsledsager?

Hva med det bibelen sier om nestekjærlighet, respekt for medmennesker, helligheten av ekteskapet osv?

Gjest gjestenissen
Skrevet

Det jeg ikke skjønner, er hvordan noen kan ta alt som står i bibelen for 100% sannhet. Det er ikke akkurat sånn at det som er samlet der er noe som har vært uforandret i all evighet, det ble faktisk samlet sammen og erklært som "bibelen" på et kirkemøte før år 1000. Og i en tid hvor man undertrykte kvinner, den rådende kulturen var brutal og man ønsket å ta avstand fra romersk skikk- hvordan skulle de da kunne ta med noe som løftet opp kvinner eller godtok homofili?

Jeg dømmer ikke det kristne budskapet, men blant budbærerne er det jammen meg mye grums!

Gjest gjestenissen igjen
Skrevet

..og det "standardutsagnet" : "Jeg fordømmer ikke de homofile som mennesker,men jeg fordømmer gjerningene deres" er tidenes dårligste skalkeskjul for å fordømme dem som mennesker.

Gjest lillelou
Skrevet

Jeg fatter og begriper ikke hvordan folk kan få seg til å legge hindringer i veien for at homofile og lesbiske skal få gifte seg ,på lik linje med alle andre. Jeg har selv homofile venner og hvis noen kommer og prøver seg med et "jeg fordømmer ikke deg,men gjerningene dine" og vil nekte noen av dem å gifte seg, skal de pokker meg få en finger i øyet.Og har Jesus, som jo virkelig er den kristne burde styre sin skute etter, noen gang sagt noe konkret om homofili, eller er det de såkalte "profetene" og "brevskriverne" som tyter om dette?

Argh, jeg kjenner meg mektig vred nu.... :frustrert:

Gjest Nei_til_ekteskapslov
Skrevet

Holder med dimmine

1 Mos 1,27:

Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne (arsên kai thêly) skapte han dem.

1 Mos 2,24:

Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde seg til sin hustru, og de to skal være ett.

Den grunnleggende teksten for alt som sies i Bibelen om familien og samliv, er skapelsesberetningen, som vi leser fra i alle kirkelige vigsler. Gud har ordnet verden slik at han skapte oss til ulike kjønn, som tiltrekkes av hverandre, og som skal danne familier for å føre slekten videre. Dette er utgangspunktet, dette er skaperordningen.

3 Mos 18,22:

Du skal ikke ligge med en mann (meta arsenos ou koimêthêsê) slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom

3 Mos 20,13:

Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang (meta arsenos koitên) med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem.

Gjest lillelou
Skrevet (endret)

...og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man skal tro på noe en fyr kalt Moses fant på for flere tusen år siden...det blir for meg jevngodt med å tro på julenissen...:sjenert:

*føler meg veldig provokativ i kveld* :sjenert:

Er det ikke Moses som sier noe om at dem som fjerner skjegget sitt skal stenes og hvis man har sopp i huset skal en prest komme og be for det?

Endret av lillelou
Skrevet

Det handler ikke om å fordømme homofile, men du må forstå at kristne lever etter det som står i bibelen, og i bibelen står det flere plasser at homofili er synd, og at homofile skal dømmest etter sine gjerninger. Gud elsker de homofile like mye som alle andre, men det blir totalt feil når kirka nå er på vei til å la homofile gifte seg i kirka.

Ja, det står også at en skal ikke dømme andre, men vi dømmer ikke, vi seier ifrå kva bibelen sier, og prøver å befri mennesker frå den homofile synd.

Mange vil nok argumentere mot med at "alle synder jo". Selvfølgelig synder alle, men de homofile synder bevisst. De lever hver dag som homofile, og dermed synder de mot Gud hver dag, og de vet godt hva de gjør, og de burde også vite at dette er bevisst synd, og dermed prøve og komme vekk frå den. Vi synder alle, men kristne prøver normalt å ikke synde, om det er noe de ser at de gjør bevisst og ofte.

Så det var nevnt noe fra GT, så her er noen fra NT

Matt 19,4-6:

(Jesus) svarte: "Har dere ikke lest at Skaperen fra begynnelsen av skapte dem til mann og kvinne og sa: Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde seg til sin hustru, og de to skal være ett. Så er de ikke lenger to; deres liv er ett. Det som altså Gud har sammenføyd, skal mennesker ikke skille."

Rom 1,26-27:

Derfor overgav Gud dem til vanærende lidenskaper. Kvinnene (thêleiai) gav seg hen til unaturlig kjønnsliv istedenfor det naturlige (para fysin). På samme måte sluttet mennene (arsenes) å ha naturlig samliv med kvinner og brente i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for at de var kommet slik på avveier.

1 Kor 6,9-11;

Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Ta ikke feil! Verken de som lever i hor, avgudsdyrkere, ekteskapsbrytere eller menn som ligger med menn (arsenokoitai) eller lar seg bruke til dette (malakoi) verken tyver, pengegriske, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike.

1 Tim 1,9-10:

Vi må huske at loven ikke er gitt for den rettferdige, men for lovbrytere og oppsetsige, for ugudelige og syndere, folk uten respekt for det hellige, verdslige (1.-3.bud), slike som slår sin far eller mor (4.bud), mordere (5.bud), menn som driver hor eller har utuktig omgang med menn (arsenokoitais)(6.bud), for slavehandlere (7.bud), løgnere og dem som sverger falskt (8.bud), og hva det ellers kan være som strider mot den sunne lære.

Elsk synderen, hat synden!

Gjest lillelou
Skrevet (endret)

Det med at "kristne prøver bevisst ikke å synde" kjøper jeg ikke helt. Dessuten tror jeg nok at dere som kaller dere kristne er en god del snevrere enn den guden dere tror på- jeg kan faktisk aldri tenke meg at han bryr seg om noe så banalt som å fordømme homofile eller homofile gjerninger- hva med å fokusere på ting som virkelig er viktige, som krig, vold, miljøspørsmål etc.,i stedet? Det er sagt at man skal "elske sin neste som seg selv" og at "den som er uten skyld kan kaste den første stein", men jeg vet vel knapt av noen som er så fordømmende,krasse og sneversynte som en god del kristne grupperinger. Er det rart det virker som om verden er i ferd med å gå i stykker av og til?

Vel, dette viser vel igjen hvor forskjellige man er, jeg kalte meg til og med kristen på et tidspunkt, men med all fordømmingen og trangsyntheten kunne jeg ikke se meg selv i speilet og stå ved et slikt livssyn lenger.

Jeg tror du og jeg er rimelig forskjellige, dimmine, allikevel respekterer jeg dine meninger,og syns til og med du er modig som tør å fronte dem så sterkt som du gjør.:smile:

Beklager hvis jeg nå ødelegger tråden/fører den ut på et villspor, det var ikke meningen,men jeg ble bare så revet med...:sjenert:

Endret av lillelou
Gjest Gjest
Skrevet
Det handler ikke om å fordømme homofile, men du må forstå at kristne lever etter det som står i bibelen, og i bibelen står det flere plasser at homofili er synd, og at homofile skal dømmest etter sine gjerninger. Gud elsker de homofile like mye som alle andre, men det blir totalt feil når kirka nå er på vei til å la homofile gifte seg i kirka.

Ja, det står også at en skal ikke dømme andre, men vi dømmer ikke, vi seier ifrå kva bibelen sier, og prøver å befri mennesker frå den homofile synd.

Mange vil nok argumentere mot med at "alle synder jo". Selvfølgelig synder alle, men de homofile synder bevisst. De lever hver dag som homofile, og dermed synder de mot Gud hver dag, og de vet godt hva de gjør, og de burde også vite at dette er bevisst synd, og dermed prøve og komme vekk frå den. Vi synder alle, men kristne prøver normalt å ikke synde, om det er noe de ser at de gjør bevisst og ofte.

Jeg blir helt matt og kvalm av slike utsagn. Hvordan kan dere"kristne" påstå at dette er riktig? Har dere ikke fulgt med overhode på forskning, homofile er ikke homfile fordi de har lyst til det! Homofili er ingen valgt synd!

Det er ikke annet enn dømmende når man ikke kan akseptere homofiles valg av livspartner.

Jeg stiller meg helt uforstående til at "kristne" kan ha så totalt mangel på respekt og nestekjærlighet!!

Husker du ikke at Jesus faktisk var den som gikk til de utstøtte og hjalp dem uten å beskylde dem for å drive synd?

Skrevet

Hvis homofile skal dømmest etter sine gjerninger, hvorfor lever ikke du etter denne "regelen" da? Hvis du dømmer en person, så kan du ikke respektere han/henne.

Hvordan skal du befri mennesker fra den homofile synd?

Det står mye forskjellig i bibelen. Man kan ikke ta alt for god fisk. Tross alt er den skrevet ned av mennesker. Det viktigste er å ta til seg det gode og leve etter dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...